Gå til innhold

Forwarding uten fast IP?


storm2

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å stille inn router sånn at jeg kan sette opp en FTP-server. Har skjønt at jeg må stille inn forwarding på routeren. Er jeg da nødt til å deaktivere DHCP? Må jeg lage en fast IP-adresse? Jeg har to PC-er på dette nettverket. Dersom jeg gjør disse innstillingene, vil det vel gå ut over den andre PCen? Er det noen smartere måte å gjøre dette på? Har holdt på en stund nå, men føler at jeg skjønner mindre og mindre....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du trenger ikke deaktivere DHCP tjenesten på router nei

.

Eneste du trenger å gjøre er å sette fast ip på server PC'en.

 

en router vil ha 2 (eller flere) IP'er

 

en ut mot internet, som andre ser, og en inn mot det indre nettet (det du kobler deg til)

192.168.x.x er ett internnett routeren vil typisk ha IP 192.168.0.1, PCene vil ha 192.168.0.2-x.

 

Hvis jeg ikke tar feil, så deler DHCP servere i routeren ut 192.168.x.x addresser. Eneste du trenger å gjøre for å få forwardingen til å fungere er å sette en statisk 192x168.x.x addresse på Server-PCen (sørg for at ingen andre PC'er som er koblet til samtidig ikke allerede har den addressen du prøver å sette på Serveren.

 

så må du forwarde på routeren selvsagt.

Lenke til kommentar

Sliter med samme problemet selv.

 

Tror man må låse mac-adressen på nettverkskortet til en IP-adresse i routeren, såkalt statisk IP-adresse. Det er mulighet for dette i min router som er en D-link 804HV.

 

Mac-adressen til nettverkskortet er unik og teorien min er at dersom man låser den til en IP-adresse, vil routeren dele ut denne IP-adressen hver gang man starter PCen. Om dette er mulig i din router vet jeg ikke.

 

En annen ting du kan prøve, er å sette fast ip på TCP/IP-protokollen i windows og sjekke om det virker mot routeren.

 

Jeg får dessverre ikke testet da jeg måtte sende routeren til D-link norge grunnet feil på den. Får den sannsynligvis tilbake iløpet av uka.

 

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Mac-adressen til nettverkskortet er unik og teorien min er at dersom man låser den til en IP-adresse, vil routeren dele ut denne IP-adressen hver gang man starter PCen. Om dette er mulig i din router vet jeg ikke.

Den stemmer den teorien! Routeren settes opp som DHCP server men deler hver gang ut samme IP til den/de maskiner som er satt opp med MAC adresse mens det kan variere på øvrige maskiner...

Lenke til kommentar

Nå har jeg oppgitt den IP-adressen som kommer opp på ipconfig. Dette er den samme adressen som står på starting IP-adress i routeren. Håper dette stemmer. I min router er det en Mac-adress. DHCP er enabled. Jeg har ikke gjort noen innstillinger på PC-en. Må jeg det. Når jeg skriver inn ftp-adressen i explorer på ftp-pcen kommer jeg inn på serveren. Men andre som gjør det samme, gjør ikke det. Hva er feilen?

Lenke til kommentar

Dette trenger jo ikke være et problem for DHC-brukere. Selv har jeg aldri hatt dette problemet fordi DHCP-tjenester loggfører mac-adressen til brukerne og lager en leasing som gjør at de får samme IP-adresse over den og den perioden av tid. Dette er noe man selv kan styre i routeren. (Vet ikke om det er slik for ALLE routere)

 

Eller man kan reservere IP-adresser i DHCP til den og den mad-adressen. På min router har jeg en liste over brukerne der det står maskinnavn og mac pluss at jeg kan krysse av for "fix". Da gir den samme IP hver gang til den maskinen uansett leasing.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...