Gå til innhold

Parkeringsbot, spørsmål ang. skilting


ViVentis

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Første skoledag på Stavanger Offshore Tekniske skole, parkeringsplassen er full og jeg ser etter en plass hvor jeg kan parkere lovlig. Jeg ser et parkering-forbudtskilt på høyre side (Veien er ikke enveiskjørt) men ingen på venstre, bortsett fra et skilt lenger bak, bak et kryss. Jeg parkerer da på venstre side, er inne en time og når jeg kommer ut så ser jeg et parkering-forbudtskilt lengre ned i svingen, på min side når jeg går opp. Når jeg ser bilen så ser jeg boten. På boten står det at den er på grunnlag av skilt 372 (Parkering forbudt).

 

Slik som jeg har oppfattet det var dette fordårlig skilting, det skulle vært et skilt etter krysset på min side. For disse skiltene gjelder jo kun til neste kryss om ikke annet oppgitt og kun på den siden av veien skiltet er satt opp!?

 

Har tegnet litt fort i paint for å vise dere litt nærmere. Skal sende inn klage på denne bota.

 

Enten burde det vært satt opp skilt en plass mellom bilen min og krysset bak meg, eller et underskilt med pil ned på skiltet foran bilen min, mener ihvertfall jeg!

post-161-1124712154_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok du får problemer med å snakke deg vekk fra denne, men det går jo an å prøve, i verste fall får du avslag.

Vil tro det er riktig ilagt bot all den tid skiltet vises begge veier. Har ikke du som bilist en viss undersøkelsesplikt ang. gjeldende parkeringsbestemmelser?

Lenke til kommentar

Utifra tegningen din så vil jeg vel si at du ikke har så mye du skulle sagt mht til klage. Skiltene gjelder i kjøreretningen og frem til neste kryss om ikke annet er oppgitt. Hadde gaten vært enveiskjørt måtte det vel ha vært et skilt på venstresiden også, men som du sier, det er det jo ikke.

 

Mulig jeg er helt på jordet, men det er min oppfatning hvertfall.

Lenke til kommentar

Nei, men skiltet skal jo være synlig, og skiltet litt lengre ned i bakken (det som jeg sikkert fikk bot for) var også lite synlig pga trær. Men slik jeg så det fra min vinkel der jeg sto, så jeg ingen skilt som kunne gjelde min parkering, bortsett fra baksiden av skiltet lengre ned.

 

Hentet fra lovdata.no:

 

372 Parkering forbudt 

Skiltet angir forbud mot parkering på den side av vegen hvor skiltet er satt opp. Skiltet gjelder i kjøreretningen fra der det er satt opp og fram til nærmeste vegkryss, eller fram til nytt skilt 372 « Parkering forbudt », 370 « Stans forbudt », 376 « Parkeringssone », 552 « Parkering » eller til parkometerplass. 

På veg med envegskjøring kan skiltet være satt opp på venstre side alene

Endret av ViVentis
Lenke til kommentar

Jeg kom kjørende fra venstre på bildet (mot skolen) Skiltet jeg passerte var før et kryss, som opphever dette skiltet.

 

En annen sak. Må ikke parkeringsvaktene vente 5 minutter før de kan skrive bot?

 

På den en kvitteringslapp står det:

 

Fra: 11.47

Til: 11.51

 

I følge min hoderegning blir det kun 4 minutter!

Lenke til kommentar

På tegningen din er det helt klart et p-forbudsskilt som du har "syndet" mot!

 

Dette gjelder i kjøreretningen, på den siden av veien det står, uansett om du parkerer med fronten eller bakenden av bilen mot skiltet!

 

Det er overhodet INGEN tvil om at du har feilparkert! (Sett utifra tegningen din)

 

Se tegningen hvor jeg har skrevet på hva jeg prøver å si her....

post-161-1124725370_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ved skilt 372, parkering forbudt, har du lov til å stanse for av- og påstigning og drive varelevering i inntil 10 minutter. Husker ikke hvor jeg har dette fra, men det murrer bak i hjernebarken. Noen som kan bekrefte?

 

Men du har helt klart driti på draget og parkert feil.

Endret av Biggus
Lenke til kommentar

Vel. Det er ingen tvil om at du har parkert feil og du har ut ifra hva jeg kan se en håpløs sak.

 

Vegtrafikkloven kap II § 5. Skiltregler m.m. første ledd lyder:

"Enhver skal være oppmerksom på offentlig trafikkskilt, signal og oppmerking og skal rette seg etter de forbud og påbud som gies på denne måte".

 

En forutsetning for at en bilfører skal kunne rette seg etter et offentlig trafikkskilt er at han ser og forstår skiltet. Det må også forutsettes at bilfører respekterer skiltet. Det betyr imidlertid ikke at man alltid ser skiltet fra det sted man står parkert. Hvis jeg har forstått dette rett har klager parkert mot kjøreretningen. Da er plikten til å være oppmerksom ekstra streng og krever aktiv undersøkelsesplikt. Rettspraksis har også i en rekke avgjørelser vist at det gjelder en streng plikt for bilførere å være tilstrekkelig oppmerksom under kjøring og ved stans og parkering. Jeg gidder ikke skrive om disse.

 

Ved skilt 372, parkering forbudt, har du lov til å stanse for av- og påstigning og drive varelevering i inntil 10 minutter. Husker ikke hvor jeg har dette fra, men det murrer bak i hjernebarken. Noen som kan bekrefte?

 

Dette kan jeg kun avkrefte. Nr. 372 "Parkering forbudt". Skiltet angir forbud mot parkering på den side av vegen hvor skiltet er satt opp. Dermed kan man definere ordet parkering jfr. Trafikkreglene § 1 definisjoner:

"Enhver hensetting av kjøretøy, selv om føreren ikke forlater det. Unntatt er kortest mulig stans for av- eller påstigning eller av- eller pålessing". Dermed trenger de forsåvidt ikke vente i det hele tatt og ivertfall ikke 10 min. som noen skrev.

 

For mange år siden ble det brukt underskilt med tekst på skilt nr. 372 "Parkering forbudt" hvor det stod enten Maks 10 min. eller "Parkering tillatt 10 min." eller noe slikt. Dette har ført til noe av feiltolkningen av dagens skilt mener nå jeg.

 

Det var det en fredags morra... :tease:

Endret av Jan-Inge
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...