Gå til innhold

stor forskjell mellom SXGA og WXGA?


LowBalls

Anbefalte innlegg

hei, jeg lurer på om det er stor forskjell mellom en bærbar 15" SXGA

og en 15,4" WXGA?

er det veldig stor forskjell?

 

de bærbare er en dell I6000 og en Tundra 1557

 

grunnen til at jeg spør er at broren min skal ha ny pc, og han er litt svaktsynt på det ene øye... og da vil han ikke at det skal bli for smått

Endret av alex91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

SXGA er 1400*1050 pixsel på skjermen

 

og WXGA er 1280*980(vis jeg ikke tar feil, er litt usikker her på antall pixel.)

 

Det vil si at det blir større ikoner og skrift på den med minst oppløsning(her:WXGA) det er da lettere og lese, men du får mindre plass på skjermen. vis bror din er svaksynt så ville jeg anbefalt WXGA.

 

Det som W egentlig står for er Widescreen og er litt anderledes en vanlig XGA, finnes også WSXGA, men de som ville være best er jo da en WXGA i dette tilfellet, men bør også være god bakrunds belysning i skjermen og god kontrast:)

Lenke til kommentar

ok.. takk for alle svar så langt :)

 

men jeg/han har egentlig litt lyst på tundra`en på grunn av at det er bedre skjermkort!

 

så vet noen andre om en pc som er like bra som tundra`n sin til ca 9000kr? med WXGA?

 

og en annet spm: vis jeg går for tundra`en kan jeg bare stille ned oppløsningen til WXGA?

Lenke til kommentar

er det kampanje tilbudet på PSDATA du viser til som koster kr. 8595?

Her sikkert ikke så alt forliten skrift på en SXGA.

 

det som er at vis du skal stille ned så kan du ikke stille til WXGA(eller er mulig men blir rart bilde på grunn av forholdet 16:10 i stedet for 4:3 som er på den skjermen), derfor må du skifte til XGA vis du skal skifte, men det som skjer da er at bilde blir noe uklart og ikke så bra og se på, så på LCd skjermer bruker en alltid oppløsningen som skjermen er laget for.

Lenke til kommentar

1557'en kan kjøre alle mulige oppløsninger fra 640x480 til 2048x1536. Det at skjermen er SXGA+ betyr at det er selve skjermen som har 1400x1050 piksler, om du setter på andre oppløsninger må operativsystemet tilpasse antall piksler til skjermen, dette gjør at bildet kan oppleves som uskarpt dersom de to oppløsningene ikke er delelige med hverandre (litt dårlig forklart, kan prøve å illustrere med ett eksempel: dersom du har en skjerm med 1280x960 oppløsning (SXGA) vil også 640x480 (VGA) vises skarpt, fordi hver enkelt piksel da vil bli fordelt på fire fysiske piksler. 1024x768 (XGA) vil bli uskarpt, fordi enkelte piksler må 'deles' mellom flere fysiske piksler).

 

Imidlertid vil ikke 1024x768 på en 1400x1050 skjerm oppleves som plagsomt uskarpt, dessuten er det mye en vanesak, når man har blitt vant til det merker man ikke forskjellen. Kan varmt anbefale 1557'en ;) .

Lenke til kommentar

ok, så vis jeg har skjønnt det riktig så med en 1400x1050 skjerm, kan man bare stille ned til 1000x768,

noen andre oppløsninger blir for uskarpt?

 

jeg hadde håpet på å kunne stille skjermen ned til 1200x800, men det går altså ikke? for da blir bilde for uskarpt?

 

riktig?

Endret av alex91
Lenke til kommentar

Ja er jeg, må faktisk se meg enig med deg der aspstein.

går an og sette system skrift, ved høyreklikk på en ledig plass på skrivebordet velge: "Egenskaper" så fanekortet "Utseende" så nede på sida så står det: Skriftstørelse og så kan du velge stor eller exstra stor(er normal som standard)

Uten "" i orda, men gjør det lettere og forstå;) skulle funke greit.

 

Opera har en funkjson som gjør at du kan stille opp skriftstørelsen på Internettsidene, er veldig greit vis oppløsningen skulle være for stor.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...