Gå til innhold

Langtidslagring av data - noen som vet?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg holder på å lage en bok som typisk trykkes ca. hvert 10.-15. år. Jeg vil gjerne slippe at nestemann som skal revidere den må ocr-e hele den gamle versjonen slik som jeg har måttet gjort.

 

Derfor: Har noen forslag til en stabil metode for å lagre data trygt i 15 år? Jeg har tilgang på et arkiv der medier kan ligge trygt. Holder vanlig cd? dvd? compactflash?

 

Tips til gode filformater utover pdf og txt mottas også med takk.

Endret av skeib
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CD? Nei. DVD? Nei. CompactFlash? Nei.

 

Hvis du skal lagre én gang og så arkivere sakene, så tror jeg din beste sjanse er tape av god kvalitet. Men det som mange ikke tenker på er at når tiden kommer så må du faktisk ha noe å putte mediene dine inn i. Altså en tape-stasjon. Det er ikke noen selvfølge at det skal være lett å fa tak i dagens teknologi om 15 år. Bare tenk tilbake, hvor mange har fortsatt 12"-diskettstasjon? Eller hullkortleser? Så du må også lagre et par enheter som kan lese mediene. Hmm... og da har vi enda ikke kommet til muligheten for at IDE/SATA/SCSI/USB/FireWire/... ikke finnes om 15 år, så da må du også lagre en kontroller, et hovedkort med tilhørende prosessor og minne, og... :wallbash:

 

Som du skjønner så bør du nok belage deg på å kjøre jevnlig oppfriskning av arkivet ditt. Og overføre filene til ny medieteknologi etterhvert som de utvikles.

 

Kjør en full backup-prosedyre - lag tre kopier som lagres på forskjellige fysiske plasser, og jevnlig sørge for å fornye mediene som filene er lagret på, f.eks. bytt ut kopiene på rundgang hver fjerde måned slik at ingen tape eller disk er eldre enn et år gammel. I så fall kan du nok tillate deg å bruke CD eller DVD av god kvalitet.

 

Når det gjelder filformatet, så bør du nok også gardere deg. En vanlig ASCII, eventuelt ISO-8859-1, basert fil bør være en rimelig trygg fallback. Men du vil sikkert beholde så mye som mulig av layouten også, så da ville jeg nok lagret i både PDF, Word, og OpenOffice-format. Hvis du har tid og vilje bør du også vurdere LaTeX - det har allerede eksistert i ca. 30 år, og er godt støttet i Open Source-miljøet.

 

Det ble litt mye rablerier fra min side, men siden det er snakk om såpass lang tid, og du vil være sikker på å kunne lese det igjen, så er det faktisk ikke noe lekeprosjekt å holde data intakte...

 

PS: I tilfelle alt annet skulle feile, sørg for å lagre papirkopier.

 

 

Edit: Glemte å nevne LaTeX...

Endret av Mr. Floppy
Lenke til kommentar
CD? Nei. DVD? Nei. CompactFlash? Nei.

 

Hvis du skal lagre én gang og så arkivere sakene, så tror jeg din beste sjanse er tape av god kvalitet. Men det som mange ikke tenker på er at når tiden kommer så må du faktisk ha noe å putte mediene dine inn i. Altså en tape-stasjon. Det er ikke noen selvfølge at det skal være lett å fa tak i dagens teknologi om 15 år. Bare tenk tilbake, hvor mange har fortsatt 12"-diskettstasjon? Eller hullkortleser? Så du må også lagre et par enheter som kan lese mediene. Hmm... og da har vi enda ikke kommet til muligheten for at IDE/SATA/SCSI/USB/FireWire/... ikke finnes om 15 år, så da må du også lagre en kontroller, et hovedkort med tilhørende prosessor og minne, og... wallbash.gif

Akkurat dette er grunnen til at jeg heller mot cd eller dvd - nemlig at dette er teknologiene jeg anser det som mest sannsynlig at fortsatt eksisterer om et ukjent antall år. På ingen måte sikkert - men sånn utviklingen har vært ser det jo absolutt ut som om 12cm-plater er et format som er kommet for å bli i en eller annen form. En annen mulighet er selvsagt å legge det hele på en tjener jeg vet kommer til å eksistere også om såpass lang tid (høres utopisk ut, men sett i lys at man har tilgang til kontoer hos ntnu er det slett ikke umulig). Problemet da er bare å overføre login-info og liknende på en god måte. Som du sikkert forstår kommer neppe jeg til å være tilgjengelig på universitetet lenger når det blir aktuelt å hente ut dataene.

 

Men tanken om å lagre en komplett maskin med en eller annen *nix-variant som os er faktisk ikke så dum, det kan vi se nøyere på. Ett eller annet som kan koble seg til tcp-ip er jeg helt sikker på at det også finnes om 15 år.

Som du skjønner så bør du nok belage deg på å kjøre jevnlig oppfriskning av arkivet ditt. Og overføre filene til ny medieteknologi etterhvert som de utvikles.

Dette er nok ikke gjennomførbart siden såpass mange mennesker skal ha ansvaret for ting opp igjennom...

Når det gjelder filformatet, så bør du nok også gardere deg. En vanlig ASCII, eventuelt ISO-8859-1, basert fil bør være en rimelig trygg fallback. Men du vil sikkert beholde så mye som mulig av layouten også, så da ville jeg nok lagret i både PDF, Word, og OpenOffice-format. Hvis du har tid og vilje bør du også vurdere LaTeX - det har allerede eksistert i ca. 30 år, og er godt støttet i Open Source-miljøet.

Latex er vurdert, men finnes det noen god måte å gå fra indesign til latex? Det er for sent i prosjektet til å begynne å lage det på latex nå, pluss at ikke alle som er med og jobber på det er like gode på ikke-grafisk sidebrekking. For all del, hadde det vært bare opp til meg skulle vi gjerne ha kjørt latex hele veien :)

 

At vi lagrer som råtekst, pdf og (med et svakt håp om at det fortsatt vil virke) indesign-format er vel egentlig en selvfølge, vi har jo ikke noe å tape på det.

 

Og papirkopi av boken seff, i et lett scanbart format (blåst opp fra a6 til a4 uinnbundet f.eks).

 

Som du sikkert forstår har vi tenkt litt på dette uten å finne noen superløsning - svaret er vel at det nok ikke finnes noen. Tross alt er vi ganske nære mastergrader i data opptil flere av oss som jobber med dette ;)

 

Edit: småfiksing.

Endret av skeib
Lenke til kommentar

Hvis jeg leser litt mellom linjene her, så forstår jeg det slik at det dreier seg om dokumentasjon som "kvalifiserer" til å ligge på NTNUs servere?

 

Hvis det er tilfelle at du kan lagre dette arbeidet på serverene med vitenskapelig arbeid, så er du vel egentlig i mål? NTNU kjører et strengt backup-regime på slikt materiale så vidt jeg vet, så da gjør de jobben for deg.

 

Det med å overføre login-info bør være en smal sak hvis prosjektet er akseptert av NTNU.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...