Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

subber og forsterker


Andie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, det første jeg reagere på er den dårlige følsomheten, og skal du ha trøkk fra disse trengs en strømsterk forsterker. Noe som krever god dynamo og godt batteri.

Sjøl vil jeg kanskje sett på noe mindre effekthungrige saker med høyere følsomhet som i tillegg låter bedre.

RF er uansett overpriset i mine øyne, eller ører, hehe :D

Lenke til kommentar

Jo, for all del, det er jo et godt tilbud!

Du får vurdere strømbehovet. Siden du allrede har en fosrsterker så vil jeg anslå at du trenger minst en 90A dynamo om du skal ha forsterker som skal få liv i disse.

 

Det finnes mye snadder på forsterkermarkedet; TRU, ARC, Helix, Audison, Sinfoni mm... bare å sette seg ned og lese. En grom tokanaler ville gjort seg, men det vil antageligvis dra ivei på oversida av 5 lapper vil jeg tro. DynaBel's tokanaler er det billigste alternativet jeg kan komme på. Om den er strømsterk nok tør jeg ikke si, men regner med det skulle gå bra.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Kom over 2 stk rimelige, helt nye, Rockford Fosgate P312D4 Punch. Spørsmål nr 1 er om noen har erfaring med disse subbene.

Spørsmål nr 2 er hva slags forsterker skal jeg ha til disse?

 

Har fra før Infinity Kappa 605CS Componentsystem som drives av en Alpine forsterker. Bilen er en Golf 4.

bilradiospesialisten annbelfate disse subbene da..men jeg er litt enig.. følsomheten er ikke akkurat så mye og skryte over..

Lenke til kommentar
Nå er den Alpineforsterken jeg har på 4 x 75w, så den tar ikke så mye.  Hvor stor dynamo har jeg nå da tro?  Er en Golf 4 1,8T GTI 2000modell.

Det hjelper vel på med en kondiss også?

Vil tro du har en dynamo på ca 70- 90A. Men du kan jo legge deg på rygg og glane oppunder med lommelykt og se etter hva som står på den så er du sikker.

 

Ved fullt pådrag vil du dra endel fra systemet i tillegg til det bilens eget elektriske system vil dra. Tenk på en kald vinterdag med varmen på full spiker, vindusviskere, tåkelys og hele sualmitten.

Tipper du har et forbruk på iallefall 25A - 30A på den måten.

For å ta et eksempel:

DynaBelforsterkern har to 40A sikringer, noe som indikerer at max forbruk er 80A.

Antar et tilnærmet konstant forbruk på 50A om en drar på som ville f en stund med mye lavfrekvent bass.

Anslår i tillegg at Alpineforsterkern din også drar ~20A ved samme pådrag.

Her ser en med en gang at det fort begynner å skorte på strøm.

En kondensator vil ikke virke i det heletatt her.

 

En kondensator kan hjelpe en smule på spisstrømmen, men du tyner et allerede overanstrengt strømsystem og tømmer batteriet på den måten.

Her vil kun det å få tak i et skikkelig batteri og ny dynamo samt legge opp nye kabler fra batteri til jord, dynamo til batteri og dynamo til jord virke.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

En liten ting til.

Snakka med en på jobb, og han ville mer enn gjerne kjøpe disse subbene av meg hvis jeg bestemte meg å gjøre ting litt annerledes.

Hvis jeg gjør dette, skal jeg da satse på 1 subb som ikke drar ut alt av strøm. Og heller satse på skikkelig kvalitet på den, i stedet for å ha to stk?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Kjøp dem og selg med litt fortjeneste, hehe ;)

Joda, du kan få elementer som ikke krever så enorme strømmengder men spiller like høyt om ikke høyere.

 

Hva er du ute etter da? Kun mye lyd, pen lyd?

Ser du fordeler ved å bruke elementer som ikke bygger og behøver enormt med plass?

Baggasjeplass er tross alt kjekt, hehe ;)

Lenke til kommentar

Skal nok ha litt fortjeneste ja :D

Jeg vil ha noe som spiller høyt så klart, men det som er viktigst er at det spiller pent.

Værste jeg hører er når folk spiller bare bass.

Regner med du har noen tips å komme med her også jeg Jalla?

Virker som du er en stor fan av dynabel ..?

 

Jeg på min side har litt sansen for rockford, men jeg har ikke mye å sammenligne med da..

Lenke til kommentar

Nja, om det er marginalbudsjett ute og går er ikke DynaBelforsterkerne det værste en kan komme over.

 

Men har en litt mer så finnes det mye snadder, spørs hva en er ute etter.

Personlig har jeg tro på at etpar elementer fra Morel eller Hertz ville gjort susen her. Strømmengden du har til rådighet spiller også en rolle, planlegger du oppgradering av dynamo, batteri og kabling àla det jeg skisserte lenger oppe så skulle ikke det være noe problem.

 

Har du et budsjett så blir det straks enklere å sette opp forslag ;)

Lenke til kommentar

Har faktisk sett litt på JL sine elementer og forsterkere. Hører jo positive ting om dem også.

Har liksom ikke helt funnet ut hvor mye jeg vil bruke, bare jeg får god lyd!

Hvis jeg sier mellom 6000 - 8000 kr på forsterker og element, så får dere kanskje til å komme med noen tips?

Sette elementet helt i stolryggene og forsterkere i siden var jo smart da..

Lenke til kommentar

I "the good old days" tilbake på 90-tallet var Lanzar i toppklasse.

Vet ikke hvordan Lanzar er i dag, men siden det, som mange andre merker, har blitt slukt av større firma med inntjening i høysetet kontra det å produsere godlydprodukter så er jeg en smule tvilende.

Det er vel svært få merker som ikke kommer under den paraplyen i dag desverre.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...