Gå til innhold

Ny disk: Sata + molex (ca. 800kr)


j--

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal bestille 4 identiske satadisker til ca. 800,- stykk, og er ute etter mest kraft for pengene..

 

Prioriteringer der 1. er viktigst:

1. Molex kontakt

2. hastighet

3. støy

4. garanti

5. kapasitet

 

(vet ikke hvor viktig det er med NCQ, men kontrolleren "FastTrak TX4200" støtter det ihvertfall :) Diskene skal brukes i raid10)

 

Takker for forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor Molex kontakt som prioritet nummer en?

Jeg kjøpte 2 stk. Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ fra Norek, gjennom www.fbn.no, og her fulgte det med en overgang fra molex til sata.

Hos meg fungerer det kjempebra, og jeg kan utsette innkjøp av ny strømforsyning. Blir nok kjøp av en tredje disk istedet:-)

 

Før jeg kjøpte samsung, sjekket jeg mye på nett, og den gjør det bra både når det gjelder ytelse og støy. Etter å ha brukt dem en uke er jeg meget fornøyd, og kan trygt anbefale disse.

Tidliger har jeg holdt meg til Seagate på grunn av lite støy og varme.

 

Når det gjelder kapasitet, prioritet nummer fire ligger Samsung litt bak de andre, og største disken er bare 250GB. Men for 800,- pr. disk får du nok ikke mer en 200GB pr. disk.

Lenke til kommentar

@GhostDog: Molex som 1. prioritet er pga. At det blir mye enklere og ryddigere i kabinettet (driver og modifiserer en strømforyning til å drive alle diskene nå...)

 

Valget står egentlig mellom WD. Seagate og Samsung..

 

Men om WD er de eneste som har molex (og satastrøm?) på diskene sine, så ligger jo de sterkt ann. På en annen side har seagate 5års garanti, som er meget hendig i et raidoppsett om en disk skal ryke..

 

Man har jo "Western Digital Caviar RAID Editon 160 GB S-ATA" Som koster ca. 800kr. Mulig at det er noe? Men for samme pris får man jo en 200gb, så jeg vet ikke helt... (Sliter med å bestemme meg)

Lenke til kommentar
Kan på det høyeste anbefale WD RAID Edition diskene. Disse er enterprise disker og har en driftsikkerhet på høyde med SCSI-disker. De har også mindre støy enn de vanlige WD diskene. Kjører selv 4 RAID Edition 250GB og 1stk Raptor disk. :w00t:

Det høres flott ut! Mente å huske at jeg leste et sted at støynivået Caviar - Raid Var på 26dB - 36dB elns. Men ihvertfall. Det blir helt klart WD ihvertfall! Er det molexkontakter bak på 250gb'ene dine? (for sikkerhets skyld spør jeg) :)

 

*vurdere 2*250GB nå og 2*250gb til senere, eller 4*160gb nå...* Det er jo mer plassbesparende å bruke større disker, for det er mer eller minre fult i pcen nå :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...