Gå til innhold

Veiledning til bruk av batteri på bærbar


jh_

Anbefalte innlegg

Hei.

Min mor anskaffet seg en bærbar pc ved juletider i fjord, en Acer 1681WLCi. Det tipset jeg ga henne i forhold til bruk av batteriet, var at hun burde lade den helt opp, og helt ut (iallefall de 10 første gangene), det har hun gjort.

Nå nylig så streiket batteriet helt, det er helt dødt, jeg prøvde med et annet batteri av lik type, det fungerte. Garanti -tiden på batterier fra acer har gått ned til 6 måneder, så det er ikke noe håp på å få det på garanti. Etter å ha pratet med noen fra acer, så fikk jeg vite at dersom pcen stod med batteriet i, og var tilkoblet med strøm over flere dager, uten at batteriet ble ladet ut, så kunne dette skje.

Synes forøvrig at det burde følge med en bruksanvisning for dette ved kjøp av bærbare pc-er :roll:

 

Så jeg lurer på, er det noen som har noen guide over hvordan man egentlig bør behandle/bruke en bærbar pc, med best mulig hensyn til batteriet? Har ikke lyst til å gå på en lignende smell igjen, er ikke akkuratt billig for batteri til bærbare pcer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LiIon batterier er ustabile greier. De tre første gangene skal de lades helt ut og helt opp igjen. Helt ut definert som når batteriindikatoren viser <5% igjen.

 

For vanlig bruk skal de ideellt kobles fra. LiIon batterier holder seg ikke så bra når de er på 100%. I en laptop som brukes med strøm det meste av tiden, slites LiIon fort ut. For lengre tids inaktivitet kan LiIon med fordel lagres med 60% kapasitet, og for vanlige sykluser er det en fordel å begynne å lade før batteriet nærmer seg tomt, rundt 20-25%.

 

LiIon har høy energitetthet og er kjemisk aktive, og dermed ustabile. De to faktorene som mest påvirker livslengden til LiIon er tiden (regn ikke med at et skal være særlig lengre enn to år fra produksjonsdato, og tiden får fortere for LiIon når det er fulladet) og antall sykluser, dvs fra 100% -> 0% -> 100% igjen.

 

I min bærbare er kapasiteten sunket til ~50% etter 142 oppladinger og nesten kontinuerlig bruk i 11 mnd. På tide å bestille et nytt :D

Lenke til kommentar

JoergenJonassen: Kan du finne "utrolig mange" tråder som omhandler samme tema? Det klarte ikke jeg... Fant ikke èn eneste, lette i 15 min før jeg postet en tråd om det. Godt mulig at det allerede finnes lignende tråder, men om jeg ikke klarer å finne det på 15 min, så nøler jeg ikke med å starte en tråd om det!

 

ventle: Riktig som Lufen sier ;)

 

The Real Cartoon: Takk skal du ha! Det er info som er verdt å ta med seg! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei du!

 

 

Skal innrømme at jeg slet kraftig selv med å finne noe særlig nyttig informasjon om emnet når "Søk innlegg fra..." bare var satt til "30 dager siden". Endrer du dette til "1 år siden" så finner du nok mer. Når jeg bare søkte en måned tilbake i tid fant jeg bare en nyttig link: Hvordan oppbevare batteriet?

Søkefunksjonen i forumet er litt dårlig syns jeg, den gir deg som oftest en haug av unyttig informasjon. Noe som burde forbedres hvis vi skal slippe å se nesten like poster hver dag :)

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar
I min bærbare er kapasiteten sunket til ~50% etter 142 oppladinger og nesten kontinuerlig bruk i 11 mnd.

Det synes jeg var mye. Selv ville jeg reklamert på et batteri som var betydelig svekket før det var gått 250 ladesykluser eller 12 måneder, hva enn kommer først. Min erfaring er at de skal holde i 3-500 oppladinger og bortimot to år før det begynner å gå *drastisk* nedover hvis de er behandlet riktig.

 

Å hevde en generell reklamasjonsrett på 2 år for et batteri, som er en 'slitedel' hvor levetiden per definisjon er begrenset, synes urimelig selv med tanke på beskyttelsen gitt i Forbrukerkjøpsloven. [Edit: Dette er litt dårlig ordvalg fra min side. Man kan selvsagt reklamere. Denne retten er gitt gjennom loven, men det som er relevant her er mangelbegrepet. Et batteri som er ment å vare 'så og så lenge' har ingen mangel etter §15(b) selv om levetiden er mindre enn to år. Vilkårene for at en mangel skal være til stede er bare oppfyllt dersom batteriet ikke 'svarer til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper'.]

 

Noen produsenter har dog levetidsindikasjoner på batteriene i manualene sine, og jeg synes en reklamasjon er helt på sin plass hvis det ikke lever opp til hva man kunne forvente av et batteri som var funksjonsfriskt da det forlot fabrikken.

 

Dessverre, dog, er det jo som du sier at mange batterier blir 'oppbevart' på full lading i et varmt miljø (i maskinen, brukt på AC), som er det desidert verste man kan gjøre mot et Li-Ion. Når de først er i ferd med å bli ødelagt svekkes effekten fort.

 

Edit: Om batteriet er totalt dødt, og ikke er blitt behandlet ut over det man kan forvente i en bærbar, ville jeg reklamert uansett. Selv om kjemisk svekkelse er noe man må leve med så skal man ikke godta at elektronikken dør på seg sånn helt uten videre.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Et punkt i kjøpsloven jeg refererte til som er av betydning er:

 

Eller mer dersom produktet er ment å vare betydelig lenger

 

Hva har dette med saken å gjøre?

Jo, selv om batteriet over lengre tid er en slitedel det er vanskelig å kunne kreve reklamasjonsrett på, vil det være god grunn til å reklamere på det dersom det har betydelig dårligere ytelse etter langt færre oppladninger enn man skulle forvente. For å ta ett ekstremt eksempel: Om batteriet var så godt som ubrukelig etter 20 oppladninger, vil jeg påstå du har svært god grunn til å klage. Spørsmålet om hvor mange oppladninger man bør kunne forvente av batteriet på en bærbar blir en vurderingssak, men jeg mener at det i alle fall bør kunne levere varene i ett års tid ved normal bruk.

Lenke til kommentar

Egentlig enig. Se editen. Ref. mangelbegrepet.

 

Edit: Men hvor står den quotede teksten din i loven? Mener du $27? At retten til å reklamere er enten to eller fem år er jo ufravikelig, men jeg ser ikke helt at dette er relevant her.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...