Gå til innhold

Pumper i serie eller Paralell?


Anbefalte innlegg

Eg tenker på å kople opp 2stk pumper, enten i serie. eller i paralell.Pga eg har ein del vannkj. komponenter, som tilsammen skaper ganske stor vannmotstand. Så, eg lurer bare på om det er noken som har prøvdt dette. Eller som kan komme me teorier om kva som hadde blitt best.. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

To pumper til kjøling er ingen god løsning. Du må isåfall ha to kretser.

Tidligere tester av Skrue, har vist at gjennomstrømning i kjølesystemet i liten grad påvirker temperaturen. Ikke dermed sagt at gjennomstrømming ( flow ) ikke er uten betydning. Kjøleresultat vil bla. avhenge av kjøleblokk og radiators evne til å avgi varme. Dersom du ønsker høyere flow i systemet ville jeg heller bytte ut

den blokka som er for trang.

Mange faktorer her som påvirker kjølinga. Hva er egentlig problemet ditt,

for høy temp eller ønske om lavere temp ?

Lenke til kommentar

Det er helst bare lavere temp eg ønsker, pga eg klarer egenteli å leve med 46-47grader ved tanke på at eg kjører samme systemet på 3stk hd`er,skjermkort,Cpu,Chipsett og 2stk radiatorer..Det er bare at det er svært dårli flow. Og eg kunne tenkt meg å fått litt meir "trykk" på vatne..

ManagHead: Vil den første pumpa i serien virke som ein "turbo" på den den neste pumpa?Men, korleis blir det med mottrykket, kan ein bare dobble det no?

Lenke til kommentar

I og for seg logisk.. ;)

Men, visst det skal kjøres to stykk forskjellige pumper..

 

Pumpe1: 700l/t og 0,135bar maks mottrykk

Pumpe2:1200l/t og 0,195bar maks mottrykk

 

Hadde det da vart lurest å sette pumpe1 fremst eller pumpe2?

 

(Har pumpe1 fra før av, visst noken skulle kommentere kvifor eg vil bruke 2 stk forskjellige pumper).

Lenke til kommentar

Vet ikke om det har så mye å si. Uansett vil du ikke få noen flow høyere enn 700l/t med disse to, men det er flere ganger mer enn det er fra før.. Skal nevne at jeg har prøvd begge disse pumpene (Hydor du tenker på?), og må si at den 1200l/t bråker en god dekl mer enn 700l/t. Bare så du er klar over det.

Lenke til kommentar

ja,stemmer,bra tipping! :D L20 og L30..Har du prøvdt å legge gjengeteip rundt "rotoren/akslingen",det hjalp vertfall kolosalt på mi L20. Men, siden du har erfaring med desse pumpene.Korleis vil du sei forskjellen var?Kan det kansje holde å bare bytte mi L20 pumpe med dei ny L30?Er den så pass mykje kraftigere? :hmm:

Lenke til kommentar
ja,stemmer,bra tipping! :D L20 og L30..Har du prøvdt å legge gjengeteip rundt "rotoren/akslingen",det hjalp vertfall kolosalt på mi L20. Men, siden du har erfaring med desse pumpene.Korleis vil du sei forskjellen var?Kan det kansje holde å bare bytte mi L20 pumpe med dei ny L30?Er den så pass mykje kraftigere? :hmm:

bump!(Eller ka da hette) :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...