Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hjelp til å sette opp trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

På onsdag ankommer min bærbare pc. Og i den anledning så ønsker jeg å ha nett på både den stajonære pc'en min og den bærbare. Til den stasjonære skal det gå en kabel (slik som det er i dag fra min ADLS modem) men i tillegg vil jeg altså ha trådløs forbindelse til den bærbare så kone kan surfe i stuen mens jeg spiller på datarommet.

 

Linksys wireless-G WRT54G skal da stå som bindeledd mellom ADSL modemet mitt og de to pc enhetene. Jeg vil da bruke en kabel fra port 1 til stasjonære pc og port 2 vil da være trådløs.

 

1. Men når jeg skal konfigurere ruteren, velger jeg da automatisk konfigurasjon? Altså ikke statisk IP? tror telenor gir ut IP'er random når man kobler seg på liksom.

 

2. Også kommer det til "Select the wireless network mode" : Og der kan man velge mellom G-only, B-only ellr mixed (som er om man har wireless-G og 802.11d devices in my network)

 

3. siden jeg da har et WLAN trådløst netverkskort i den bærbare mens stasjonære kobler med kabel, hva skal jeg da sette det til?

 

4. Må SSID broadcast være enablet for at jeg skal komme på nett med dem begge? Eller skal jeg disable dette?

 

5. Og når det kommer til å velge wireless channel, skal jeg da kun velge den kanalen som tråløsen er på? altså ikke i den porten jeg har kabel?Og det står default 11-2.462GHz. Skal det bare stå slik?

Endret av gamer73
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Har vært borti to måter. Alt. A: Motta IP automatisk, Alt B: Bruk PPPoE der du skriver inn [email protected] og passord

 

2. Velg mix (b/g)

 

3.

 

4. Noen vil gå for å disable SSID, andre ikke. Jeg er en av de som ikke slår av SSID.

 

5. Dette har ingen ting med "kanalen" den trådløse er på. Du kan godt la default stå slik det er (11?)

 

Det som også er viktig er å sette på kryptering slik at naboen eller hvermannsen ikke bruker oppkoblingen din. WEP holder om man ikke er veldig paranoid. Ta også å forandre default passord på login til ruteren.

Lenke til kommentar

Ok...må jeg installere ruteren på den stasjonære også? Siden den kobles til med kabel så ser jeg egentlig ikek nødvendigheten av dette, men noen som vet?

 

Altså. Må jeg gjøre noe for å få den stasjonære på nett?

 

Vet at jeg må drive å installere og stille inn den bærbare, da den vil bruke det trådløse nettverket.

Lenke til kommentar

Den bærbare antar jeg har trådløst nettverkstkort, så det skal bare være å aktivere kortet for å se hvilke trådløse nettverks som finnes, bla. ditt. Du velger å koble til ditt. Har du satt på kryptering kommer det opp et vindu der du må skrive passordet du satte inn i ruteren.

 

Den stasjonære trenger du sannsynligvis og heller ikke gjøre noe innstillinger på da tilkoblingen sikkert står på å motta IP automatisk.

Endret av norbat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...