Gå til innhold

Hvordan skrive formler på web-sider?


Anbefalte innlegg

Finnes det noen god måte å skrive (matematiske) formler på web-sider?

 

Jeg kikker litt på MathML, men støttes dette av browsere?

 

Et eksempel på MathML skulle finens på http://www.zvon.org/HowTo/Output/index.html (klikk på MathML i menyen øverst til venstre), men i eksemplene er resultatet vist med små grafikkfiler i png format. :hmm:

 

Er man nødt til å bruke bilder og grafikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mathml er veldig dårlig støtta i de største browserne. Du må nok bruke <code> med <sub>, <sup> (deprecated, kan gjøres i css) istedet. Eventuelt bilder.

Verken sub, sup eller code er utdaterte elementer. Det hadde vært utrolig teit om man lagde et stilark med disse egenskapene, så når man slo av CSS så sto det H2SO4 rett ut istedenfor at tallene havnet nedenfor bokstavene.

 

Jeg tviler på at noen av disse elementene kommer til å bli merket som deprecated noengang, så bruk dem med god samvittighet. :)

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar

En ulempe med å bruke sub og sup, er at teksten blir normal om den kopieres og limes inn et annet sted. (Det var iallfall tilfelle når jeg prøvde det.)

 

Etter det jeg har forstått, må enkelte nettlesere installere et ekstra sett med fonter for å få vist MathML korrekt. Å skrive MathML er kanskje ganske tidkrevende også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV

Det jeg ville gjort siden MathML ikke er saa godt stotet i diverse nettlesere er aa bruke LaTeX ellen noe lignende. Sammen med et PHP script som gjor om LaTeX koden om til et bilde som visest paa siden.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...