Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan en telefonlinje ødelegge et sdsl modem?


Anbefalte innlegg

Hei fellow gamers:-)

 

Har hatt sdsl i nesten to uker uten at jeg har fått det til å fungere; kommer ikke på nett. Mye fram og tilbake, fikk tilsendt et nytt modem uten at det hjalp. Pc-en er ikke flaskehalsen, den prøvde jeg hos en nabo og kom meg på nettet med en gang, med deres modem, men ikke med en av mine to jeg fikk tilsendt! Modemet fra naboen virker ikke heller hos oss.

 

Monet (leverandøren) påstår at linjen til oss er i orden. Hvordan kan det være feil med 2 nye modem?

 

Spørsmålet er altså: kan det være sånn at vår telefonlinje ødelegger modem?? For mye spenning eller noe sånnt? Det er over et år siden folk fra telenor sjekket linjen og da var den i orden.

 

Vanlig telefon funker, noe skurring av og til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er sdsl tror jeg fordi jeg vet ikke hva ghsdsl er he he...Men på modemet står sdsl. Fra telefonutaket går en grå kabel til splittern (line) Så går en vanlig telefonkabel fra splittern (Adsl) til modemet. Så går hustelefonen inn i splittern merket med (telefon) Så forbindes pcen med modemet via gul nettverkskabel.

 

Mener du at jeg må dra ut telefonen ut av splittern?

 

Takker for svar forøvrig :)

Lenke til kommentar

Telefonlinjen er på ca 50V DC. Kan være dårlig forbindelse i kabelskjøt som skaper skurring for deg? Det kan sikkert også forstyrre dataforbindelsen.

 

Det beste er å teste direkte fra hovedinntaket (telefon) i huset.

Ikke bruk splitter, men koble bare ledning fra vegguttaket rett i adsl modemet. Du kan bruke en nettverkskabel eller en telefonkabel til dette.

 

Sjekk at du får lys i 'ADSL' lampa på modemet.

 

Neste er at du kobler PC til modem og ser om du får kontakt . Dette sjekker du ved å se om du får IPadresse fra modemet (DHCP).

 

For å være sikker, så kan du sjekke IP før du kobler til modemet og etter. Adressen skal da endre seg. (ipconfig fra dos)

 

Har du nå fått dette til å fungere, så skal du komme på nett. Da kan du koble til splitter og sjekke at den er i orden.

Lenke til kommentar

Nu har jeg funnet ut at jeg har fått 2 st. speedtouch modem 546 i. I brukermanualen på Speedtouch sin hjemmeside står imidlertid at type "i" skal brukes til ISDN linjer og at Type 546 (uten i) skal brukes til Analoge (pots) linjer.

 

Hvis dette er grunnen for at jeg har brukt nesten 2 uker på å konfigurere og rekonfigurere og formatere og slepe datamaskinen fra telefonuttak til telefonuttak og fra nabo til nabo, så kan dere snart lese om et rakettangrep på Monet sitt hovedkontor :D

 

Takker for hjelpen ihvertfall!

Lenke til kommentar
Nu har jeg funnet ut at jeg har fått 2 st. speedtouch modem 546 i. I brukermanualen på Speedtouch sin hjemmeside står imidlertid at type "i" skal brukes til ISDN linjer og at Type 546 (uten i) skal brukes til Analoge (pots) linjer.

i modellen fungerer utmerket på analoglinjer, alle modemer som selges i norge er stort sett beregnet for bruk på ISDN.

Lenke til kommentar

Uff, og jeg trodde problemet var løst :(

Så dette stemmer ikke:

 

SpeedTouch™ comes in two ADSL flavours:

The ADSL POTS variant: The SpeedTouch™546 connects to an analogue Plain

Old Telephone Service (POTS) line.

The ADSL ISDN variant: The SpeedTouch™546i connects to an Integrated

Service Digital Network (ISDN) line, enabling residences with an ISDN line to

use the ADSL service.

 

 

The POTS variant supports ADSL, ADSL2, ADSL2+, and RE-ADSL. The ISDN variant

supports ADSL and ADSL2.You can easily identify your variant by checking the

product name printed on the identification label on the bottom of your SpeedTouch

Lenke til kommentar

Har prøvd det uten hell. Har prøvd forskjellige telefonkabler; korte lange, svarte gråe, forskjellige nettverkskabler,; gule, gråe, forskjellige nettverkskort i maskinen. Maskinen er jo ikke flaskehalsen siden den koblet seg på nett hos naboen helt problemløs.

Hadde montør fra telenor til å sjekke telefonlinjen for et år siden og da vet allt ok. Dette var på grunn av vi ødela to pci kort (56kbps modem) på kort tid, muligens pga lynaktivitet. Det gamle dialup modemet går ennå bare for halv maskin etter det.

Men hvis det ser ut at modemet burde fungere for såvel analog som isdn linje vi blir nødt til å inhente fagpersonell alikevell, "...gulp" :cry:

Lenke til kommentar

Eureka!!

 

Kom fra nattevakten og la med til å sove etter at jeg hadde ringt Monet og fått høre at det modemet vi har også skal være egnet for analog linje, crap! Da var jeg helt knust i bauen :(

 

Da jeg imidlertid stå opp i kveld traff jeg kjerringa på badet. etter noe småprat kom hun med denne meldingen:..."oh ja forresten, vi har fått bredbånd.....det funker nu..."

 

Det er 3 timer siden og jeg sitter ennu og skjelver.... :D

 

Takker for hjelpen allesammen!

 

Hun spurt ikke hva som gjorde at det funker nu men feilen lå hos Monet i hvert fall.!

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

irriterende.

kjøpte meg en speedtouch 546 uten i fra ebay,

det virker som den er fastlåst til annex a da.

 

trudde i utgangspunktet at det var bare en firmware upload som skulle til for å endre. siden det står på pakken at den støtter annex a eller annex b, misstenker jeg at de snakker om 546 og 546i i samme sleng.

ser ut som jeg har en dyr 4 port switch her da.

hehe

:p

Lenke til kommentar

har undersøkt litt. for meg så ser det ut til at speedtouch støtter enten det ene eller det andre.

 

har flasha to speedtoucher med samme firmware:

546 og 546i

 

den ene står på annexa og den andre står på annexb

 

(de skal begge ha samme konfigureringa)

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...