Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

maskin starter ikke etter bytte av cpukjøler


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat montert vannkjøling og nå vil ikke maskinen starte lenger.

Trodde først at noe kunne ha skjedd med hk, men nå starter ikke maskinen i det hele tatt. Rett etter montering kom den til den pipelyden når maskinen starter å boote, den fant cpu men ville ikke boote. Som sagt nå starter den ikke i det hele tatt. Noen som har opplevd dette? Er psu for liten? hk som har tatt kvelden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk først at alt er riktig koblet. Power kabelen fra kabinettet til hovedkortet er viktig. Hvis du ikke får noe reaksjon i del hele tatt, så er det mest sansynlig hovedkortet eller strømforsyningen. Det er veldig lett å ta livet av et hovedkort. Statisk elektrisitet, kortslutning mellom kretser og røff behandling kan fort føre til døden. Det kan også være en for svak PSU. Hva slags CPU og annet hardware har du? og på hvor mange watt er PSU? Er den på mer en 300watt så burde den duge.

Lenke til kommentar

Alt er koblet riktig. Det er en chieftec 360w psu som står i. Men hvis man tar livet av hk, vil det i det hele tatt starte sånn som mitt gjør?

Nå er det blitt litt bedre, men nå stopper booten rett etter at cpu er funnet og den starter å lete etter disker,brenner etc...

Jeg har aldri vært med på dette før, hk er msi diamond hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar

Har du gått inn i bios og sjekket at din nye kjøler kjøler bra nok?

Blir CPUen for varm er jo det en reboot grunn.

Dette har skjedd meg før og da fikk jeg ingen varsel for hvorfor den reboota.

 

 

Kan også være mulig at noen bios instillinger er satt slik at pcen nekter å starte om feks CPU viften ikke spinner raskt nok, noe den selvfølgelig "ikke" gjør når du har vannkjøling. Vanligvis får du en advarsel om det er dette, men det kan være greit å sjekke.

Lenke til kommentar
Har du gått inn i bios og sjekket at din nye kjøler kjøler bra nok?

Blir CPUen for varm er jo det en reboot grunn.

Dette har skjedd meg før og da fikk jeg ingen varsel for hvorfor den reboota.

 

 

Kan også være mulig at noen bios instillinger er satt slik at pcen nekter å starte om feks CPU viften ikke spinner raskt nok, noe den selvfølgelig "ikke" gjør når du har vannkjøling. Vanligvis får du en advarsel om det er dette, men det kan være greit å sjekke.

før jeg viste va kjølepasta var så reboota pc en min hele tiden.. mens jeg gikk der og fatta ikke en dritt...kan også sje vis kjøleribba ikke sitter ordentlig på.:)

Lenke til kommentar
Alt er koblet riktig. Det er en chieftec 360w psu som står i. Men hvis man tar livet av hk, vil det i det hele tatt starte sånn som mitt gjør?

Nå er det blitt litt bedre, men nå stopper booten rett etter at cpu er funnet og den starter å lete etter disker,brenner etc...

Jeg har aldri vært med på dette før, hk er msi diamond hvis det har noe å si.

Hvis maskinen starter (altså strøm til hovedkortet) så er det ikke hk eller strømforsyning. Sjekk RAM. Hvis du har 2 rambrikker så prøv med bare en av dem. CPU skal starte opp uten kjøling. Du bør komme langt nok til å se om maskinen booter. Men den blir fort varm og krasjer. Det kan jo være at det en beskyttelse på hk som gjør at CPU ikke starter hvis det ikke er koblet til en vifte. Sjekk med produsenten. Det er selvfølgelig viktig at alt er riktig i BIOS. Sjekk alltid bios først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...