Gå til innhold

Skal ha 2GB PC3200 RAM, hva er beste valget?


Bandana

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp oppgradert det meste på PC'en min (se profil for specs) og det eneste som mangler nå er rammen. Jeg har 2x Crucial PC2700 DDR-DIMM 512MB og dette er ikke det beste valget til hovedkortet mitt, så jeg har tenkt å selge gamle rambrikkene og skaffe 2GB PC3200 DDR-DIMM ram.

 

Så spørsmålet mitt er; Hva er å anbefale av ram? Da mener jeg best ytelse for pengene. Har egentlig ikke lyst til å gå mye over 2000kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
tror fire 512 MiB moduler er best hvis du skal ha 2 GiB, dette fordi 512 brikkene har vesentelig bedre tilgangstider en 1024 brikkene

Nei, for med 4x512 MB brikker må man som regel kjøre 2T Command rate. Med 2x1024 MB brikker kan man kjøre 1T, og dermed vil man lettere kunne klokke/kjøre systemet mer stabilt. Dessuten er det mer økonomisk å kjøpe 2x1024 MB brikker med 2-3-2-5 timings enn å kjøpe 4x512 MB brikker med 2-2-2-5 timings. Og man har mulighet til ytterligere oppgradering til 4 GB RAM.

Lenke til kommentar
Det skal også sies at 512 brikker har VESENTELIG bede klokke potensiale, desuten er det større ytelsestap på 3 - 4 - 4 - 8 med  T1 og 2,5 - 3 - 3 - 7 T2

Nei, ingenting av dette er riktig, ihvertfall vurdert utifra trådens tema som tar utgangspunkt i 2GB. I en rettferdig sammenligning mener jeg at de beste 1GB-brikkene nå er bedre enn TCCD og BH-5 (som bare finnes i 256 -og 512MB-moduler).

 

Forskjellen mellom 1T og 2T er meget stor etter minneytelsens målestokk/betydning, og man vil som regel tjene ytelse på å øke de andre timingene med ett hakk hvis man samtidig reduserer command rate til 1T.

 

Skal man sammenligne 512MB mot 1GB-brikker må man ta utgangspunkt i den samme totale minnemengden, altså 4x512 mot 2x1024. I denne sammenhengen har jeg til gode å se at 512-brikker har høyere klokkepotensiale, og timingene vil også være dårligere. I praksis skal det også godt gjøres å tilpasse fire brikker (individuelle forskjeller) til optimal ytelse, men med 1GB-brikker kan man kjøpe et par og trolig ende opp med to høvelig matchede brikker. Økonomi er en annen fordel i å velge to store moduler fremfor fire små.

 

 

En ting skal jeg gå med på: Når det gjelder ren "throughput" er 2x512MB TCCD på S939 fortsatt det optimale, men også slike brikker taper terreng om man øker på med to til. Derfor blir det lite interessant at "små" brikker kan klokke endel høyere så lenge de ikke utgjør mer enn 1GB til sammen.

Lenke til kommentar
hmm, da har holdningen her på frumet endret seg på ca en måned da, hadde nemmelig en lignende post her for en måned siden og da var var det vistnok 4 x 512 som var best.

Du kan vel si at stadig flere har fått opp øynene for hvor gode 1GB-brikkene virkelig er blitt. De "tok av" ytelsesmessig for ikke så veldig lenge siden, pluss at prisene har gått ned. I tillegg får man rom for fremtidige oppgraderinger, bedre varmeavleding, 1T command rate inntil 2GB. Når man oppsummerer alt dette mener jeg at 1GB-brikker nå har overtatt tronen (når man tar utgangspunkt i 2GB totalt).

Lenke til kommentar

Corsair var faktisk først ute med 1 GB CL2 minnebrikker, og de kom allerede i fjor. Men da kostet de over 6000 for paret, og var ganske uaktuelle for folk flest. Men plutselig falt de drastisk i pris, og det har kommet til flere med tilsvarende timings. Og i og med at de har blitt billigere, vil folk ha de. Og mer etterspørsel, jo større produksjon, og prisen blir presset ytterligere ned. Jeg kjøpte meg minnesettet Corsair TWINX2048-3200C2. Før hadde jeg Corsair TWINX1024-3200XL-PRO. Selv om jeg ikke får kjørt timings 2-2-2-5 med 2x1024 MB paret, kan jeg aldri tenke meg å bytte tilbake. Jeg får uansett kjørt 2-3-2-5 lett (selv om de er spesifisert til 2-3-3-6), og det har åpnet seg mulighet for 4 GB RAM. Så skal man ha et raskt minnesett i dag, er faktisk 2x1024 MB CL2 det beste kjøpet, både grunnet mengden og de lave timingene.

 

Edit: ta en titt på www.corsairmemory.com og se hva slags brikker de kjører kampanje på nå...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Ok, da veit jeg det, fra nå er det anbefalt med 2 x 1 GiB brikker og ikke 4 x 512 MiB brikker (søtern også, jeg som har 4 x 512 MiB :roll: )

Bakgrunnen for diskusjonen har vært trådstarters socket 939-system -

drøftningene gjort her behøver ikke være overførbare til din maskin.

 

Om minnetiminger har marginal betydning for AMD, har de endra mindre å si for Pentium4-systemer. Intels brikkesett har lenge vært stabile og fleksible i forhold til mengde.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...