Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×
Noe nedetid og ustabilitet mellom 11:40 - 11:55 ×

Krasj mellom domene og hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg har et litt muligens omfattende problem, som er som følger:

 

Jeg har, siden jeg kjøpte meg bærbar pc, hatt forbindelse mellom denne og den stasjonære via en trådløs router. Jeg kunne da dele harddisker og andre stasjoner mellom pc-ene, noe som var convenient da min laptop ikke har cd-rom etc. Dette nettverket ble laget ved at jeg brukte en wizard i windows, og jeg satte da samme workgroup på maskinene slik at de kunne koble seg opp mot hverandre.

 

Da jeg tok med denne på skolen etter sommeren, fikk jeg beskjed om at den måtte brukes gjennom skolens domene. Det ble da endret i en del innstillinger på pcen, og alt fungerte. Inntil jeg skulle koble opp nettverket hjemme. Jeg kunne ikke lenger finne harddiskene etc til den stasjonære pcen gjennom valget "map network drive".

 

Etter å ha tittet litt i laptopens innstillinger, fant jeg ut at noe info hadde blitt erstattet. Der hvor det tidligere hadde stått Workgroup, stod det nå domene i stedet for, og jeg tipper at dette er grunnen. Skolen hadde også endret navn på pcen, for øvrig. (system properties------>computer name)

 

Det jeg egentlig lurer på, er om man kan gjøre arbeidsgrupper og domener samtidig? (mulig jeg bruker helt feil begreper her, vet ikke helt hva jeg snakker om)

 

Håper noen kan gi meg et svar på dette, det kunne ihvertfall ikke julenissene av noen systemansvarlige som satt på skolen. Beklager at det ble litt langt, men hadde behov for å forklare situasjonen!

 

Mvh. Håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De valgene er vel gjensidig utelukkende, så du må nok stille om mellom hver plass, dessverre. :cry:

Huff da, det var da kjedelig:) Finnes det noen annen måte å koble opp pcene mot hverandre da, slik at jeg kan acessere stasjonene på den stasjonære pcen fra laptopen? Er jo litt avhengig av dette, men samtidig er jeg avhengig av å kune bruke pcen på skolen...hva skal jeg gjøre :(

Lenke til kommentar
Propertids på my computer->computer name -> Change -> sett prikken på "workgroup" og la den få samme workgroupname som den andre maskinen du har på nettet ditt.

Når du så skal tilbake på skolen, setter du prikken på "Domain", og skriver inn skolens domene! :thumbup:

Ok, skjønner, takk for raske svar alle sammen:)

 

Hvis dette er den eneste løsningen så har jeg vel ikke noe valg;) Men hvis det finnes noe programmer eller en eller annen måte å lure seg unne det på, så er det flott om noen sier ifra. Takk igjen!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Propertids på my computer->computer name -> Change -> sett prikken på "workgroup" og la den få samme workgroupname som den andre maskinen du har på nettet ditt.

Når du så skal tilbake på skolen, setter du prikken på "Domain", og skriver inn skolens domene!  :thumbup:

Jeg prøvde det nå nettopp på min bærbare fra skolen, endret fra domene til arbeidsgruppe, men nå får jeg ikke til å logge meg på windows xp...

 

Kommer opp feilmelding om at domene ikke er rett :cry:

 

Noen råd? Prøvd nesten alle typer sikkerhetsmodus men det hjelper ikke...

Endret av zokra
Lenke til kommentar
Går ann å lage direkte overføring mellom pc til pc trådløst. Det gjør jeg. Kalles for ad-hoc tilkobling. Da slipper du å gå via et trådløst access punkt

Takk for tipset, men det er ikke det som er problemet lengre :cry:

 

Jeg endret innstillingene på bærbaren fra domene til arbeidgruppe og nå får jeg ikke logget på windows xp...

Endret av zokra
Lenke til kommentar

Det er under enhver kritikk at skolen krever at private PCer må meldes inn i skolens domene slik at de ikke kan brukes normalt privat.

 

Hadde det vært skolen som eide PCen og lånte den ut hadde det vært en annen sak. De burde hvertfall opplyst om hva endringene medførte. Spesielt når domenet legger inn så strenge policyer.

Lenke til kommentar
Hadde det vært skolen som eide PCen og lånte den ut hadde det vært en annen sak. De burde hvertfall opplyst om hva endringene medførte. Spesielt når domenet legger inn så strenge policyer.

Jeg leaser pcen fra skolen, men har ikke fått noe info om domene greiene :dontgetit:

 

Er det virkelig ingen spessiell måte jeg kan skrive inn domenet i brukernavnet eller lignende for å logge inn?

Endret av zokra
Lenke til kommentar
Propertids på my computer->computer name -> Change -> sett prikken på "workgroup" og la den få samme workgroupname som den andre maskinen du har på nettet ditt.

Når du så skal tilbake på skolen, setter du prikken på "Domain", og skriver inn skolens domene! :thumbup:

Liten advarsel til andre som vil prøve på det:

 

Det er enkelt å melde seg UT av et domene, men inn igjen kommer du ikke uten godkjennelse fra en domene-administrator. Det er slett ikke bare å sette prikken i domene igjen.

Lenke til kommentar
Hadde det vært skolen som eide PCen og lånte den ut hadde det vært en annen sak. De burde hvertfall opplyst om hva endringene medførte. Spesielt når domenet legger inn så strenge policyer.

Jeg leaser pcen fra skolen, men har ikke fått noe info om domene greiene :dontgetit:

 

Er det virkelig ingen spessiell måte jeg kan skrive inn domenet i brukernavnet eller lignende for å logge inn?

Det skal være mulig å logge inn som administrator, men da må du kunne passordet till denne kontoen. For øvrig kan det i fremtiden være smart å opprette en privat konto, slik at du kan logge degg inn på din lokale bruker på pcen?

 

Jeg erfarte det samme som deg, men løste det ved å logge inn som administrator.

Lenke til kommentar
Går ann å lage direkte overføring mellom pc til pc trådløst. Det gjør jeg. Kalles for ad-hoc tilkobling. Da slipper du å gå via et trådløst access punkt

Takk for tipset, men det er ikke det som er problemet lengre :cry:

 

Jeg endret innstillingene på bærbaren fra domene til arbeidgruppe og nå får jeg ikke logget på windows xp...

Bruk administrator bruker og passord eller samme brukernavn du hadde før du ble meldlem av domene. Pass på at det ikke står noe foran bruker: "domene/bruker"

 

For å dele filer mellom en domeneregistert pc og en arbeidsgrupperegistrert er det en del ting som kan hjelpe deg. Er ikke ekspert men klarer nesten alltid å krangle det til på et vis.

1. Ha samme lokale bruker registrert på begge maskiner. Begge med administrator rettigheter.

2. Sats først på å opprette en delt katalog med alle rettigheter på alle brukere på hjemmemaskinen. Det er dette som er enklest og slik det fungerer hos meg i dag.

Med skriverettigheter kan jeg altså bruke denne mappen som et fellespunkt der filer kan leses og skrives av begge stasjoner.

Senere kan du ekperimentere med den bærbare og det skal være muligheter her også, men det kan til en viss grad være avhhengig av domene security policy. Dersom du bruker en domenebruker/domenelogon på skolen forsøk da først å logge deg på som lokal bruker, f.eks. administrator brukeren.

 

Til slutt reduser rettigheter og tilgang steg for steg til du har stengt mest mulig.

Gi f.eks bare rett bruker rettighet til å skrive/lese delt mappe.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...