Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

medion trådløs router fra coop prix, erfaringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Venter på ny PC nå... Sendte mail til netshop.no og spurte etter router som passet til denne PC'n. Fikk anbefalt dette:

 

1,00 Pakke 15113 3Com Startpakke trådløst nettverk 54Mbps Bundle med

router og USB-adapter 895,-

 

Er det bra nok til å få trådløst nettverk hjemme? :hmm:

Lenke til kommentar

Var og kjøpte Medions "Wireless Lan Set" til 399,- på Kroken Prix i dag. Det er ca 6 pils så det var ikke allverdens utgift hvis det ikke funker...men det virker greit nok. Manualen er på tysk så jeg kommer nok til å bruke *litt* lengre tid på installasjonen...:)

 

Det som fulgte med var routern, to (!) USB dongler, nettverkskabel, CD, og strømforsyning.

 

Specs (fra boxen):

 

IEEE 802.11g Standard

Unterstutztes Netzwerk: Infrastruktur

Frequenzbereich: 2.412 - 2.4835 GHz

Betriebskanale: 13 (Europa)

Datentransferrate von bis zu 54 MBit/s. WLAN und biz zu 100 MBit/s. Ethernet, abhangig von der eingesetzten Netzwerkkarte

64/128 bit WEP Datenverschlusselung

WAN Interface: RJ-45 100/100 Base-TX mit Unterstutzung des PPPoe Protokolls

Internet Gateway: NAT, DHCP Server fur die automatische Zuweisung von IP Adressen

Integrierte und einfach zu konfigurierende Firewall mit NAT, DMZ und virtual Server zum Schutz vor Hackern

Benutzerzugang uber der MAC Adressenfilter

Unterstutztung von WDS-Wireless Distribution Service

Einfach zu handhabende Installation und Konfiguration des Wireless Lan 802.11g Routhers

Integrierte 4 Port Switch

WAN Interface

 

LED Indikatoren: POWER, STATUS, WLAN, LAN, WAN

Abmessungen: 166x106x31 mm

Gewicht: 255 g

Endret av AtomSmurf
Lenke til kommentar

Engelsk versjon hadde vært topp. Men jeg har fått opp nettet nettopp, så det er ikke så hast. :)

 

Men nå har jeg et mer akutt problem; routeren vil ikke akseptere passordet som står oppgitt i manualen. Så nettet mitt er vid åpen for alle banditter i nabolaget. Passordet som skal funke på http://192.168.0.100/ er medion . Men det tar den ikke! Forsøkt alle inntastings metoder, men nei...

 

Skal forøvrig kjøre til Elkjøp og kjøpe et billig 802.11g PCMIA kort [til damas bærbare] da jeg synes slike USB dongler hele tiden er i fare for og bli knekt av ved et uhell.

 

Frust!

 

Stig,

Endret av AtomSmurf
Lenke til kommentar

Sitter nå på stua og surfer med Cybercom "coop-pc" og Medion trådløs til 399,- Men det har ikke vært enkelt..... første trådløs ruteren var defekt så den ble byttet i dag tidlig. Har nå snakket med support hos telenor(1 gang) og Medion (4 ganger) og den eneste som kunne hjelpe meg var mannen jeg snakket med i går som sendte oppgradering av trådløs nettverket på maskinen og var enig med at ruteren var defekt. Jeg har en Speedtouch 510 med 4 lan utganger og har hatt store problemer med denne kombinasjonen. Etter det jeg nå har funnet ut så har Speedtouchen innebygget brannmur som kun kan fjernes fra telenet. Etter jeg gjorde dette og tok vekk bridge koblingen jeg fikk beskjed av telenor å bruke virker dette. Hadde ikke disse problemene med oppsett av Speedtouch og Linksys 54 GX som var plug and play.

Jeg er veldig takknemelig for brukerhåndbok på engelsk......dette vet heller ikke Medion support om ....de eneste jeg kan finne hos Medion.de er tysk, fransk og nederlandsk.

Lenke til kommentar

Jeg var vel kanskje litt rask med guiden. Den jeg brukte for installasjonen av USB adapter var denne veiledningen.

 

http://www.xterasys.com/files/xn2111b_manual.pdf

Den er ganske lik med den tyske.

 

Når det gjelder konfigurasjon av routeren var det bare å følge wizarden, det var jo valg for engelsk når du først har logget inn.

 

Det jeg fant ut på veien var at det ikke var mulig å logge seg inn på WAN porten, men ved bruk av LAN porten med adresse 192.168.100 kom logon vinduet opp. Der var det bare å bruke medion på passord. Jeg synes dette var ganske greit å bruke.

 

Hvis jeg finner en manual for routern skal jeg poste den her.

Lenke til kommentar
Når det gjelder konfigurasjon av routeren var det bare å følge wizarden, det var jo valg for engelsk når du først har logget inn.

 

Det jeg fant ut på veien var at det ikke var mulig å logge seg inn på WAN porten, men ved bruk av LAN porten med adresse 192.168.100 kom logon vinduet opp. Der var det bare å bruke medion på passord. Jeg synes dette var ganske greit å bruke.

Tusen takk for tipset. Nå fikk jeg omsider tilgang til routeren! :)

 

Men alt er ikke helt på stell ennå. Jeg har fått opp forbindelsen til den stasjonære pc'n, men den bærbare er fremdeles ikke oppkoblet. Jeg får opp feilmeldingen "ugyldig ip-adresse" når den forsøker finne sin plass i nettverket. Er det noen instillinger som jeg har satt feil? Bruker DHCP, men så langt strekker min kunnskap seg ... :/

 

Stig,

Lenke til kommentar

Slik jeg har satt opp min router får den ip adresse en lokal DHCP server på mitt lokalnettverk på WAN porten(192.168.0.x). (Det er vel litt fyfy å sette opp wlan bak brannmur). Det trådløse nettverket med WEP er satt opp på et annet nett 192.168.1.x.

 

Siden jeg har endret adressen på routern på LANet må jeg logge meg inn på 192.168.1.100

 

Det gir følgende config på Local Area Network (LAN):

 

Primary Address Selection

IP Address 192.168.1.100 (dette er adresse på LANet til routeren)

Subnet mask 255.255.255.0

Gateway 192.168.1.100

 

På DHCP server er følgende aktivert:

 

DHCP starting address: 192.168.1.100

DHCP ending address: 192.168.1.200

Netmask: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.1.200

Lease Time (minutes): 300

Verify Address: yes

 

 

Får du i hele tatt kontakt med routern på det trådløse nettet?

Endret av arnesen
Lenke til kommentar

Har samme routeren vi..

Men vi har et problem..

Kommer ikke på nettet !!!

Vi har..

Signalstyrke : Utmerket

Begge 2..

Men d hjelper jo så lite :(

Vi kommer bare ikke ut...

Kan noen si hva som kan være feil..

El fortelle steg for steg hva jeg skal gjøre, el skulle ha gjort !!

D funka dagen vi satte d opp/sammen..

Men dagen derpå var d slutt :(

 

Mvh ompa

Lenke til kommentar

Nå blir jeg populær; poster samme reply på mine to Medion tråder...men det er mere for og hjelpe de andre som også sliter med Medion routern fra Prix :)

 

Jeg sliter! Det trådløse Medion nettet var oppe i noen dager og så i går kveld gikk det ned igjen og ville ikke komme opp igjen.

 

Se framegrabbene mine og se hva jeg har gjort feil

 

 

ScreenHunter_007.JPG

ScreenHunter_009.JPG

ScreenHunter_010.JPG

 

Meget takknemlig for all hjelp!

 

Stig,

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kjøpte denne routeren idag jeg også. Virker helt grei., og gjør jobben sin uten noe tull.

Hadde litt problemer jeg også når jeg skulle logge inn på den da.

Skrev "medion" inn i brukernavn mange ganger før jeg fatta pointet. :!:

 

Og adressen for konfigurering fant jeg ved hjelp av ipconfig /all.

 

Temmelig dårlig dokumentasjon med tanke på at de som kjøper en router på Prix sikkert ikke er de mest erfarne databrukerne bestandig.

 

Men alt i alt er jeg da fornøyd. Fikk perfekt Shields Up score uten noen annen konfigurering enn PPPoE. Så det virker da som det skal. :thumbup:

 

-dercaS-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...