Gå til innhold

Spesialbehandling for innvandrere på sykehjem etc


Anbefalte innlegg

Leser i dagens VG at muslimene krever "egne sykehjem" også. Her er nå lista over kravene de stiller;

  • Halalmat
  • Fjernsyn og aviser på arabisk/hindu
  • Bønnerom på sykehjem
  • Tilpassede bad e.l. for bønnevask
  • Tilbud om pleiere av samme kjønne
  • Opplysningsarbeid overfor norske eldre om innvandrere
  • Egne innvandreravdelinger
  • Imamer tilknyttet sykehjemmet
  • Separatet tilbud for kvinner/menn
  • Personell som kjemmer kultur og språk

Noen av disse punktene skjønner jeg godt at de vil ha, som f.eks. "opplysning" (propaganda?), men i all hovedsak er det slike krav i hytt og pine som ildner opp under hverdagsrasistenes og rasistenes bål. Å tilpasse for bønn på sykehjemmene synes jeg bør være 2. prioritet; det er flere problemer som står før i køen, som f.eks., barnehageplasser og eldre ufrivillig plassert på dårlige flermannsrom. Men det er jo tross alt valgkamp :thumbdown:

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Halalmat: Får være opp til landbruksnæringen å bestemme. Hvis det er grunn å tro at dette kan være lønnsomt, kommer de nok til å prøve seg. Hvis ikke, synes jeg ikke innvandrere har noe å komme med.

 

Fjernsyn og aviser på arabisk/hindu: Dette er noe jeg synes de bør stelle seg med selv. Jeg synes ikke staten skal etterkomme disse kravene. I hvert fall ikke enda. Slik jeg ser det, fungerer dette bare som et argument for å ikke lære seg språket.

 

Bønnerom på sykehjem: Jeg er usikker på hva et bønnerom krever, men hva er galt med å bruke de ledige rom som allerede er tilgjengelig? Eller bare be på rommet sitt? Igjen, dette er ikke noe jeg synes myndighetene bør imøtekomme. Sykehjem har andreansvarsområder som er viktigere, og som krever mer oppmerksomhet.

 

Tilpassede bad e.l. for bønnevask: Er usikker på hva dette vil bety. Hva er galt med våre bad?

 

Tilbud om pleiere av samme kjønn: Er ikke enig i at de skal ha rett på pleiere av samme kjønn, men det er vel ikke vanskeligere enn at de forskjellige anstalter bruker skjønn på dette området. Ved de tilfeller hvor en ikke har en pleier av samme kjønn tilgjengelig, synes jeg også innvandrere bør være imøtekommende til våre veier å tenke på.

 

Opplysningsarbeid overfor norske eldre om innvandrere: Enig! Er vel ikke bare de eldre som ville hatt godt av dette.

 

Egne innvandrer avdelinger: Velkommen til norge. Glem det!

 

Imamer tilknyttet sykehjemmet: Ja, hvorfor ikke. Vi har jo prester!

 

Separate tilbud for kvinner/menn: Som i egne pleiehjem for hvert enkelt kjønn? :dontgetit:

 

Personell som kjenner kultur og språk: Nuh. Jeg kan se hvordan dette kan være til fordel for den enkelte fagarbeider, så vel som innvandrer, men krav er vel å ta i. Skal ikke se bort i fra at dette blir en del av pensumet på universitetet, men om de vektlegger det så særlig, har jeg mindre tro på.

Lenke til kommentar
Tilpassede bad e.l. for bønnevask: Er usikker på hva dette vil bety. Hva er galt med våre bad?

De vil sikkert vaske føttene, og da er vasken litt upraktisk og dusj tar lang tid. Burde ikke være verre enn å sett inn et bidé.

 

Til muslimene som vil ha egen sykehjem: Greit. Sett i gang å bygg.

Lenke til kommentar

Selv sitter jeg igjen med den tanken at innvandrere vil bli behandla på lik linje med andre, men de vil tydeligvis ha inn kulturen sin hit. Det skjønner jeg litt, men et sted går grensa, de kan da ikke kreve at norge skal sette opp nye sykehjemsavdelinger tilpasset dems kultur når de drar hit. HAdde det vært at vi "tok over" landet dems, ja, da er det greit, men ikke når de kommer hit, og så krever at vi som er her skal sette opp ting tilpasset dem.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Vel ! Vi kan jo prøve å ta noe av vår kultur ned til muslimsk land, blir vel halshøgging eller steining på stedet.... :ermm:

Det kommer helt ann på. I Saudi Arabia har de jo Vestligeområder hvor vestlig kultur praktiseres.

 

Edit men man må huske på at vi er et ganske rikt land og derfor har råd til å irettelegge samfunnet for personer med ikke vestlig bakgrunn

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Vel ! Vi kan jo prøve å ta noe av vår kultur ned til muslimsk land, blir vel halshøgging eller steining på stedet.... :ermm:

Det kommer helt ann på. I Saudi Arabia har de jo Vestligeområder hvor vestlig kultur praktiseres.

 

Edit men man må huske på at vi er et ganske rikt land og derfor har råd til å irettelegge samfunnet for personer med ikke vestlig bakgrunn

Ta deg en tur ut med spritflaske i lomma, Ghettoblaster med Iron Maiden og sjekk ut lokale damer.... ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Vel ! Vi kan jo prøve å ta noe av vår kultur ned til muslimsk land, blir vel halshøgging eller steining på stedet.... :ermm:

damer i bikini eller bare bryster ned til muslimer...

 

Siden saudia arabia har et sted for vestlige folk, kanskje vi skal lage en liten krok til innvandrere.

de gjør det ikke for segregering men i de vestlige boligstrøene(er som oftest små landsbyer rundt oljebrønnene) pleide man å ikke slå ned på brudd på de lokale lovene som var lovlig i vesten. Man ble ikke arrestert for å drikke alkohol eller kvinner som ikke gikk i burka.

Lenke til kommentar

hvis de ordner alt selv og bruker sine egne penger så kan de lage så mange sykehjem dem vil, men staten skal ikke gi penger til dette. Tross alt integrering som er målet, og ikke skille. For øvrig, les det hagen sa om dette på vg.no.

 

Hvis noen er for dette så har jeg gjerne lyst til å høre deres argumenter.

Lenke til kommentar

Det er jo helt latterlig. Det er de sin jobb å intregrere seg i samfunnet, hvis de ikke liker det som det er nå, kan de dra tilbake til Pakistan. Det er utrolig nok at det finnes en moskè i Norge.

 

Det hadde aldri gått for nordmenn å ta seg til rette i feks Pakistan, som en god del muslimer gjør i Norge. Dere kan gjøre så mange forsøk dere vil på å overbevise meg, men det kommer ikke til å gå.

Endret av maradona
Lenke til kommentar
[*]Halalmat

Helt greit, variasjon i måltid bør de eldre så absolutt få, de bør kunne velge mellom flere retter.

 

[*]Fjernsyn og aviser på arabisk/hindu

 

Å få inn en arabisk kanal eller to kan nå ikke være noe særlig problem. Arabiske aviser får de stå for selv.

 

[*]Bønnerom på sykehjem

 

Kan de ikke dele bønnerom som evt er der for kristne?

 

[*]Tilpassede bad e.l. for bønnevask

 

Sikkert ikke problem å ha et slikt bad flere kan dele på.

 

[*]Tilbud om pleiere av samme kjønne

 

Dette skal isåfall gjelde for alle, og skal ikke begrunnes med religion.

 

[*]Opplysningsarbeid overfor norske eldre om innvandrere

 

Eldre klarer fint å få den innformasjon de selv ønsker, sålenge de ikke er demente. De har mer kunnskap enn de fleste andre, dette er frekt og latterlig angrep på våre eldre. Man er ikke dum bare fordi man er gammal.

 

[*]Egne innvandreravdelinger

 

Tull. Avdelinger skal avgjøres av helsemessige vurderinger. Punktum.

 

[*]Imamer tilknyttet sykehjemmet

 

Det får imamene selv stå for. Det samme mener jeg om prester og for den saks skyld.

 

[*]Separatet tilbud for kvinner/menn

 

Om så. så skal det være et tilbud til alle eldre. Man skal ikke kunne kreve dette bare fordi man er muslim.

 

[*]Personell som kjemmer kultur og språk

 

Innvandrere skal lære seg norsk, så det er ikke noe problem. Dette bør kun være aktuelt under særlige omstendigheter.

 

For ordens skyld er det tull med egne eldrehjem på bakgrunn av religion eller etnisk opprinnelse. Vi lever i samme land.

 

For ordens skyld så ser jeg ingenting galt i at man kommer med ønsker. Det er et fritt samfunn.

Lenke til kommentar
[*]Halalmat

Helt greit, variasjon i måltid bør de eldre så absolutt få, de bør kunne velge mellom flere retter.

Litt variasjon i kosten har ingen vondt av, men man smaker vel ikke forskjell på halal og vanlig? Snu dyret mot mekka og skjær strupen over før man fortsetter som før. At ikke flere tilbyr dette ser jeg på som rart, siden det ligger business i det, men det bør ikke være et krav, men heller et ønske eller en bevisstgjøring på at det er et marked for halal. På eldrehjem bør man uansett, når de andre viktigere problemene er tatt hånd om, kunne tilby hvertfall to-tre forskjellige middagsretter, hvis statskassa ikke er for slank selvsagt, og da bør vi selvfølgelig også tenke halal. Litt respekt bør våre eldre få, og siden de ikke selv lager middag, bør de få noen alternativer.

 

[*]Fjernsyn og aviser på arabisk/hindu

 

Å få inn en arabisk kanal eller to kan nå ikke være noe særlig problem. Arabiske aviser får de stå for selv.

:yes: Med parabol får man det vel uansett inn, men antennelag i strøk med mange innvandrere bør jo selvsagt vurdere dette. Men også her må man operere innen rimelighetens grenser.

 

[*]Bønnerom på sykehjem

 

Kan de ikke dele bønnerom som evt er der for kristne?

Muslimer har strikte regler for bønnerommene sine, men det skal nok være mulig å få til et kompromiss. Men dette bør også komme med lav prioritet.

 

[*]Tilpassede bad e.l. for bønnevask

 

Sikkert ikke problem å ha et slikt bad flere kan dele på.

Det samme gjelder som ovenfor.

 

[*]Tilbud om pleiere av samme kjønne

 

Dette skal isåfall gjelde for alle, og skal ikke begrunnes med religion.

Jeg ser ingen grunn til å innføre dette, da man må kvotere ettersom klientgruppa er forskjellig sammensatt, samt at man vil få en økt ineffektivitet i driften. Da bør man isåfall sørge for, som fortrinnsvis på en del andre punkter her, at man kommer seg på et privat sykehjem som tilbyr dette, i et samfunn hvor pengene følger klienten gjennom folketrygdeverket (i motsetning til gjennom kommunen).

 

[*]Opplysningsarbeid overfor norske eldre om innvandrere

 

Eldre klarer fint å få den innformasjon de selv ønsker, sålenge de ikke er demente. De har mer kunnskap enn de fleste andre, dette er frekt og latterlig angrep på våre eldre. Man er ikke dum bare fordi man er gammal.

Mange eldre er smarte, mange er dumme. Vi opplever stadig at en del eldre, særlig i landlige strøk, har fremmedfrykten grodd fast i marg og bein. Allikevel vil tiden, samt en bedre integreringspolitikk, løse dette problemet. Det er ikke mye man får gjort ved "tvangs-opplysning", men et frivillig tilbud kan man selvsagt gi :) (Men husk at man ikke bruker tonnevis av statens ressurser til dette)

 

[*]Egne innvandreravdelinger

 

Tull. Avdelinger skal avgjøres av helsemessige vurderinger. Punktum.

Det må isåfall være samme løsning her som tidligere nevnt; private sykehjem sidestilt med offentlige. Da kan man eventuelt innføre et ekstra ineffektivitets-ledd, ved å ha en inndeling først etter etnisk opprinnelse, så etter helsemessige forhold. At dette skal være nødvendig eller smart ser jeg ikke, men om man kanskje spytter i litt ekstra selv, eller om man nedprioriterer andre forhold ved sykehjemmet til fordel for en slik inndeling, så bør man få lov. Hvis dette blir gjort i et samfunn med fritt sykehjemsvalg og sidestilte private og offentlige sykehjem, vil man miste tilbudet om kundene er misfornøyd; de går over til andre sykehjem og det forrige mister sin støtte.

 

[*]Imamer tilknyttet sykehjemmet

 

Det får imamene selv stå for. Det samme mener jeg om prester og for den saks skyld.

^^ :yes:

 

[*]Separatet tilbud for kvinner/menn

 

Om så. så skal det være et tilbud til alle eldre. Man skal ikke kunne kreve dette bare fordi man er muslim.

Omtrent samme svar som i punktet om krav om pleiere av samme kjønn, samt punktet om etnisk oppdelte avdelinger.

 

[*]Personell som kjemmer kultur og språk

 

Innvandrere skal lære seg norsk, så det er ikke noe problem. Dette bør kun være aktuelt under særlige omstendigheter.

Nok en gang; enig med deg, men samfunnet vil tilpasse seg dette om det er ønsket i et samfunn med likestilte private og offentlige sykehjem, med en reell valgfrihet. Allikvel ser jeg ikke problemet; I Norge snakker folk flest norsk, og hvem som helst klarer å lære seg det godt nok til å gjøre seg forstått. Det er intet behov for et lille-pakistan, et lille-iran, osv. i Norge.

 

For ordens skyld er det tull med egne eldrehjem på bakgrunn av religion eller etnisk opprinnelse. Vi lever i samme land.

 

For ordens skyld så ser jeg ingenting galt i at man kommer med ønsker. Det er et fritt samfunn.

Nok en gang enig, men det jeg misliker er ordbruken: "krav". Ønsker hadde hatt en litt annen klang i mine ører.
Lenke til kommentar

De bør selvsagt få halalmat. Hvis noen tror at ikke halalmat er urent så burde de selvsagt slippe å spise det. De lever sine siste dager og da bør de slippe å frykte å komme til helvette.

 

Fjernsyn og aviser på arabisk/hindu

 

Jeg mener at alle på sykehjem burde få gratis fjernsyn og aviser. Hvis noen ønsker disse mediene fra sine mødreland så er det helt fint for min del. Det kan umulig koste all verden å kjøpe noen aviser.

 

Bønnerom på sykehjem

 

Burde heller ikke være noe problem. Etter hva jeg vet trenger de bare et ledig rom og et teppe. Her er det bare snakk om planlegging sånn at muslimene får låne et ledig rom i enliten stund.

 

Tilpassede bad e.l. for bønnevask

 

Det burde være greit. Alle kan vaske kroppen sin i slike bad.

 

Opplysningsarbeid overfor norske eldre om innvandrere

 

Muslimene kan sette opp en plakat på veggen der de kort forklarer sin kutur og så kan ikke muslimene bare gå bort til dem å spørre dem hvis det er noe de lurer på.

Hvis muslimene selv betaler for penn og papir så er jo dette gratis og skader ingen.

 

Tilbud om pleiere av samme kjønneQUOTE]

 

Støtter dette også. Alle burde kunne få lov til å bli pleiet av folk av samme kjønn hvis de føler seg ubekvemme når det motsatte kjønnet pleier dem. Det er bare snakk om planlegging så burde det gå greit.

 

Egne innvandreravdelinger

 

De burde ikke få noen rett på dette. Jeg er mot segregering og tror at de vil ha gått av å lære litt av andres kultur. Man burde derimot ha lov til å flytte til en annen avdeling hvis man ikke føler at man passer inn. Dette burde selvsagt gjelde for alle

 

Imamer tilknyttet sykehjemmet

 

Ikke noe problem, men det er Immanene selv som får organisere turene sine. Sykehjemmene burde bare trenge å garantere ledig lokale.

 

Separatet tilbud for kvinner/menn

 

skjønner ikke helt hva slags tilbud det er snakk om.

 

Personell som kjemmer kultur og språk

 

Når det gjelder kultur så synes jeg plakaten fortsatt holder og når det gjelder språk så er det minimalt med folk som ikke snakker norsk

 

 

 

 

Litt variasjon i kosten har ingen vondt av, men man smaker vel ikke forskjell på halal og vanlig?

 

Nei man smaker ikke forskjell selv om noen påstår at halal smaker bedre.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...