Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kvalitet på deler fra Biltema?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dårligst ut i testen kommer klossene fra ETF, som får svake karakterer i de fleste disiplinene, unntatt slitasje, der de får toppkarakteren 10.

 

Vist ikke jeg husker feil var det disse klossene jeg fikk sist jeg kjøpte på mekonomen.

De var vertfall fra ETF

 

Og da kan man like godt si at deler fra mekonomen suger. Det er vel i bunn og grunn det samme prinsippet som Biltema sliter med.

Lenke til kommentar

Tja, monroe dempere Mekonomen selger er hvertfall noe dritt, har det på golfen og mykere greier skal du lette leng etter. Heldigvis blir det H&R til våren.

 

Mekonomen klarer også å ta høyere pris for noen deler enn det merkeforhandlere gjør.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Dårligst ut i testen kommer klossene fra ETF, som får svake karakterer i de fleste disiplinene, unntatt slitasje, der de får toppkarakteren 10.

 

Vist ikke jeg husker feil var det disse klossene jeg fikk sist jeg kjøpte på mekonomen.

De var vertfall fra ETF

 

Og da kan man like godt si at deler fra mekonomen suger. Det er vel i bunn og grunn det samme prinsippet som Biltema sliter med.

Satt på spissen kan man jo i prinsippet det.

 

En annen viktig ting er også at Biltema sikkert selger 10x ganger med bremseklosser en f.eks Mekonomen. Derfor vil det automatisk bli flere ufornøyde kunder.

 

-

 

Se forresten posten min på forrige side angående Biltema og merkevarer.

Lenke til kommentar

Min erfaring med biltemabremser:

 

Jeg kjøpte skiver og klosser bak til min bmw 325i.

Original slitasjevarsler passet ikke i klossen.

Etter første prøveturen var kanten på skivene blå. Og jeg har en misstanke om at det er litt kast i dem.

 

Nå har jeg kjørt med de bremsene i en sesong, og slitekanten er allerede en millimeter.

Det kan virke som om klossene er for harde, og at det går utover skiva.

 

Jeg kjøper ikke biltemabremser igjen.

Lenke til kommentar

For godt over ett år sida, kjøpte jeg en ford mondeo. På den var det montert "nye" skiver og klosser fra biltema. To uker senere, og ca. 2000 km - hadde jeg kast, og ble nødt til å bytte dem ut.

 

Har siden den gang hatt Brembo, som jeg kjøpte på mekonomen. Husker jeg ikke feil, kjøpte jeg SBS-klosser også. Har kjørt snart 45 000 km med det settet, bremset som en unggutt gjør - og de har ikke hint av kast.

 

BTW: Biltemas skiver var ikke ventilerte. i alle fall ikke dem jeg "fikk med" på min bil.

 

Oppsummering: Biltema-bremser virker fint, dersom du skal selge bilen innen to uker. (Det kan være et pluss i annonsen, hvis du slenger med nye bremser til under 500 kr)

 

Navnet Brembo kinger godt i øret, KVALITET, DRIFTSIKKERHET OG PÅLITELIGHET.

Lenke til kommentar

Synes dette om kast i skivene virker ulogisk. Hører det er mange som klager over dette, og tviler på Biltema vil selge noe med så laber kvalitet på en så viktig del som bremser.

 

Snakket med en ansatt ved Biltema, han mente at kast i skivene mest sannsynelig kommer av feil/dårlig montering, uten at han selvfølgelig kunne garantere dette.

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar
Synes dette om kast i skivene virker ulogisk. Hører det er mange som klager over dette, og tviler på Biltema vil selge noe med så laber kvalitet på en så viktig del som bremser.

 

Snakket med en ansatt ved Biltema, han mente at kast i skivene mest sannsynelig kommer av feil/dårlig montering, uten at han selvfølgelig kunne garantere dette.

 

Vet ikke om alle har lagt merke til det, men bildelutvalget hos Biltema blir mindre og mindre. I følge en erfaren allroundmekaniker skyldes dette at BT må forholde seg til "kvalitetskrav" (vet ikke om det finnes noen norm her...) og at de derfor kun selger deler av "godkjent" kvalitet - derav redusert utvalg. Nå aner jeg ikke om det finnes kriterier for kvaliteten på ulike slitedeler, men det høres faktisk en smule logisk ut.

 

Personlig har jeg alltid handlet deler på Biltema (der det har vært mulig) til et utall forskjellige biler, og har enda ikke opplevd at delene har sviktet.

 

Edit: Nå skal de begynne å selge saker og ting for mc også, og jeg skal være den første til å kjøpe bremseklosser til sykkelen min. (under halv pris - funker de godtar jeg gjerne lavere levetid feks)

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

Jeg har benyttet biltemaskiver i 15år, tromler i 5 år, og de fungerer fint. Det som ikke fungerer fint er spesielt bremseskoene. Disse "smuldrer opp" av varme, og blir til en grøt inni trommelen. Bremseklossene støver litt, men med god nok ventilasjon blir ikke støvet liggende, slik som det gjør i fra bremseskoene i bremsetrommelen. Jeg anbefaler med andre ord å kjøpe trommel og skive på biltema, og så teste ut en av de andre anbefalingene på bremsesko, og evt klosser om du kjører hardt/tungt lastet. Nå skal det sies at jeg to ganger å året kjører en tur på 100-130 mil uten stopp med flyttelasset stablet til taket i min Golf 1989. Har en mistanke om at det er denne turen som "varmer godt" på bremsebelegget.

Gnenrelt så merker jeg ikke forskjell på biltemas bildeler sammenlignet med andre. Unntaket er altså slitedelene, som klosser og sko.

Lenke til kommentar
Vet ikke om alle har lagt merke til det, men bildelutvalget hos Biltema blir mindre og mindre. I følge en erfaren allroundmekaniker skyldes dette at BT må forholde seg til "kvalitetskrav" (vet ikke om det finnes noen norm her...) og at de derfor kun selger deler av "godkjent" kvalitet - derav redusert utvalg. Nå aner jeg ikke om det finnes kriterier for kvaliteten på ulike slitedeler, men det høres faktisk en smule logisk ut.

 

Tror heller saken er den at færre og færre skrur bil selv (fordi bilene blir mer moderne og avanserte), og dermed blir omsetningen/utvalget av bildeler lavere.. En lignende situasjon finner du på Clas Ohlsson, hvor det tidligere var stort utvalg av motstander, elektronikkomponenter og spesialutstyr som f.eks. metalldreiebenker, mens du nå får problemer med å finne et metallbor over 13 mm størrelse. Sakens kjerne er at kundegrunnlaget (amatør-mekanikere) blir mindre og mindre, og proffene handler ikke på Clas Ohlsson og Biltema, derfor blir vareutvalget der dårligere -det er mer å tjene på å selge hagestoler og blekkskrivere til den jevne forbruker.

Lenke til kommentar
Vet ikke om alle har lagt merke til det, men bildelutvalget hos Biltema blir mindre og mindre. I følge en erfaren allroundmekaniker skyldes dette at BT må forholde seg til "kvalitetskrav" (vet ikke om det finnes noen norm her...) og at de derfor kun selger deler av "godkjent" kvalitet - derav redusert utvalg. Nå aner jeg ikke om det finnes kriterier for kvaliteten på ulike slitedeler, men det høres faktisk en smule logisk ut.

 

Tror heller saken er den at færre og færre skrur bil selv (fordi bilene blir mer moderne og avanserte), og dermed blir omsetningen/utvalget av bildeler lavere.. En lignende situasjon finner du på Clas Ohlsson, hvor det tidligere var stort utvalg av motstander, elektronikkomponenter og spesialutstyr som f.eks. metalldreiebenker, mens du nå får problemer med å finne et metallbor over 13 mm størrelse. Sakens kjerne er at kundegrunnlaget (amatør-mekanikere) blir mindre og mindre, og proffene handler ikke på Clas Ohlsson og Biltema, derfor blir vareutvalget der dårligere -det er mer å tjene på å selge hagestoler og blekkskrivere til den jevne forbruker.

Sant, veldig sant.

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar

Her er noen bilder på hvordan et stk. Biltema lager så ut etter ca. en ukes bruk:

 

28022008_005_.jpg

28022008_004_.jpg

28022008_002_.jpg

 

Det grønne som man ser på bildene, er lagerfettet som skulle ha vært inni lageret. Det skal for ordens skyld nevnes at lagret ble presset inn på verksted, siden jeg ikke hadde tilgang til presse akkurat da.

 

Og hvor lageret tok kvelden? På E18 i 100 sonen etter bomstasjonene i Sande.

 

Siden jeg skrudde selv, kom utgiftene (inkl. bergning) på den nette sum av 1642. Det skal bemerkes at Albjerk skulle ha 3800 for å skifte lagret.

Lenke til kommentar
Jeg skal til Biltema i morgen med bilder og kopi av alle kvitteringer og selve lagret. Så får man se om de ihvertfall er villige til å gjøre opp for seg. De kostet meg tross alt 1700 kr i ekstrautgifter.

Men da vet du jo det til en annen gang. Krev heller penger tilbake eller noe slik, kjøp orginalt lager og sett på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...