Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kvalitet på deler fra Biltema?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

jeg skal om ikke lenge skifte bremseskiver og klosser på bilen min og har funnet ut at Biltema er billigst. Hva kan jeg forvente av disse delene?

Er det slik at jeg blir nødt til å skifte bremsene oftere eller holder de greit?

 

Bør jeg heller satse på deler fra en merkeforhandler? Finnes det andre alternativer her hjemme?

 

 

På forhånd takk.

 

 

Mvh

Stig-Ørjan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg monterte Biltema-bremser (skiver og klosser foran) på en gammal Camry en gang. Eieren av bilen sa at bremsene ble svakere, men absolutt gode nok. Han ble faktisk veldig fornøyd fordet de "hogg" ikke sånn som de forrige. Svakere bremser tyder på mindre friksjon, som igjen burde bety mindre slitasje. Men om klossene blir "gamle" sånn at belegget løsner og detter av (som det gjør på billige moped-bremsesko) aner jeg ikke.

 

Edit har du hørt hos Melonomen? Der kjøpte jeg til min bil, og det var ikke så galen pris. Mye billigere enn hos bl.a. Bilextra.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Altså...

 

Bremseskiver hos Biltema koster

 

Foran: 299,- pr stk

Bak: 299,- pr stk

 

Hos Mekonomen

 

Foran: 831,- pr stk

Bak: 548,- pr stk

Jeg er ikke helt 100% sikker på om denne prisen er pr stk eller om det er pr par. Står ingenting om det på websiden deres.

 

Dette er store sprik og jeg stoler ikke helt på billige bildeler... Det er tross alt sikkerheten som er viktigst, egentlig... Hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt skikkelige, ventilerte skiver, litt hardere klosser og nye caliptere, men nå er jeg en helt vanlig gutt som tjener de få grunkene man gjør :p

 

Uansett, tusen takk for innspill.

 

 

Mvh

Stig-Ørjan

Lenke til kommentar

Biltema selger tilsvarende produkter og er i klasse med de fleste andre som selger disse produktene.

 

Biltema tør nok ikke slippe skiver som ikke holder mål ut på markedet, så de fra mekronomen trenger ikke være bedre enn andre. Selv orginale skiver er idag levert av alternative leverandører.

 

Kjøp de billigste, biltema har samme garantier som de andre alternative leverandører.

Lenke til kommentar

Biltema sine skiver\klosser ble jeg ikke imponert over når jeg kjøpte det for et par år siden. Bremsa dårlig og støva mye. Fjærbeinslager og bærekuler til golf 2\3 har jeg kjøpt på biltema og de delene har jeg ikke hatt problemer med, det samme kan jeg si om hjullager som biltema selger.

 

Har sett på endel tester av bremser, orginalt mot uorginalt. Er skremmende hvor dårlig uorginale bremser i mange tilfeller er. Etter flere oppbremsinger mister de bremseeffekten og bremser mye dårligere enn orginal bremsene.

Lenke til kommentar

Uansett om det er billige deler så må de vel være godkjennt av Tuv (uttales vel TYV), ISO standarder eller noe for at de skal være lovlige i Norge?

Bremser er jo såpass kritiske deler at de får vel ikke selge hva som helst?

 

Hvis noe ryker fortere enn det normalt slites så krev nye deler og funker ikke de heller så pengene tilbake. Hvis alle gjør dette så skjønner de til slutt at de bør gi en stor F i å selge drittkvalitet.

Lenke til kommentar

Bremser er jo såpass kritiske deler at de får vel ikke selge hva som helst?

Stemmer det, men kravene til uorginale deler er ikke så høye som du skulle tro. F.eks limet i bremseklossene på uorginale klosser er ofte dårlig og tåler ikke så høye temperaturer som orginal klosser. Hvis jeg kke husker feil så kan forskjellen iforhold til orginal kan være opptil 30% i praksis, så uorginale bremser kan gi opptil 30% lengre bremsestrekning iforhold til orginal.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Beklager for språk bruke, men sanheten må fram. DE ER drit bremser, vi har biltema breseskive og bremse kloser på Vento'en (VW) og selv om de er nesten nye, funker de Dårlig. og dessuten kom det Alltid skrike lyd fra bremsene når man bremset ned "fort".

 

Biltema= Dårlig kvalitet= dårlig sikkerhet= Varer lite= må kjøpe på nytt= og det betyr at man får ikke spart penger :thumbup:

 

Biltema= :mad::mad::mad:

Endret av hproslan
Lenke til kommentar

tror folk har litt forskjellige meninger om bremsene fra biltema. tror nokk at det kan være noe med de som monterer delene. alle kretsene skal, og bør luftes hver gang man bytter bremse deler. dette er for at det kan være en ørlioten lekkasje slik at det kommer luft inn i systemet. har brukt bremsedeler fra biltema på de fleste bilene jeg haa hatt og det funker utmerket. så lenge du har en "normal" bil og ikke en såkalt" sportsbil" så er det ingen problemer. rengjør bremseklosser og skivene med bremserengjører før du monterer det sammen. er det skriking er det fett som ligger på skivene og/eller klossene.

Lenke til kommentar
Altså...

 

Bremseskiver hos Biltema koster

 

Foran: 299,- pr stk

Bak: 299,- pr stk

 

Hos Mekonomen

 

Foran: 831,- pr stk

Bak: 548,- pr stk

Jeg er ikke helt 100% sikker på om denne prisen er pr stk eller om det er pr par. Står ingenting om det på websiden deres.

 

Dette er store sprik og jeg stoler ikke helt på billige bildeler... Det er tross alt sikkerheten som er viktigst, egentlig... Hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt skikkelige, ventilerte skiver, litt hardere klosser og nye caliptere, men nå er jeg en helt vanlig gutt som tjener de få grunkene man gjør :p

 

Uansett, tusen takk for innspill.

 

 

Mvh

Stig-Ørjan

Når jeg kjøpte skiver til min transporter var det 2 stk bremseskiver i pakke hos mekonomen.....

 

Ring for å sjekke, så slipper du å lure...

 

 

Holder delene til Biltema like godt som verktøyet, ville jeg nok satset på mekonomen.... aldri Biltema deler på mine biler iaf.

Lenke til kommentar

Aner ikke hvordan kvalitet er hos Biltema, men jeg kommer til å handle bremsene mine her: EBC Brakes. De har både vanlige og performance bremser.. vanlige pads (framme) til den gamle Passaten min koster rundt 30 euro og det er for 2 stk. (per axle set, som det står). Ikke en ublu pris, selv om man nok blir nødt til å legge til 25% moms + postens gebyr ved innførsel til gamle Noreg.

 

Kvaliteten skal i følge en mekaniker kompis være vel så god som de originale.

 

(En annen fin ting med de er at de selger bremser til omtrent det som finnes av bilmerker, inkludert Themaen :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...