Gå til innhold

Like fort som lyset?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forestill dere følgende: Et solsystem har farten 0,5 c (c er lysets hastighet) i forhold til vårt eget solsystem. Et romskip med kraftig motor akselererer fra det solsystemet og mot vårt eget, til den kommer opp i hastigheten 0,5 c i forhold til sitt eget solsystem. Observert fra jorden, vil den ikke da ha lysets hastighet? Er dette i det hele tatt mulig? Eller vil tiden for romskipet gå så mye tregere enn tiden på jorden, at det bare observeres som 0,5 c (i forhold til sitt solsystem) for romskipet, mens man her fra jorden vil se at det går tregere, altså 0,5 c (fra det andre solsystemet) pluss en hastighet noe under 0,5 c?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, hvis man reiser med lysets hastighet vil tiden gå "fortere" i romskipet enn på jorden. Etter 4 år vil de ha reist 26 lysår. Og hvis man setter inn E = mc^2 (relativitetsteori osv.) vil de 26 lysårene ha blitt forkortet til bare 4 lysår. Etter 12 år vil de ha reist igjennom vår galaxi, ~ 100 000 lysår. Mens på jorda 81 000 år.

 

Etter 15 års reise ville de nodd Andromeda (en annen galaxi). På jorden ville det ha gått 1 500 000 år.

 

Altså hvis man reiser med lysets hastighet vil kontakten med jorden være borte for alltid.

 

Lyset vil gå over til en høyere frekvens og bli blått og rød bak (Doppler effekt). Men vil ikke kunne se noe ut av vinduet heller pga. alt er mørkt foran romskipet. Lyset gir da også fra seg gamma stråling. Dette betyr at man trenger beskyttelse og det betyr mer vekt.

 

En annen ting er jo også masse skrot som svever rundt i verdensrommet, man må altså passe på å ikke kolidere.

 

Noe i den duren :hmm:

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Vel, hvis man reiser med lysets hastighet vil tiden gå "fortere" i romskipet enn på jorden.

Ja og nei.

For det første, å reise i lysets hastighet er, etter det vi vet i dag, umulig for ting med masse. Lyset kan reise i lysets hastighet fordi fotoner ikke har masse.

Men HVIS du kunne reist i lysets hastighet så vil tiden gå uendelig fort inne i romskipet (så ett sekund om bord i romskipet blir uendelig mange år på jorden) hvis jeg har forstått det rett.

 

Og hvis man setter inn E = mc^2 (relativitetsteori osv.) vil de 26 lysårene ha blitt forkortet til bare 4 lysår.

 

Er ikke helt sikker på om jeg skjønte helt hva du mente her. Forklar.

E = mc^2 er en formel for å regne ut hvor mye energi masse får hvis massen blir direkte omgjort til energi (om du annihilerer antimaterie med vanlig materie så tror jeg du kan bruke den formelen for å finne ut hvor mye energi som blir frigjort).

 

Etter 15 års reise ville de nodd Andromeda (en annen galaxi). På jorden ville det ha gått 1 500 000 år.

Hva avstanden til Andromeda er er ikke jeg 100% sikker på, men la oss si at det er som du antyder, 1,5 mill. lysår.

Om du reiser i lysets hastighet (som er umulig, husker du, ifølge vår kunnskap i dag), så vil du komme fram det samme øyeblikket som du startet.

For de som er igjen på jorden vil det ha gått 1,5 mill. år som du så korrekt sa.

Om du reiser ved NÆR lysets hastighet derimot, som er mulig, så vil tiden "bare" gå raskere om bord i skipet, og om du reiser nært nok lysets hastighet vil du komme fram på 15 år som du sa.

 

Altså hvis man reiser med lysets hastighet vil kontakten med jorden være borte for alltid.

Denne skjønte jeg ikke helt hva du mente med. Kan du forklare?

 

Lyset vil gå over til en høyere frekvens og bli blått og rød bak (Doppler effekt).

Ikke helt korrekt. Bak skipet vil stjerner o.l. (lys i det hele tatt) bli redshifted (rødforskyvet) og vil dermed bli mer og mer rødt desto raskere du reiser.

Foran skipet derimot vil lyset bli blueshifted, altså det motsatte (om jeg kan få kalle det det).

 

Men vil ikke kunne se noe ut av vinduet heller pga. alt er mørkt foran romskipet.

Den skjønte jeg ikke helt. Om du reiser raskt nok så vil lyset foran bli blueshifted ut av det synlige spekteret vil jeg tro, og det samme vil vel skje bak. Var det det du mente?

 

Lyset gir da også fra seg gamma stråling.

Igjen. Forklar hva du mener her. ;)

Til informasjon så er gammastråling det samme som lys, bare med en annen bølgelengde. Mente du kanskje at om du reiser raskt nok så vil lyset shiftes mot bølgelengden til gammastråling? (fint om noen som kan bekrefte/avkrefte om dette skjer da jeg ikke vet selv :p)

 

Dette betyr at man trenger beskyttelse og det betyr mer vekt.

Om du reiser nær lysets hastighet vil romskipets vekt sett fra en "stillestående" observatør utenfor romskipet sitt synspunkt (f.eks. fra jorden) bli større.

Fra pilotens/passasjerenes synspunkt vil romskipet veie like mye som når de starta.

 

En annen ting er jo også masse skrot som svever rundt i verdensrommet, man må altså passe på å ikke kolidere.

Ja, er mindre lurt å kollidere i nær lysets hastighet ja. :p

 

 

Håper dette hjalp noen. Er ingen ekspert selv så jeg tar forbehold om feil i det jeg har skrevet :p

Om noen ser no feil så får dere si ifra så jeg får retta det.

Lenke til kommentar
Jeg ble ikke klokere i dag. Fatter ikke hvorfor det skulle være snakk om noen tidsforskjeller? Hvorfor er det noen forskjell på om man er på jorda eller i et romskip som går med lysets hastighet (ja, jeg vet det er umulig)?

Vet ikke om det er akkurat det svaret du ser etter men: "det bare er sånn" :p

Einsteins relativitetsteori forutsier at om du har 2 objekter, f.eks. objekt A og objekt B, og om objekt B beveger seg i forhold til objekt A, vil ikke tiden gå like raskt hos både A og B.

Dette er forsåvidt også påvist at stemmer.

 

Spørsmålet ditt om HVORFOR dette skjer blir omtrent det samme som å spørre "HVORFOR finnes gravitasjon?"

Vi vet ikke hvorfor det skjer, vi vet bare at det skjer/eksisterer.

Lenke til kommentar

Det skjer fordi lyshastigheten skal være raskest uansett.

Og for at den skal være det må tiden inne i skiper gå saktere.

 

Gravitasjon finnes fordi alle ting har en tiltreknings kraft, til og med oss mennesker, men den er så bitteliten at vi ikke merker den.

 

Edit: altså jo større en ting er jo større objektet er jo større tiltrekningskraft har det. Men det er ot

Endret av Lord-Myrrah
Lenke til kommentar
Edit: altså jo større en ting er jo større objektet er jo større tiltrekningskraft har det. Men det er ot

Nei. Det er et legemets masse som bestemmer dets gravitasjonsfelt. En luftfyllt, kuleformet ballong med en radius på en trilliard meter og en masse på 1 gram skaper et gravitasjonsfelt 100 ganger svakere enn en liten blykule på 1 cm med masse 100 gram.

 

Tilbake til tema: Her er en flott, enkel introduksjon til relativitetsteori, som med gode figurer forklarer hva som skjer med tiden når en beveger seg i en betydelig andel av lyshastigheten: http://en.wikipedia.org/wiki/Special_relat...y_for_beginners

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...