Gå til innhold

Smart bruk av partisjoner


Anbefalte innlegg

Jeg har en pc med en harddisk på 250 GB. Den var på forhånd delt inn i to partisjoner på henholdsvis ca 200 GB og 30 GB. Jeg har innstallert en god del programmer nå, så det er ikke aktuelt å endre på noe akkurat nå, men når jeg en gang formaterer harddisken, er det greit å vite hvordan jeg skal bruke partisjonene riktig.

 

Nå innstallerer jeg de fleste programmer og alle spill på den største partisjonen i tillegg til å ha musikk og lignende der, mens jeg legger inn noen programmer i den minste partisjonen som jeg føler hører hjemme der sammen med OS :dontgetit:

 

Har hørt at noen bruker en partisjon bare til OS, og at noen bruker en partisjon til OS, programmer og spill, og en annen partisjon til dokumenter, musikk ol.

 

Velvel, hvordan bruker dere partisjonene, og hva er egentlig det lureste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine partisjoner ser sånn ut:

Serier I - 146gb

Serier II - 111gb

Filmer - 232gb

mp3 - 40gb

Annet og BAK - 127gb

Spill - 30gb

 

---

 

Men hvordan du vil partisjonere pcen din avhenger jo av hva du bruker den til! Er du hardbarka gamer, så vil jo naturligvis en eventuell spilldisk trenge å være større enn det spilldisken til en videoredigerer..

Lenke til kommentar

Dersom hastighet er noe du prioriterer er det en fordel med få partisjoner, og en egen partisjon for OS. OS bør ligge først på harddisken, for der er tilgangstiden raskest.

Jo færre program du legger inn på OS-partisjonen jo raskere vil OS starte og arbeide.

Jeg pleier å fjerne så mye som mulig fra OS-partisjonen så den ikke "fylles opp" unødvendig.

Lenke til kommentar
Mine partisjoner ser sånn ut:

Serier I - 146gb

Serier II - 111gb

Filmer - 232gb

mp3 - 40gb

Annet og BAK - 127gb

Spill - 30gb

 

---

 

Men hvordan du vil partisjonere pcen din avhenger jo av hva du bruker den til! Er du hardbarka gamer, så vil jo naturligvis en eventuell spilldisk trenge å være større enn det spilldisken til en videoredigerer..

Bare legal rips/opptak antar jeg? :roll:

 

men On Topic: Har delt opp mine disker til følgende:

 

System C: - til OS og programvare (20GB)

Games E: - til installerte spill. (55GB)

120GB D: - til nedlastede filer, installasjons filer for programmer/spill osv. (120GB)

DivX H: - Filmer/serier (100GB)

100GB I: - filmer, mp3, doc, småtteri (100GB)

Lenke til kommentar

Har følgende partisjoner på mine 3 disker:

 

Raptor 74GB:

Raptor 1 (C:) Windows 30GB

Raptor 2: Spill 40GB

 

Seagate 200GB S-ATA:

iTunes 20GB (har 15GB iPod)

DC++ 50GB

Filmer, div 50GB

Diverse 66GB (her ligger alle innstallasjonsfiler for reinnstallering av Windows. Drivere, nyttige programmer, faste programmer osv... prøver å holde mappa oppdatert med de siste versjonene av programmer)

 

Seagate 200GB IDE:

Kun en partisjon (186GB) Foreløpig bare litt buffer så jeg får plass til ting før jeg gidder å gå gjennom og slette.

 

 

Hvordan du partisjonerer er helt opp til deg selv, og hvor mange harddisker du har. Jeg syns ihvertfall det er et minimum med to partisjoner på disken dersom du bare har en. Det gjør reinnstallering (formatering) av Windows/OS så mye enklere.

 

Den generelle regelen er vel å sette en 1. partisjon der du har nok til Windows og alle tenkelige programmer, kanskje også spill. Her får man velge selv hva man tror man trenger. Absolutt minimum 10GB syns nå jeg, skader ikke med 30-40GB dersom du har stor disk. Partisjon nr 2 kan brukes til spill, og kan justeres alt ettersom hvor mange spill man tror man kommer til å legge inn. Flere av dagens spill tar jo flere GB, så det kan være lurt å ha en del å gå på. På partisjon nr. 2 kan man jo også ha alt annet man lagrer, eller om man velger å lage en 3. partisjon til typiske "lagringsting".

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

C:\ = 5-10 GB, BARE Windows

D:\ = 10-30 GB, alt installert, "program files" flyttes til denne partisjonen

E:\ = resten, warez&shit™

 

Da blir det minst mulig fragmentering av Windowspartisjonen, og dersom OS tryner eller du vil reinstallere en fresh install av Windows så ligger fortsatt alle de installerte programmene på d:\program files. Noen programmer vil fungere når i den nye installasjonen mens i andre kan du kopiere settings/konfigurasjons filer i det du installerer de på nytt.

 

Jeg har også funnet ut at det er mye lettere med bare en "dump" partisjon på hver HD som brukes til filmer og annet som tar stor plass.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Jeg mener det beste er å ha en egen partisjon til Windows og andre programmer/installasjoner som legger enkelte filer under Windows-katalogene.

Deretter bør man ta image av denne partisjonen fra tid til annen slik at man kan lese tilbake dette imaget hvis Windows mot formodning skulle begynne å oppføre seg merkelig.

Fordelen er at du kan ha små backup/image av system-partisjonen og at du kan formatere den og legge tilbake imaget uten å tenke på at du må ta backup av egne filer, siden disse ligger på en annen partisjon.

Om du ikke tar backup/image av system-partisjonen så er det likevel enklere når du vet at du kan slette hele partisjonen og installerer alt på nytt uten å være redd for å miste viktige filer.

Lenke til kommentar
Jeg mener det beste er å ha en egen partisjon til Windows og andre programmer/installasjoner som legger enkelte filer under Windows-katalogene.

Veldig enig. Ha alt som kan rote til Windowsregisteret på en partisjon, og "uavhengige" ting på andre partisjoner, så disse kan flyttes fritt rundt. I værste fall bare lage en ny snarvei til de spill/småprogrammer man flytter rundt.

Lenke til kommentar

(120GB SATA disk nr 1): 36 GiB, C: Windows og installerte programmer og spill.

(120GB SATA disk nr 1): 79 GiB, D: System, delt disk med drivere, programmer og ymse plukk til alle maskinene mine.

(200GB SATA disk nr 2): 189 GiB: Disc Images - Spill

(200GB IDE disk nr 1): 189 GiB: Filmer - Ymse (trailere, småfilmer, dokumentater og tv-serier)

(200GB IDE disk nr 2): 189 GiB: Filmer - Spillefilmer

(200GB IDE disk nr 3): 95 GiB: Disc Images - Programmer

(200GB IDE disk nr 3): 95 GiB: Disc Images - Spill

 

Pluss et par 80GB disker til arbeid, backup, ymse rot, tekster, dokumenter og musikk og bøker.

 

Venter på to stk 200GB disker til, slik at jeg slipper å dele en disk til to forskjellige "emner".

 

Alt er selvsagt lovlige greier.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Jeg var ikke klar over at det går an å formatere hver enkelt partisjon for seg.

Si at du da har en Windows-partisjon, en program&spill-partisjon (som roter i registeret), og en partisjon til alt annet stuff; Hvis du formaterer Windows-partisjonen da, vil ikke da programmene bli umulige å bruke, noe som igjen gjør at formatering av program-partisjonen blir nødvendig?

Registeret ligger vel i Windows-partisjonen skulle jeg tro?

Lenke til kommentar
Takker for svar  :)

Jeg var ikke klar over at det går an å formatere hver enkelt partisjon for seg.

Si at du da har en Windows-partisjon, en program&spill-partisjon (som roter i registeret), og en partisjon til alt annet stuff; Hvis du formaterer Windows-partisjonen da, vil ikke da programmene bli umulige å bruke, noe som igjen gjør at formatering av program-partisjonen blir nødvendig?

Registeret ligger vel i Windows-partisjonen skulle jeg tro?

Du trenger ikke å formatere programpartisjonen, men programene må installeres på nytt.

Noen ganger går det rimelig kjapt, siden det ikke er mange filene som må reinstalleres.

Lenke til kommentar

Harddisk 1

C: Systemdisk 10GB: Windows, programmer

D: Datadisk 140GB: Dokumenter, Outlook, favoritter, bilder, nedlastede filer, spill ++

 

Harddisk2

E: Mediadisk 160GB: Musikk, videoer

 

En liten systempartisjon C: er absolutt å anbefale, med kun Windows og programmer.

Dermed er det lettere ta en backup, eller lage et bootbart image på et par DVD plater. Til det bruker jeg Image for Windows!

 

Det er også lettere å reinstallere Windows når alle datafiler ikke ligger

på systempartisjonen.

 

lqpl

Endret av lqpl
Lenke til kommentar

Harddisk 1 80 GB

C: Windows 6GB

D: Programmer 2GB

E: Mediadisk, bilder, dokumenter, diverse 67 GB

 

Harddisk 2 200 GB

F: Alt mulig, bufferdisk, videoredigering 150 GB

G: Temp, temp disk for windows istede for temp mappa i windows partisjonen bla. temporary internet files, pagefile.sys 10GB

H: Spill 30 GB

Endret av AsconaB
Lenke til kommentar
Harddisk 1 80 GB

C: Windows 6GB

D: Programmer 2GB

E: Mediadisk, bilder, dokumenter, diverse 67 GB

 

Harddisk 2 200 GB

F: Alt mulig, bufferdisk, videoredigering 150 GB

G: Temp, temp disk for windows istede for temp mappa i windows partisjonen bla. temporary internet files 10GB

H: Spill 30 GB

En passende størrelse på OS-partisjonen.

Jeg har også to harddisker og har flyttet hele tempsystemet over på "Temp", første partisjonen på den andre harddisken, og virtuelt minne ligger aller først.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...