Gå til innhold

DVD, DV eller Mpeg4? Fordeler og ulemper?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ettersom første barn er på vei lurer vi på å investere i vårt første videokamera. Etter hva jeg har observert virker det som om vi må opp i rundt 6000,- for å få et skikkelig kamera.

 

Men, den siste tiden har det dukka opp stadig flere DVD-kameraer i reklamebrosjyrene. Er dette noe å satse på?

 

Hvordan er f.eks et

Sony DCR-dvd91 https://prisguiden.no/produkt/20335

(Lefdal selger DCR-dvd 92 for 5995,-)

 

i forhold til et Sony DCR hc42 https://prisguiden.no/produkt/25699

 

Hva er fordeler og ulemper med det ene eller andre?

 

Er dessuten nysgjerrig på hvordan kvaliteten er på et Sanyo xacti C5 https://prisguiden.no/produkt/35964

 

Hvordan er kvaliteten på film i Mpeg4 i forhold til de andre kameraene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva du vil kjøpe av desse kjem an på kva du vil med opptaka. Om du ikkje skal anna enn å filme for so å vise fram opptaka på ein TV, vil DVD vere det enklaste.

 

Har du derimot planar om å redigere opptaka på ein PC/Mac, vil Mini DV vere det enklaste. Grunnen til dette er komprimeringa. DVD nytter MPEG-2 komprimering, som gjer redigering vanskeleg, og du må truleg ha spesiell programvare (den bør følgje med kamera, noko eg ikkje er sikker på om den gjer). DV derimot er komprimert på ein heilt annan måte, som gjer redigering uproblematisk.

 

Problemstillinga vert og diskutert her, her, her og her.

 

 

Når det gjeld MPEG-4, so vil eg tru kvaliteten er litt dårlegare. Eg vil tru du får meir att ved å kjøpe eit DV-kamera.

 

Ein ting til: Sony HC42 er sikkert eit bra kamera, men eg har og sett mange som anbefaler Panasonic sine 3CCD-kamera (NV-GS75 og NV-GS140 er døme på desse). Det kan ikkje skade å ta ein titt på dei.

 

 

Edit: Fann fleire linkar til DV vs. DVD debatten.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

DVD kamera:

 

*1,4 GB lagringsplass mot 13 GB på en mini-DV = mer komprimering

*Nesten umulig å få tak i DVD plater for disse kameraene

*Mer utsatt for støt og slag

 

Er diskutert på forumet før. Let så finner du fordeler og ulemper, men omtrent alle diskusjoner jeg leser konkluderer med at mini-DV har mange fordeler fremfor DVD, og at mini-DV er fremtiden ettersom det er så utbredt. DVD rekker ikke å få sterkt nok fotfeste innen harddisk kamera eller flash kamera tar over.

 

Mitt råd: Gå for mini-DV. Det er det tryggeste og klart beste valget hva angår tilgjengelighet og bildekvalitet.

Lenke til kommentar
Takk for tydelige svar og god respons :)

 

Så var det å bestemme seg for HC42 eller Gs75....

Jeg har meget god erfaring med forgjengeren til GS-75, eller det var vel egentlig forgjengeren til storebroren til GS-75. Det er GS-120 som er veldig lik GS-75 på veldig mange spesifikasjoner. Den har også 3CCD. Mange klager over at 3CCD brikker har dårligere lysfølsomhet enn kamera med 1CCD, men den er uansett bedre enn Canon sine 1CCD kamera i samme prisklasse. Det samme med GS-75. Når jeg tester GS-75 opp mot kamera i samme prisklasse, ser jeg stor forskjell i dårlige lysforhold... GS-75 gir mye renere bilde og ikke minst helt uten hakking slik f.eks Canon sine til og med noe dyrere kamera gjør. Utendørs drar den virkelig fra konkurrentene, da godt lys virkelig fremhever fordelen med 3CCD.

 

Jeg vil uten tvil anbefale GS-75, og de jeg demonstrerer kameraet for, gjerne sammen med andre produsenter i samme prisklasse, blir også overbevist om at dette er det beste kameraet. Har solgt mange av dette etterhvert, og ingen har kommet med noen klager. Også uten tvil et av de mest driftsikre kamera.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...