Gå til innhold

Beste OC CPU på s754 og s939?


Theo343

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Imponerende resultater for Sempron. Gleder meg til å se resultater for 90nm utgaven.

 

EDIT:

Men denne testen var forholdsvis gammel, har det kommet noen nye på 90nm?

Hva med de andre prosessorene?

 

EDIT2:

Er akkurat bevist i hw artikkel at X2 3800+ for S939 er en potent klokker som går lett over X2 4800+ rating. Så der har vi ett godt alternativ for S939-X2

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

For socket 939 singlecore sier jeg Venice 3000+. Skal man ha dualcore er 3800+ et opplagt valg.

 

For socket 754 ser det ganske annerledes ut. Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe en desktop S754-prosessor - Turion derimot er heftige overklokkere. Turion MT-serien er ratet til 25W, har SSE3, 90nm og inntil 1MB L2. De krever at hovedkortet har BIOS med Turion-støtte (DFI og noen Asus-kort har slike). Mobile-prosessorer leveres også uten heatspreader, slik at det kan være nødvendig å modifisere kjølingen.

Lenke til kommentar
For socket 939 singlecore sier jeg Venice 3000+. Skal man ha dualcore er 3800+ et opplagt valg.

 

Hva baseres dette på X2 3800 er vel knapt testet og 3000+ er vel akkurat som alle de andre, noen klokker bra, andre ok og noen er helt elendige til klokking.

Blir derfor nærmest umulig å gi et fasitsvar på dette.

Vil tro X2 3800 er som de andre X2 cpuene og enkeltkernecpuene, noen klokker bra, andre dårlig også her, det er iallefall mitt inntrykk etter å ha testet både en X2 4200 og en X2 4600.

Lenke til kommentar

Bob:

Ang. sempron så mener jeg til s754. 64bit 90nm :)

 

Snekkern:

Jeg baserte meg ikke hovedsaklig på testen i hw.no, men også andre innspill på forumet rundt s939-x2 3800+. Men emnet "beste OC cpu i s754 og s939" setter kanskje noen "umulige" krav til tråden, derfor er det bedre at man anbefaler noen man vet klokker greit og som er nogenlunde rimelige alternativer innenfor sin klasse.

 

Men det finnes mange cpu kjerner, typer og utgaver innenfor samme osv. Og i tillegg så kan det variere mellom identiske CPUer. Derfor hvis det går ann å identifisere et nogenlunde greit valg så hadde det vært fint. Modellnavn er ikke nok og selv produktnr er ikke nok i denne sammenheng, men en pekepinn kanskje.

 

Mest OC for pengen på s754 og s939 er kanskje en bedre topic.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Mest OC for pengen på s754 og s939 er kanskje en bedre topic.

 

Joda men også her blir det bare en pekepinn og ingen fasit.

Jeg kan jo annbefale en 3200 og en annen en 3700, så viser det seg at den 3200 klokker elendig menst den 3700 klokker som en gud, da blir det med en gang 3700 som gir mest for pengene selv om den i utgangspunktet er dyrere.

så igjen, en har ingen garantier uansett, bare en inikasjon på hva en kan "håpe" på :)

Lenke til kommentar

Helt sant.

 

Jeg håper på indikasjoner på et godt grunnlag for suksess, men forstår risikoen med individuelle forskjeller :). Et godt råd kan gi et dårlig resultat pga hardwarens uforutsigbarhet.

 

Dagene hvor man kunne si at en NW-C ville gjøre deg henrykt eller en Xp2500+ Barton hoppa til 3200+ ved et tastetrykk er over.

 

Det handler også litt om å få råd utenfor det opplagte. Alle vet at winchester, venice, mancheste, og san diego er et godt utgangspunkt, eller generellt 90nm osv. Men så kommer gode tips om Sempron 3100+ altså ting man kanskje ikke har vurdert i det hele tatt. Nye turions osv. Ting man ikke tenker på :).

 

Akkurat nå vurderer jeg:

1. S939 3700+ (san diego)

2. S939 X2 3800+

3. S939 3200+ (venice)

4. S754 Turion MT

5. S754 Sempron 90nm.

 

Har ikke så mange innspill på Intel generellt for øyeblikket, men hørt at D830 skal være spennende. Og skulle gjerne sett Turion for S939.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Støtter "Snekker'n" nok en gang...

Vær snill å slutt med å "hype" opp en CPU utifra en enkelstående test.. eller en test gjort av en "hw-site" som får CPU'er "tildelt" fra produsent/leverandør..

Det er dessverre slik at hvor bra den CPU'en du *kjøper over disk* er.. er ett rent sjansespill..

De aller fleste lar seg klokke en del, noen få elendig.. og enda færre..klokker langt over specs..

Ett godt eksempel er "hype'n" rundt Dothan (P-M).. Mange tror at en 730 lar seg *minst* klokke fra 1.6 til 2.6.. Det er *ikke* tilfellet.. de aller fleste stopper ved ca. 2.5 (som min). Uansett VCOre, mp.. noe mer vil den ikke på "normale" bruksbetingelser (kjøling).

Når noen "skryter" av at de "lett klarer 2.8..på luft".. så er det enkelstående tilfelle.. akkurat som det slett ikke er slik at enhver Venice 3000+ klarer 3Ghz på luft@default VCore (eller litt over)..

Lenke til kommentar

Hvem skal slutte å hype opp CPUer? Jeg ser ikke noe av det i denne tråden.

 

At det er en sammenheng mellom f.eks. spenningsrating og overklokkings-egenskaper innenfor samme arkitektur, har tidligere vist ser å være tilfelle. Jeg har ikke gitt noen garanti om at alle prosessorer klokker like bra, så jeg ser ikke helt hvem du adresserer her.

Lenke til kommentar
Hvem skal slutte å hype opp CPUer? Jeg ser ikke noe av det i denne tråden.

 

Dette var vel mere generelt ment, det er nemmelig ikke tvil om at det er den av de hundre som klokker uhyggelig bra som blir fremhevet,menst alle de som klokker dårlig forbigås i stillhet :whistle:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvem skal slutte å hype opp CPUer? Jeg ser ikke noe av det i denne tråden.

;)

Du har helt rett her "Bob".. tror nok jeg i ett forvirret øyeblikk kommenterte feil tråd..

Sett slikt... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...