Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Feil med IP-adresse


Anbefalte innlegg

Hei! Har i to hele dager prøvd å sette opp trådløs router, noe som etter hvert har blitt en smertefull prosess.

 

Tror jeg har kommet frem til problemets kjerne. Nettverks-kortet har adressen 169.254.xx.xxx. - altså en adresse som genereres av windows, og ikke noen ekte IP-adresse. (sjekket ut dette ved å bruke ipconfig-kommandoen i ledetekst)

 

For tiden er jeg på internett via en ADSL-boks som går videre til nettverkskortet. Ingen router nå altså.

 

Hvordan skal jeg få nettverkskortet til å generere en korrekt IP-adresse?

 

Eller er jeg helt på jordet?

 

Takk for tid og hjelp! :yes:

 

M.v.h.

Ragnar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis ikke kan du kjøre en fast. Er bare å kopiere ip og subnetmask til routeren (står ofte i konfigen) og så øke ip med en.

 

f.eks.

 

router=

ip 192.168.1.1

subnet 255.255.255.0

 

pc kan da være

ip 192.168.1.2

subnet 255.255.255.0

gateway 192.168.1.1

og så dnsadresser om det trengs som ispn din bruker

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

ISP er Telenor ADSL, det står Zykel Prestige 650 på ADSL boksen, og jeg skal sette opp en Netgear WGR614v5 router.

 

Marvell Yukon Ethernet netteverkskort...

 

Hjelper dette dere noe?

 

Har som sagt ennå IKKE koblet på routeren, infoen tidligere i denne tråden er den jeg får via ADSL-boksen. har prøvd å koble på routeren og da får jeg bare beskjed om at jeg har en feil med IP-adressen

 

Thx again!

Lenke til kommentar

Hva er default IP til ruteren?

 

Hvis det er 192.168.1.xxx så sett ipadressen din manuelt til en ip som da er nesten lik den ruteren har (subnet: 255.255.255.0)

 

eks:

ruter: 192.168.1.100

deg: 192.168.1.101

 

Da kan du koble deg på ruteren via nettleser (bare skriv ip'en i adresselinja)

 

Håper dette hjelper deg!

Lenke til kommentar

Hei! Har nå endelig kommet meg inn i ADSL-boksen, etter at jeg konfigurerte med fast IP-adresse på nettverkskortet, slik mange av dere foreslo.

 

Men selvfølgelig, nytt problem. Får denne feilmeldingen når jeg prøver å konfigurere ADSL-boksen.

 

ERROR: FAIL TO UPDATE DUE TO... This remote Node is not allowed to access

Hva betyr dette?

 

Takk for god hjelp, føler i hvert fall at jeg har kommet ett lite skritt videre!

Lenke til kommentar

Inne på ADSL-boksen kan jeg velge mellom følgende DHCP-innstillinger

 

None

Server

Relay

 

Når jeg setter på server får jeg denne hyggelige beskjeden

ERROR: FAIL TO UPDATE DUE TO... Invalid DHCP Starting Address.

 

Og når jeg prøver meg på relay

ERROR: FAIL TO UPDATE DUE TO... Invalid Relay Server Address.

 

Hva skal innstillingen stå på? Har skjønt at det er viktig at DHCP må være aktivert får at den trådløse routeren skal funke.

Men nå har jeg jo gitt ethernet-kortet mitt statisk adresse, blir ikke ting da rart hvis jeg aktiviserer DHCP inne i ADSL-boksen.

 

Helt riktig, jeg ER forvirret!

Lenke til kommentar

Hvis du har problemer med at Windows setter opp en "dummy IP" avinstallerer du driverene til nettverkskortet og reinstallerer de. Deretter skriver du ipconfig i CMD og da skal "dummy IP" være borte. Dette er i bunn og grunn en feil generert av Internet Explorer..

Endret av nikhuse
Lenke til kommentar

Litt info fra Telenor sine sider:

 

"Installere ruter når du har et bridgemodem levert av Telenor

Koble ruteren mellom pc-en og ADSL-modemet du har fått av Telenor. Sjekk brukeveiledningen for ruteren for å finne ruterens IP-adresse, samt ruterens standard brukernavn og passord.

Vanlig fremgangsmåte er at du åpner Internett Explorer og taster inn ruterens IP-adresse. Du blir vanligvis spurt om et passord for å koble deg til (dette passordet står i manualen).

 

I oppsettet for ruteren må du velge PPPoE som oppkoblingstype. Du må også legge inn ditt online brukernavn (hele e-postadressen) og passordet du mottok fra Telenor. For å finne ut hvordan du gjør dette , må du lese ruterens brukeveiledning.

 

Når disse innstillingene er lagret vil ruteren din automatisk koble opp ADSL-linjen"

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Takket være god hjelp fra dere, har jeg nå kommet meg ett godt stykke videre.

 

Er nå koblet på både routeren og modemet samtidig, og koblingen til internett fungerer fint (med kabel). Har klart å få modem og nettverkskort i fungerende DHCP-modus. Klarer også å logge meg inn på modemet på 192.168.1.1. Kjørte setup programmet til routeren før første gang uten feilmelding

 

Det eneste som mangler nå (håper jeg) er å komme meg inn på routeren, få satt den i DHCP-modus, og ikke minst, få slått på trådløs-sending. Denne er av som standard.

 

Hva kan være grunnen til at jeg ikke kommer meg inn der nå? I manualen står det at jeg skal skrive inn www.routerlogin.net, dette tar meg bare direkte til netgears hjemmeside. Har brukt routeren på en annen maskin før, da var det ikke slik - jeg kom rett inn i konfigurasjonen etter å ha tastet adressen ovenfor. Noen forslag til hva som kan gjøres?

 

Hvis jeg ikke svarer med aller første, er det fordi at jeg planlegger å legge meg nå, dette her har gått utover nattesøvnen de siste dagene :)

Lenke til kommentar

Skriv: http://www.routerlogin.com eventuelt med .net. Eller http://192.168.0.1 eller så kan du skrive inn http://www.routerlogin.net/basicsetting.htm (factory default state)

Default ip til din router er 192.168.0.1 Brukernavn er vel eventuelt "admin" og passord er "password"

 

Hvis du fortsatt ikke får det til å fungere, let me know.. :thumbup:

Endret av nikhuse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...