Gå til innhold

Icybox - eksternt SATA - HD Kabinett


Filla

Anbefalte innlegg

- Har over en tid vært på jakt etter en ekstern harddisk, men blitt noe mismodig over hastigheten/aksesstiden på USB 2.0/FW grensesnittet. I den sammenheng virket en ekstern SATA disk spennende. Problemet er jo at de færreste har eksterne SATA tilkoblinger på sine PCr, og de få eksterne SATA kabinett jeg fant hadde ingen andre grensesnitt innebygd, slik at noe av fordelen med en ekstern disk forsvinner, når du ikke kan ta den med til venner og overføre filmer og musikk.

 

- Så kom jeg over

ICYBOX hos MPX.NO, og trykte umiddelbart KJØP, etter å ha lest en review (bruk google). Dette kabinettet har både USB 2.0 og SATA grensesnitt, og gir derfor i både i pose og sekk :) Disken som skal settes i, skal imidlertid ha IDE grensnitt.

 

- Sammen med dette kabinettet kjøpte jeg en Samsung 250 GB harddisk i IDE utgave. ICYBOX leverer kabinett som du setter SATA disk i, men disse har kun SATA utgang. Kjøpte og en SATA kontroller, ekstern/intern da mitt hovedkort ikke har SATA. For de som har dette, får man kjøpt en brakett som bare flytter en intern utgang ut til en ekstern.

 

- Harddisken festes fort og greit i kabinettet ved hjelp av 4 skruer. Kabinettet åpnes ved hjelp av 4 tommel-skruer. Det fulgte ellers med både SATA og USB ledning + strømforsyning.

 

- Brukte USB tilkoblingen ved første gangs bruk, da jeg fikk SATA kontrolleren dagen etter, slik at disken ble formattert og tatt i bruk vha USB først. Etter innstallering av kontroller og SATA driver, plugga jeg disken i og slo på strømmen til disken, og den spratt opp i utforsker akkurat som ved andre grensesnitt. Sisoft Sandra kunne fortelle at Drive Index lå på 57 MB/s. Min interne 160 GB IDE disk ligger på ca. 29 MB/s :)

 

- Jeg la vekt på å kjøpe en disk som utvikler lite varme og støy, og valget ble derfor Samsung disken. I mine ører er den nærmest lydløs, med unntak av litt tikkelyder ved skriving/lesing, støyen fra selve spinningen er ikke fremtredende. Støy er uansett noe meget subjektivt, så her tør jeg ikke være bombastisk. Varmemessing avgir den ikke noe spesielt, og etter å ha stått på en natt med nedlastning av 2 filmer, samt etter overføring av 30 - 40 GB med musikk, er kabinettet ikke mer enn litt "god og lunken" når man tar på. Jeg er bevisst på å ikke drive å flytte rundt på disken før jeg har slått den av og koblet i fra.

 

Konklusjon:

Jeg er, etter 1 måneds bruk, svært fornøyd. Kommer etterhvert også til å innstallere program på denne disken, da den i akksesstid er like rask (raskere) enn min interne. I prinsippet kan vel også innstallere et operativsystem på denne disken, og behandle den akkurat som man forholder seg til en intern disk. Jeg vurderer og å kjøpe et PCMCIA -> SATA kort

PCMCIA SATA, men dette kortet fikk en noe blandet resultat og tilbakemelding i en test som dinside.no gjorde.

 

Anbefales !

 

edit:

Review med bilder

Endret av Filla
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har selv en icybox, med USB2 og FW, med en 200GB seagate inni, som jeg har brukt i rundt et halvt år uten noe problemer, og er generelt veldig fornøyd med.

 

 

Ellers er det jo et lite kjent faktum at Icybox'er har hatt en del problemer, men det er pga FireWire kontrolleren i selve enheten, og med en enkel oppdatering av denne vil problemet være løst. Problemet gjelder som sagt bare Fw i noen tilfeller, men etter updaten funker alt knallers. (selv om jeg må innrømme at jeg bruker usb for å være på den sikre siden.)

 

Ellers, bra test, enig med det du skrev.

Lenke til kommentar

Hadde en ICYBOX med firewire for over ett år siden, men den tok kvelden etter ca 1mnd bruk. Fikk bytta den ut med 2 stk uten firewire (bare usb altså) og de surrer den dag i dag med 1 stk Hitachi 160gb og 1 stk WDC på 200gb. Står på 24/7. Har fått skaffa meg en Alubook 2 etter testen jeg leste her på HW og den er like bra og overføringshastigheten er i gjennomsnitt lik. Men designmessig er Alubook 2 mye stiligere. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...