Gå til innhold

Bytte distro, tips?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Tenkte å bytte distro i dag eller i morgen..

 

Distro jeg bruker per dd er Fedora 3, men tenkte å begynne å ta ned slackware 10.1

Et par spm i forbindelse med dette.

 

Vil gjerne ta en backup av mine "home folder" for der ligger vel de fleste av mine brukerrelaterte innstillinger som epostkontoer, bookmarks, innstillinger for programmer og slike ting?

 

Tenkte nå og legge home på en egen partisjon før jeg begynner (mener å huske at det lar seg gjøre), hvordan gjøres evt dette, og vil jeg når jeg legger inn fex thunderbird på slakware'n, og henviser til home på egen partisjon vil den da finne tilbake til mails, kontoer og slikt?

 

 

Hvordan ta backup av home, evt legge den over på en egen partisjon med en gang, slik at jeg ikke behøver å bekymre meg for det jeg har lagret i "home" ?

 

Noen andre ting som kan være greit å få med seg før jeg evt begynner? noen tips?

 

G

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder hjemmemappen din så er det bare å kopiere den til en annen partisjon/hd. Nå du skal begynne å bruke Slackware så kopier innholdet av den gamle hjemmemappen gradvis/etter behov (kopierer du alt vil du garantert få problemer).

 

Se signaturen min for mer info ang. Slackware.

 

Vil også bare si at Slackware 10.2 er rett rundt hjørnet (hvorfor ikke se på Current, den er like stabil som Stable, men med mer oppdatert programvare).

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

LVM? ikke sikker på hva det er for noe jeg :p

Men ledig diskplass har jeg, har en xp-partisjon som jeg ikke har brukt siden februar som jeg tenkte å formatere.

 

Ok, så jeg må kopiere den over på en annen partisjon, og tilbake?

Jeg kan ikke sette fedora/slackware til å peke /home/"konto" til en annen disk en hda1 (er ikke det systemdisken) permanent da, slik at den leser og skriver til den partisjonen?

 

Edit: så svaret til objorkum nå, ser jo ut til at det er fult mulig :)

 

Så med andre ord, current er da en "utfyllende" 10.1 kontra stable.

men hva er rett rundt hjørnet da? jeg plages ikke av å vente en stund før jeg evt kaster ut fedora.

Endret av Goebbels
Lenke til kommentar
Så med andre ord, current er da en "utfyllende" 10.1 kontra stable.

men hva er rett rundt hjørnet da? jeg plages ikke av å vente en stund før jeg evt kaster ut fedora.

Current er den "ustabile" versjonen som alltid er under utvikling. Ikke la deg skremme av ordet ustabil, da den ustabile versjonen til Slackware er mer stabil en de fleste andre distroer. Slackware 10.2 er navnet på Current for øyeblikket, den er nå "frozen" i påvente av lansering.

Lenke til kommentar
har AKKURAT lasta ned slackware 10.1, går det ikke ann å oppgradere slik som i andre distroer? eller er dette vanskelig siden dere ber han vente?

Går fint det.

 

Anbefaler ikke å oppgrader fra f.eks 10.0 til 11.0, men 10.x til 10.x går fint. Last ned/installer slackpkg, bytt mirror til current og skriv slackpkg update && slackpkg upgrade slackware.

 

EDIT: Grunnen til at han bør vente er at GNOME er fjernet i 10.2, derfor slipper han fullt av unødvendig libs+div som ligger der etter han har oppgradert til 10.2.

 

Hvis man ikke vil vente så er det bare å installere Current og bytte mirror til stable når 10.2 kommer ut.

Endret av olear
Lenke til kommentar

ok. men da venter jeg like greit til 10.2 da, siden det er like rundt hjørnet.

så 10.2 kommer bare med KDE da, med andre ord? og 10.2 kommer den med 2.6xx kernel?

 

over til noe annet, jeg bytter utelukkende over til slackware fordi jeg er litt misfornøyd med fedora om dagen, da den har en stygg tendens til å henge seg, og har da blitt anbefalt slackware, da den etter sigende er en mer stabil og "helstøpt" distro.. har hatt fedora et snaut år nå, og ble veldig fort vant til å bruke terminal og tenke litt annerledes enn når jeg hadde win.

men forskjellen så veldig stor mellom fedora og slackware da? har hørt at det er en ganske komplisert distro (spør meg ikke hva de mener med det), men hva er evt den store forskjellen?

 

Frykter litt at jeg kan ta meg litt vann over hodet når det gjelder slackware, men regner selvfølgelig med at det blir minst like mye googling der som med fedora + litt til..

 

G

Endret av Goebbels
Lenke til kommentar

Slackware kommer med KDE, XFCE, Fluxbox osv, men ikke med GNOME. Kernel 2.4.31 er standard, med kernel 2.6.12.x i testing.

 

Den største forskjellen er at i Slackware finner du ingen programmer som hjelper deg med konfigurering. Med andre ord så må du redigere tekstfiler.

 

Slackware er ikke komplisert, men veldig enkelt og logisk oppbygd.

Lenke til kommentar
Den største forskjellen er at i Slackware finner du ingen programmer som hjelper deg med konfigurering. Med andre ord så må du redigere tekstfiler.

å dæven.....

det må jeg innrømme hørtes vanskelig ut...

er det slik i arch og gentoo også? slik at dette er noe en bare kan lære seg med en gang?

 

sikkrt logisk som du sier, men i begynnelsen....

lastet ned ei bok på ei av slacksidene(tror jeg), stpr det såpass i den at jeg kan komme et stykke på vei? eller må jeg kan programmere nesten for å konfigurere maskina mi?

Lenke til kommentar

Likte ikke helt at de fjerner Gnome fra Slackware 10.2 :( det er etter min mening den beste GNOME desktop environment til Linux. Liker ikke KDE noe særlig. Får vel installere Gnome i ettertid da sikkert.

Noen som forresten vet hvorfor de fjerner Gnome fra Slackware?

Lenke til kommentar
Likte ikke helt at de fjerner Gnome fra Slackware 10.2 :( det er etter min mening den beste GNOME desktop environment til Linux. Liker ikke KDE noe særlig. Får vel installere Gnome i ettertid da sikkert.

Noen som forresten vet hvorfor de fjerner Gnome fra Slackware?

Lurer på om Pat har sagt et eller annet om at det meste av bøgs som blir raportert i Slackware er Gnome-bøgs. Virker som de ikke gidder å bruke tid på fikse det.

 

Bare å rette om jeg har feil.

Lenke til kommentar

Pat har kutta Gnome fordi:

- han liker ikke PAM, som Gnome bruker. Trur han mener det er usikkert ...? Eller rett og slett det at han ikke liker det. Husker ikke på sittende ræv.

- Gnome er vanskelig å pakke. Gnome er mer "ustabil" enn f.eks. KDE, i den forstand at den setter større krav til pakkeoppretter til å følge med på forandringene i Gnome. (vanskelig forklaring kanskje, skjekk changelog for en bedre forklaring)

- Pat er bare en mann, han har ikke tid/ork til å gjøre alle til lags. Tiden som blir "frigitt" fra Gnome kan han bruke til å gjøre Slackware til en enda bedre distro, om mulig :)

 

Dessuten er det ingenting i veien for å fokusere bare på en av de to store DE'ene, Slack har jo i tillegg også XFCE og WM'ene Blackbox, Fluxbox, FVWM og et par til ... ?

 

Pat anbefaler http://gsb.sf.net og http://gware.sf.net for Gnome pakker til Slackware. http://www.dropline.net/gnome/ er også en mulighet, men Pat er litt skeptisk til dem fordi de legger til PAM og erstatter en del Slack pakker.

 

Folks, this is how open source is supposed to work. Enjoy. :-)
Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Likte ikke helt at de fjerner Gnome fra Slackware 10.2 :( det er etter min mening den beste GNOME desktop environment til Linux. Liker ikke KDE noe særlig. Får vel installere Gnome i ettertid da sikkert.

Noen som forresten vet hvorfor de fjerner Gnome fra Slackware?

Eh, det er like greitt, sidan han ikkje gidd å fikse nyaste versjon, og han då berre hadde lagt med GNOME 2.6, som er old.

 

Finst massevis av alternativ. Dropline GNOME brukar eg, som er supert. Køyrar alltid siste versjonar av GNOME og GNOME-programvare (enkelt oppdateringsverktøy), bra community og enkel installasjon.

 

BTW: Sjekk Wikien deira, der står det lista opp kvifor dei skiftar ut nokre pakkar (er vel berre X.Org, og så får du PAM). Utifrå det eg les, syns eg det berre er bra.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...