Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

3 polet veggkontakt til rj45 veggkontakt!


Anbefalte innlegg

Har en 3 polet veggkontakt (grisetryne) som jeg skal skifte ut med en rj45 veggkontakt. Mente det var bare å rykke de to ledningene fra grisetrynet og koble de til rj45 veggkontakten (punkt 4 og 5). Så koble en standard telefonkabel(svart,rød,grønn og gul ledning) med rj45 i den ene enden og rj11 i den andre til min analoge telefon, men d funker ikke.

 

Har en mistanke om at det kan være noe med kabelen.

kan jeg bruke denne kabelen, eller hvordan skal jeg gjøre det?

 

Har ikke mulighet til å bruke vanlig nettverkskontakt med rj45 i begge ender, pga at min telefon kun støtter rj11 inngang. har testet en vanlig nettverkkontakt med en kabeltester og fikk da signal på pinne 4 og 5.

 

Jeg har mulighet til å lage en ny kontakt hvis noen sier meg hvordan jeg skal koble de fargede ledningene til hvilke punkter. og om jeg skal bruke en nettverkskabel eller en telefonkabel.

 

Noen forslag til hva jeg har gjort feil, evt hva jeg kan gjøre?

 

 

 

På forhånd Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en 3 polet veggkontakt (grisetryne) som jeg skal skifte ut med en rj45 veggkontakt. Mente det var bare å rykke de to ledningene fra grisetrynet og koble de til rj45 veggkontakten (punkt 4 og 5). Så koble en standard telefonkabel(svart,rød,grønn og gul ledning) med rj45 i den ene enden og rj11 i den andre til min analoge telefon, men d funker ikke.

Telenor brukte en annen standard på eldre apparater, det du har gjort skal fungere har du fått gjort det korrekt.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan kontakten du skal bruke er merket, men pinne 4 og 5 er de to første tilkoplingene på kroneplinten, ikke tilkopling 4 og 5.

 

Men du har vel enten en som er merket med små tall slik: 5-4-1-2-3-6-7-8 ellers så har du en som er farge merket. Da er det det blå paret.

 

Men jeg tipper du vet dette siden du har tilgang på ett kroneverktøy.

Lenke til kommentar

Ja støtter forslaget med pinne kontaktene 1&2. Når du har en kontakt med farge koder er det enkelt nok, da er det jo blå-hvitt par som er Pinne 4&5. Men så er det noen da som merker krone punktene etter hvilket par nummer i cat5 kabelen som skal kobles til der, og her ligger forskjellen. Par 1 i cat kabel er blå-hvitt, par 2 orange - hvit, par 3 grønn-hvit og par 4 brun-hvit.

Blå hvit par er fremdeles pinne 4&5 og må da kobles til pinne 1&2, hvis du skjønte forklaringen ;)

Sorry Godonnet følte behovet for å forklare :)

by the way, analoge telefoner har balanserte inganger så pluss minuss finner den ut av selv, du kan snu så mye du vil. Det blir rett.

Endret av Snokesmurf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...