Gå til innhold

Montere harddisk i Slackware?


Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

Hei på dere!

 

Har nettopp fått en litt eldre maskin fra jobben til pappa. Jeg vil sette inn en annen harddisk som ikke var i da jeg installerte, og lurer på hva jeg skal skrive for at jeg skal kunne montere denne harddisken som /home. Må ha mulighet til å bytte harddisk senere, uten å reinstallere slack.

 

Noen som vet?

 

aleks

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

juhu.. Takk. Har ikke _helt_ satt meg inn i det harddisksystemet... Harddisken plugges inn i den ide-inn/utgangen (whatever) som cd-romen bruker, så da blir det vel /dev/hdc ?

 

Ligger forresten noe inne på disken fra før av... En annen Slack installasjon fra den gamle serveren. Hvordan skal jeg få formatert? Og kan jeg bare montere disken som /home og så formatere den?

 

Edit:

 

Objorkum: kan de i hodet. (tror jeg). Maskinen er av og åpen, gidder ikke sette den på akkurat nå.

 

hd1: /boot (20 MB)

hd5: /var (3 GB)

hd6/7 (husker ikke akkurat den): /usr (4 GB)

hd8: / (resten av plassen)

hd6/7: swap (260 MB)

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Ligger forresten noe inne på disken fra før av... En annen Slack installasjon fra den gamle serveren. Hvordan skal jeg få formatert? Og kan jeg bare montere disken som /home og så formatere den?

Nei, du formaterar den når den ikkje er montert.

 

Bruk mkfs.reiserfs til å formatere den. Sjekk altså fdisk -l for kva for å liste partisjonar i systemet ditt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Skrev mkfs.reiserfs -f /dev/hdc1 og da fikk jeg opp:

Tell your friends to use a kernel based on 2.4.18 or later, and especially not a kernel based on 2.4.9, when you use reiserFS. Have fun.

 

ReiserFS is successfully created on /dev/hdc1.

 

Dette ble gjort på et par sekunder, er det slik det skal være?

Lenke til kommentar
Skrev mkfs.reiserfs -f /dev/hdc1 og da fikk jeg opp:

Tell your friends to use a kernel based on 2.4.18 or later, and especially not a kernel based on 2.4.9, when you use reiserFS. Have fun.

 

ReiserFS is successfully created on /dev/hdc1.

 

Dette ble gjort på et par sekunder, er det slik det skal være?

Det går fort, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...