Gå til innhold

AMD64 stoppet @ 2,2Ghz. Men jeg vil MER! Volt+?


Anbefalte innlegg

Multipler'n er såvidt jeg vet låst til 10x

FSB'n er standard 200Mhz, fikk den opp på 222Mhz men over det så blir pc'en ustabil og henger seg / rebooter etter en stunds spilling. Pc'en stoppa da altså på 2219Mhz, fra 2000Mhz orginalt.

Minnet har jeg ikke gjort noenting med og står på standard 200Mhz og 2.5-3-8-3 eller noe i den duren, uten at jeg egentlig vet hva det betyr da. :shrug:

 

Har hørt man kan klokke mer om man øker voltspenningen. hvordan gjør jeg det? På torture test ligger CPU'n på 65C, stopper når den når 70C. Finner ikke noen instilling for Vcore volt i BIOS.

 

Specs:

 

K8N-E DELUXE

AMD64 3000+

TwinMOS 1024MB Dual Channel

 

EDIT: Feil på den 2.5-3-8-3 tingen.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøling har du på den?

Har bare BOXED vifta så vet jeg ikke kan presse mye før den bli varm, men stopper som sagt når den når opp mot 70C. Varmeste CPU'n min har vært er det den holder på, 65C etter 2 timers stresstest i Prime95, altså testen som skal gjøre at den får maksimal varme og strømforbruk. Før holdt den 60C ved full load, nå er den på 66C. Om vinteren er den aldri over 47C...

 

EDIT: Eller er det faktiskt slik at CPU'n kan nå høyere klokkehastigheter om den er bedre kjølt? Om jeg hadde hatt flytende nitrogen og full pakke, men samme instillinger, kunne FSB'n gått øyere allikevel da?

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Skaff deg en ny kjøler, 65-70c load er mye. Du har nok møtt veggen.

edit: Du kan helt sikkert klokke bedre med ny kjøler, men hvor mye, det er usikkert.

Tittet litt på denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306016&cks=PRL

Starter en egen tråd om det jeg.

 

Påvirker altså tempen hvor mye du kan klokke, uten at temperaturene er så høy at pc'en rebooter pga den? Trodde ikke varmen hadde noe å si på klokken før det ble så varmt at pc'en hang seg og reboota jeg. Men det stemmer ikke eller?

Lenke til kommentar
Tittet litt på denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306016&cks=PRL

Starter en egen tråd om det jeg.

 

Påvirker altså tempen hvor mye du kan klokke, uten at temperaturene er så høy at pc'en rebooter pga den? Trodde ikke varmen hadde noe å si på klokken før det ble så varmt at pc'en hang seg og reboota jeg. Men det stemmer ikke eller?

Når du har lavere temps kan du øke vcore, og da kan du klokke lengere. Bare pass på og holde deg under 60C load. Du burde sette på en divider på RAM'en din, siden vanlig TwinMOS ikke er så bra til overklokking. Du burde finne noe i BIOS som heter noe sånt som "Max memclock" eller noe sånt. Denne står sikkert på auto, sett den på 166 eller DDR333, kommer an på hovedkortet ditt. (som jeg ikke er kjent med).

Har du aktivert AGP/PCI lock?

Lenke til kommentar
Har du aktivert AGP/PCI lock?

Såvidt jeg ser står det ikke noe PCI noe sted, men AGP Clock elns er satt til 66.

 

Hva er divider på RAM? Har settings så jeg kan stille disse CAS greiene på RAM'en og klokken. Er vel 200 266 300 og 400 eller noe i den duren jeg kan sette de på. Nå står den på auto ja.

Lenke til kommentar
Hva er divider på RAM? Har settings så jeg kan stille disse CAS greiene på RAM'en og klokken. Er vel 200 266 300 og 400 eller noe i den duren jeg kan sette de på. Nå står den på auto ja.

Sett den på 333, det gjør at RAM ikke setter noen grenser over hvor langt du kan klokke. Du mister litt ytelse på RAM'en men det blir veid opp over at du kan klokke CPU lengere. Økning av HTT (FSB) øker ikke temp så veldig mye, den øker mer når du øker vcore.

Lenke til kommentar
Sett den på 333, det gjør at RAM ikke setter noen grenser over hvor langt du kan klokke. Du mister litt ytelse på RAM'en men det blir veid opp over at du kan klokke CPU lengere. Økning av HTT (FSB) øker ikke temp så veldig mye, den øker mer når du øker vcore.

Står i Everest at RAM'en er 200Mhz, men det er kanskje snakk om no' sånn "effektiv klokkehastighet" elns. Dermed stiller jeg fra 400 til 333?

Sånn umiddelbart da, om jeg ikke klokker CPU'n noe så vil vel ytelsen på systemet falle. Skal prøve i morra. Trodde de egentlig var bedre å ØKE ram Hz jeg da men dette begrenser FSB da?

 

Kan noen forresten linke tilnoe sted hvor det står hva "2.5-4-8-4" står for / hvilken praktiskt betydning det har for systemet? Finner ikke på google. Eller om du kan forklare da. ;) 2.5 er iallefall CS.

 

Og forresten: :whistle:

Lenke til kommentar
Står i Everest at RAM'en er 200Mhz, men det er kanskje snakk om no' sånn "effektiv klokkehastighet" elns. Dermed stiller jeg fra 400 til 333?

Sånn umiddelbart da, om jeg ikke klokker CPU'n noe så vil vel ytelsen på systemet falle. Skal prøve i morra. Trodde de egentlig var bedre å ØKE ram Hz jeg da men dette begrenser FSB da?

 

Kan noen forresten linke tilnoe sted hvor det står hva "2.5-4-8-4" står for / hvilken praktiskt betydning det har for systemet? Finner ikke på google. Eller om du kan forklare da. ;) 2.5 er iallefall CS.

 

Og forresten: :whistle:

400Mhz er effektiv hastighet ja. Når du øker HTT til f.eks 220mhz, så vil minnet ditt øke i takt med HTT og vil bli 440mhz effektivt. Dessverre er ikke vanlig TwinMOS minne noe bra til overklokking, og du vil møte veggen ganske tidlig. Derfør bør du sette på en divider slik at du kan klokke CPU lenger. Kjøper du deg bra minne kan du sette RAM til å kjøre synkront med CPU, og du vil kunne få enda bedre ytelse.

 

 

Jeg er ikke så flink med latency, men vet om en veldig bra tråd på www.xtremesystems.org (Desverre er forumet nede, de har akkurat blitt utsatt for hacking) som forklarer alle de tallene, og viser hvilke som har mest å si for ytelsen.

Lenke til kommentar

Minnet står på auto nå, og om jeg svitsjer over på Manual så er "200Mhz" standard på RAM'en. Over der hvor jeg stiller det så står det at "Memclock: 200Mhz". Tror faktiskt at jeg skal sette den til 200Mhz jeg, for du tenkte vel at 333Mhz skulle være effektiv clock, men det virker som om det er realclocken som jeg stiller på. :shrug:

 

- Jeg bruker sikkert ikke de rette uttrykkene men dere skjønner sikkert hva jeg mener. (Minnet mitt kjører forresten på 2.5-3-8-3)

Lenke til kommentar
Minnet står på auto nå, og om jeg svitsjer over på Manual så er "200Mhz" standard på RAM'en. Over der hvor jeg stiller det så står det at "Memclock: 200Mhz". Tror faktiskt at jeg skal sette den til 200Mhz jeg, for du tenkte vel at 333Mhz skulle være effektiv clock, men det virker som om det er realclocken som jeg stiller på. :shrug:

 

- Jeg bruker sikkert ikke de rette uttrykkene men dere skjønner sikkert hva jeg mener. (Minnet mitt kjører forresten på 2.5-3-8-3)

Sett memclock: 166

200 er det samme som synkront, og den vil øke i takt med HTT'en.

Er ikke så flink til å forklare dette, men jeg skal prøve: Minne på AMD64 systemer vil ALLTID følge HTT'en, men når du kjører med divider, vil den følge det i en annen skala.

Endret av LenniZ
Lenke til kommentar

Da er problemet at jeg kun kan velge 200Mhz, 266Mhz, 333Mhz og 400Mhz, kan ikke sette den på 166. :wee:

 

Er vel bare å prøve... Men vil helst se at pc'en booter, ork å ta ut BIOS batteri osv. Derfor ville jeg gjerne hatt et klokkeprog i Windows. Kan heller ikke stille Vcore i BIOS'en min.

 

Skjønner at Minnet øker med FSB nå og at minnet mitt ikke bør kjøres for høyt fordi TwinMOS ikke er så klokkevennlig. Derfor skal jeg stille det ned, men det ville allikevel øke med FSB, men siden det allerede er satt lavere vil det ikke bli så høyt...? :wee: Nå er jeg nesten litt stolt. :fun:

Lenke til kommentar

De du kan velge imellom er dividere, og de tallene som står der er effektiv minnefrekvens. Sett den til DDR333, det er da effektiv frekvens.

 

Prøv det, reboot og start CPU-Z, så kan du se at minnefrekvensen er mye lavere.

 

Her er forresten den tråden som viser hvilke timings som har mest å si for ytelsen:

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...=timings+affect

 

Arg, den tråden var utdatert, og viser bare et par resultater..menmen.

Endret av LenniZ
Lenke til kommentar
Skaff deg en ny kjøler, 65-70c load er mye. Du har nok møtt veggen.

edit: Du kan helt sikkert klokke bedre med ny kjøler, men hvor mye, det er usikkert.

Tittet litt på denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306016&cks=PRL

Starter en egen tråd om det jeg.

 

Påvirker altså tempen hvor mye du kan klokke, uten at temperaturene er så høy at pc'en rebooter pga den? Trodde ikke varmen hadde noe å si på klokken før det ble så varmt at pc'en hang seg og reboota jeg. Men det stemmer ikke eller?

vile haller gått for zalman sin bare gode tester av den....

Endret av haakie
Lenke til kommentar

Setter minnet til 333Mhz nå jeg da. :)

Wish me luck!

 

Editer posten her etterpå om ikke noen har postet noe i mellom så dere kan få høre resultatet.

 

EDIT: Jepp, nå satte jeg den til 333 og da var memclocken 166. :)

Skal stille litt på FSB nå... :evil: Kommer en edit til her seinere så skal jeg si hvordan det gikk...

 

EDIT2: Prøvde å klokke FSB'n direkte fra 222 til 233 men da kom jeg ikke inn i Windows. Stoppet opp på Windows Loadeskjermen. Nå er den på 226... Skal teste mer etterpå, før så hang den seg på 226. :shrug: Kan stille DDR Voltage, men finner ikke noe for Vcore. Hjelp?

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Har funnet ut jeg må skru på Cool 'n Quiet for å få stilt multipler og Vcore. Men om jeg skrur på C'nQ så setter multiplern seg på 5x og vil ikke rikke seg uansett hvor mye jeg prøver å belaste den. BIOS update anyone? :p

 

Fikk også problemer med å boote etter at C'nQ var aktivert. Da den var aktivert kunne jeg stille multipler'n, men skønner ikke helt hvordan det funker. Innstillingene var 800Mhz-2000Mhz med hopp på 100Mhz.

 

Hvor mye bør jeg kunne stille opp VCore? Er 1.550V nå.

Skal ikke gjøre for mye emd den før jeg får Chipset og CPU kjøler'n min. Tråden er her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=458035&hl=

Lenke til kommentar
Hei jeg har samme prossesor som deg!

Jeg også har boxed vifte å jeg klokket min opp til 2.3ghz den holder 47grader på full load å 36-40 på idle!

Sett vcore på 1.4500 så blir den ikke så varm!! Da skal ikke cpun bli så varm heller!

 

Men hvis den er så varm kan d skyldes dårlig gjennomlufting!

 

 

Mvh Kristoffer :)

Sette ned VCore så mye er vel ikke så lurt, blir det ikke vanskeligere å få høyere frekvenser da? Jeg har en vifte som blåser inn og tre som blåser ut, så gjennomluftingen er god nok... Temperaturene du nevner er de jeg har og, om vinteren. Om sommeren så er det 45C idle og opp mot 60-65C ved full load. Hvor mange volt på VCore har så du?

 

Skal prøve å sette opp VCore, sette opp FSB, senke multipler når jeg får ny chipset og CPU kjøler. Høres bra ut? Neste da blir vel å senke DDR Clock om det ikke funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...