Gå til innhold

Blir det kaos etter valget?


Anbefalte innlegg

Vel, valgkampen er i full gang. Det er satt veldig mye fokus på kaoset på borgerlig side, Hagen har stilt ultimatum om at Bondevik må gå etter valget, mens Bondevik og resten av regjeringspartiene nekter. Dette er noe som fint kunne blitt løst om Bondevik bare trakk sitt kandidatur, men det virker som om dette handler mer om stolthet enn fornuft.

 

Men så har vi rød-grønt. De har stått stort sett samlet, men det er virkelig mye kaos på den siden også som får lite oppmerksomhet. Først er det forsvarspolitikk og utenrikspolitikk som AP bastant hevder at SV må endre kurs. Så er det barnehagedekningen, hvor Halvorsen så og si satte ultimatum, men som AP ikke vil etterleve. Og sist men ikke minst går Orheim ut og krever at SV må bøye seg i gasskraftspørsmålet.

 

Er det bare meg, eller er det flere som venter at det blir et kaos uansett hvem som vinner valget?

 

AP har jo en klar holdning om at de skal styre "showet" virker det som. Vil de virkelig klare å innfinne seg med at andre skal være med å styre? Når man ser hvordan de går ut virker det ganske rart at de i det hele tatt vil gå i regjeringssamarbeid med SV.

 

Og enda er valgkampen såvidt igang. Vil det slå sprekker?

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror, høyst uvidenskapelig, at når AP først kommer til makten så er det "makta som rår" der i gården. Hvis man på "rød" side ikke ønsker at det skal skje ja så får man stemme SV istedet, slik at de oppnår en relativ styrke. Det er fortsatt for mange av de gamle gutta som er vant til at slikt avgjøres på kammerset (AP/LO) igjen i AP til at de vil la små samarbeidspartnere får noen særlig innflytelse. Tror jeg.

 

Så løsningen på den er å stemme SV, ikke AP. Og for all del ikke SP, vi vet hvordan det har gått de to gangene i nyere historie de har sittet i koalisjon med noen.

 

På borgerlig side har man et problem. At løsningen er at Bondevik går synes nærliggende, men så lenge han har full backing fra Solberg og co skjønner jeg ikke at han skal. Så lenge Fremskrittspartiet underminere sine frierier med utspill som gjøre dem uspiselige for bruden så har de seg selv å skylde for at hun sier nei.

 

Fremskrittspartiet gjør det bra før valget. Men deres velgere er ikke veldig lojale, og det er sikkert relativt mange av dem som ikke vil se med blide øyne på at de eventuelt velter en borgerlig regjering fordi de ikke liker statsministeren, og dermed bringer AP, SV og SP i posisjon...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Geir: Hvor du har det fra at FrP-velgere ikke er lojale vet jeg ikke. Nylig var det emnet oppe som en mini-digresjon i en annen tråd, og det viste seg at FrP hadde de 3. mest lojale velgerne, mens SV lå dårligst an på 9. plass. Jeg husker ikke URL'en, men et kjapt søk vil nok være nok til å finne det.

 

For å sikre et rød-grønt regjeringssamarbeid vil nok det mest taktiske være å stemme SV, men man må for all del tenke prinsipper i tillegg til taktikken. Her er det nok EU, forsvar og utenriks som er det mest avgjørende for hva man bør stemme så vel som det kan bli den rød-grønne sidens fatale bane.

 

Ikke for å være frekk, Dotten, men du har en ord delings feil som bryter med tre ords regelen i topic, så om du endrer dette slipper vår alles Geir å stenge denne ellers seriøse tråden (tror jeg neppe han vil gjøre uans. :)

Lenke til kommentar

Synes det rødgrønne kaoset blir overdramatisert. De er forskjellige partier, selvsagt kan de ikke være 100% enige om alt. Men tror at hvis de kommer i regjering, så kommer det ikke til å bli så mye kaos ut av det. Det er snakk om forhandlinger, akkurat som det den borgerlige regjering har gjort.

Lenke til kommentar

Jeg tror (mye "tror" på meg idag) at denne lojaliteten er noe FrP har opparbeidet seg i forbindelse med at de faktisk har vært relativt forutsigbare de siste årene. Å begynne å leke mistillitsforslag-leken rett etter valget kan fort svekke denne lojaliteten igjen. Dessuten snakker vi ikke om kjernevelgerne her, de er sikkert lojale, men de mange prosentene som FrP historisk har svingt med. (Edit: De som de tar på siste langside og som gjerne utgjør forskjellen mellom et brakvalg og et middels et for FrP.)

 

Denn tråden kunne godt får en litt bedre tittel. Dotten kommer sikkert på noe...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

 

Ikke for å være frekk, Dotten, men du har en ord delings feil som bryter med tre ords regelen i topic, så om du endrer dette slipper vår alles Geir å stenge denne ellers seriøse tråden (tror jeg neppe han vil gjøre uans. :)

Hehe, den har jeg ikke engang tenkt på. Egentlig rart at jeg ikke bryter den regelen ofte (dette er vel første gangen), den ligger knapt i underbevissheten min. Så det var langt fra noe bevisst fra meg.

Så har endret topic litt.

 

Så tilbake til topic :)

 

 

Jeg tror nok både KRF, Høyre, Venstre, FRP og AP har sine "plan B". Slik som Bondevik hadde ved forrige valg.

 

Stoltenberg har ikke utelukket en ren AP regjering, jeg tror ikke dagens regjering vil utelukke en regjering uten Bondevik, kanskje de vil tilby FRP noe "spisendes". Om SV/AP blir stor nok så kan det jo også hende de dumper SP i samarbeidet. Eneste partiet som nok ikke kommer i regjering er det som kanskje blir landets nest største parti - FRP. Ihvertfall ikke så lenge som Hagen er partileder.

 

Syntes det er synd. Om valgmålingene holder seg så bør enten FRP eller SV være i regjering. De partiene bør få anledning til å ta ansvar og faktisk oppleve hva det vil si, så kanskje vi slipper de enorme valgløftene i fremtiden. Man burde respektere hva befolkningen stemmer, og sette til side personlige feider. Litt mer ydmykhet blant politikerene kunne vært fint.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Hvis det viser seg at både de rødgrønne og dagens regjering kommer på undersiden av 50 %, tror jeg mye vil stå og falle på FrP. Akkurat slik Hagen og resten av FrP vil ha det. Dette kan utvikle seg til mye surr, men det kan også føre til at FrP kan få igjennom noe av det de står for, fremfor å bare være en støttepillar for det skeive tårn Bondevik. På tide, sier jeg; det er da demokrati vi har her i landet. Om Bondevik har bestemt seg for at FrP fungerer best som fothvilere, vil det nok bli mistillitsforslag, og ei politisk smørje som det vil være vanskelig å få noe vettugt resultat ut av, og enda vanskeligere å spå hva som vil skje.

Lenke til kommentar
Hun må jo ha lov til å bli statsminister en dag. Den dagen jeg ikke er en kandidat vil hun selvfølgelig melde seg på, sa den nåværende statsministeren til NRK.

Slik uttrykte han seg i debatten i går også. Tonen er klar: Han er statsministerkandidat på den borgerlige siden, punktum. Så lenge han vil det selv er det bare slik. Og derfor mener han Hagen og alle andre (og tydeligvis Solberg også) må forholde seg til ham eller skygge banen...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Hun må jo ha lov til å bli statsminister en dag. Den dagen jeg ikke er en kandidat vil hun selvfølgelig melde seg på, sa den nåværende statsministeren til NRK.

Slik uttrykte han seg i debatten i går også. Tonen er klar: Han er statsministerkandidat på den borgerlige siden, punktum. Så lenge han vil det selv er det bare slik. Og derfor mener han Hagen og alle andre (og tydeligvis Solberg også) må forholde seg til ham eller skygge banen...

 

Geir :)

Og folk snakker om at Hagen dikterer hvem som skal være statsminister :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg kunne godt ha tenkt meg en forandring nå, da med en rød-grønn samarbeidsregjering! Kunne godt ha tenkt meg å ikke hatt Sp med på laget, men det går nok ikke.. Uansett, det blir hvertfall bedre enn det er i dag, det er jeg overbevist om.. La oss stemme SV!

Ja, forandring trengs så absolutt, med tanke på at Norge stadig vekk blir kåret til verdens beste land å bo i av FN, renten er på et rekordlavt nivå, norsk økonomi og næringsliv blomstrer og folk flest betaler mindre i skatt. :roll:

 

Hører stadig folk som sier "litt variasjon er det vi trenger". Hvorfor? Har folk flest det dårlig nå? Overhodet ikke. Optimismen er tilbake etter de noe magre tidene rundt 11.9.2001, og jeg ser overhodet ingen grunn til at vi trenger en ny regjering på dette tidspunktet. Greit nok at folk hadde ønsket en ny regjering dersom den sittende regjeringen faktisk hadde styrt landet i grøfta, men det er nå engang ikke tilfelle. Blir egentlig den jevne, norske velger noensinne fornøyd? Det ser jammen ikke slik ut. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...