Gå til innhold

et godt pci wlan-kort


Anbefalte innlegg

Heisann. I den forbindelse av en kamerat av meg skal kjøpe seg en trådløs-nettverk-pakkeløsning, tenkte jeg å bestille et trådløst-nettverkskort, så vi kan dele portoen. Kortet må funke like så godt i linux, og uten ndiswrapper (det vil si frie drivere?). Og dette er grunnen til at jeg spør her. Kan noen anbefale meg et ũberbillig, men godt nettverkskort som støtter WPA-kryptering- og som virker i Ubuntu Linux?

 

edit: kortet skal kjøpes fra komplett

edit2: dobbelt opp i emnetittelen :blush:

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med en slik. Fungerer med alle operativsystem og alle maskiner med nettverkskort (Inkludert Xbox og PS2). Punkt for best dekning kan nåes ved hjelp av en enkel nettverkskabel, fungerer også som aksesspunkt hvis man slår over en bryter. Nokså billig er det også.

 

Ulempen er at det _antakeligvis_ ikke vil fungere i promiscius mode med ngrep, tcpdump, ettercap, driftnet m.fl. (Jeg har aldri forsøkt).

Lenke til kommentar

Da var det det I hus :D . På nedlastingssida demmes står det

Latest BETA rt2400 driver: v1.2.2-b3 (http://prdownloads.sourceforge.net/rt2400/rt2400-1.2.2-b3.tar.gz?download)

 

Latest BETA rt2500 driver: v1.1.0-b3 (http://prdownloads.sourceforge.net/rt2400/rt2500-1.1.0-b3.tar.gz?download)

 

Latest BETA rt2570 driver: v1.1.0-b1

 

Hvilken av disse er det jeg skal ta?

På eska står det CWP-854 Wireless-G PCI Adapter

 

edit: det var vel 2500 jeg skulle ha. Fant forresten en ubuntu guide i tillegg :)

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Du bruke WPA-kryptering?

Nei jeg bruker ikke WPA, kun WEP. Har du noe forslag til hva jeg kan gjøre for å få det til å funke?

 

edit: Eventuelt hvordan finne ut hva som er feil? Jeg har brukt samme WEPkey som med det gamle kortet (som forøvrig funka flott)

 

edit: her er output fra terminal:

root@bjorningeUbuntu:~# sudo ifup ra0

Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.1

Copyright 2004 Internet Systems Consortium.

All rights reserved.

For info, please visit http://www.isc.org/products/DHCP

 

sit0: unknown hardware address type 776

sit0: unknown hardware address type 776

Listening on LPF/ra0/00:08:a1:8a:c3:ac

Sending on  LPF/ra0/00:08:a1:8a:c3:ac

Sending on  Socket/fallback

DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67 interval 4

DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67 interval 11

DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67 interval 19

DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67 interval 9

DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67 interval 18

No DHCPOFFERS received.

No working leases in persistent database - sleeping.

 

edit: jada:D Det var routeren som blokka mac-adressen, nå er det fiksa :D

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Hey, fungerer kortet bra enda eller? Bruker Ubuntu Linux selv, og har sett meg om etter et pra trådløst nettverks kort selv en stund :)

 

Kom gjerne med tilbakemeldinger om ease of use, signalstyrke, stabilitet og sånnt! Har hatt en del problemer med trådløst nett i Ubuntu tidligere på en laptop der jeg ikke har klart å få et USRobotics PCMCIA kort til å funke, håper det blir lettere på den stasjonære om jeg kjøper dette kortet :)

 

Benjamin

Lenke til kommentar

Kortet funker nå bra, både i Ubuntu og Windows Xp. Signalstyrken har jeg ikke testa i ubuntu (går det an?), men den var på 80% i windows. Jeg hadde ett problem i ubuntu da, og det var at kortet ikke vistes i «networking» med det samme. Dette fiksa seg dog lett da jeg fulgte de siste delene av guiden:

sudo cp ~/rt2500-cvs-daily/Module/rt2500.ko /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net/wireless/

og

echo "alias ra0 rt2500" | sudo tee /etc/modprobe.d/rt2500

WEP-kryptering funker strålende og jeg kunne ikke vært mer fornøyd :D

Lenke til kommentar

Heisann, nettop installert nettverkskortet, bruker det nå faktisk :) Men jeg sliter med å få det til å koble seg opp automatisk. Når jeg restartet maskinen så er ikke kortet listet i "Networking", ra0 finnes rett og slett ikke.

 

Jeg må skrive:

sudo insmod rt2500.ko

hver gang jeg restarter maskinen for å få den til å starte opp. I tillegg så tar oppstarten laaaaang tid, ettersom systemet ikke finner nettverket (har for annledningen plugget ut nettverkskabelen så jeg skal være sikker på at trådløsen fungerer).

 

Hva har jeg gjort galt? Fulgte Ubuntuguiden frem til Raconfig, som jeg ikke tror jeg trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...