Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt spørsmål. En lagbygger som får troppen til å spille som en enhet og ikke 11 individualister. En som bygger moral og selvtillit og får spillerne til å få ut det absolutt beste i kamp etter kamp uavhengig av motstander.

En som nekter å gi klippekort basert på omdømme, lønn eller andre irrelevant ting, men som til en hver tid tar ut beste mulige lag ut i fra form og hva de kan bidra med der og da. Spillere som ikke er kampklar bruker reservelaget og innhopp på slutten av kampene på å komme i form.

En kjent taktikk som gjennomsyrer hele klubben. Må en spiller erstattes vet vedkommende nøyaktig hva hans rolle er.

En som gjør bytter når det trengs, en som kan endre formasjon og taktikk så pass tidlig i en kamp at det utgjør en forskjell.

Hvem det skal være vet jeg ikke, men det er nok av klubber der ute som fremstår som et bedre lag enn oss med dårligere spillere

Lenke til kommentar

Bare tull å bytte manager i en sesong vi skal spille kamper hver tredje dag, og det nesten bare vil være tid til restitusjon og reising. Med mindre man mister garderoben eller noe sånt, men det er veldig lite som tyder på at det er tilfellet i Manchester United. Så hvis ikke resultatene er helt grusomme over lengre tid, har jeg null tro på at å bytte manager har noen som helst hensikt. 

Solskjær beviste forrige sesong at han og resten av teamet hans har gode taktiske egenskaper etter min mening, de utmanøvrerte de andre topp seks-lagene i mange kamper med en allerede mangelfull tropp full av skader og en god del spillere uten særlig erfaring i Premier League. Seierne over City, Spurs, Chelsea etc var eksempler på kamper hvor planen fungerte utmerket. 

Det som kanskje har vært Solskjærs største problem er å gjøre bytter og grep underveis for å endre et kampbilde. Dette tror jeg i stor grad skyldes mangel på bredde og kvalitet i stallen. De beste spillerne er allerede på banen, og de som sitter på benken er et stykke ned i kvalitet. Derfor blir det ofte slik at når vi kommer skeivt ut fra start, så klarer vi ikke snu det. 

Mange vil nok være brennende uenig med meg om dette, da mange kjøper narrativet om at Solskjær skal være ubrukelig taktisk og en "PE teacher". Dette er jeg rett og slett ikke enig i. For de som er medlem av supporterklubben anbefaler jeg sterkt Øyvind Eides taktiske artikler på United.no hvor han går i detalj på hvordan United spiller, hva som gjøres riktig og feil, og årsaker til at det går bra eller dårlig.

Savner at man tenker i et litt større og lengre perspektiv når man analyserer hvordan United spiller fotball under Solskjær, og at man blir litt for påvirket av de siste resultatene og ignorerer hele utviklingen som har gått i positiv retning. Solskjær har i 2020 fått United til å spille flott, underholdende angrepsfotball med masse scoringer og tette igjen defensivt over en lengre periode som første manager siden Ferguson. Flest poeng i ligaen siste halvdel av sesongen. Det er tendens til at man ikke tar med dette i vurderingen av han som trener etter noen dårlige kamper.

Noen vil ha det til at vi var dritgode "bare på grunn av Bruno", men nå er det faktisk Solskjær som identifiserte Bruno som spilleren vi trengte inn i dette laget og fikk han til å fungere helt perfekt fra starten av, samtidig som vi var balanserte begge veier. Ellers har han fått spillere til å prestere og trives igjen, vi kan nevne Martial og Rashford som begge scoret over 20 mål. Eller vi kan nevne hvordan han perfekt faset inn unge spillere som Greenwood i laget og endte med 17 scoringer. For å nevne noe.

Med to tap og en dårlig start denne sesongen virker hele den gode utviklingen i siste halvdel av forrige sesong å være helt glemt for noen, noe jeg synes er litt rart. Men fotball er som kjent ferskvare. Jeg savner litt tålmodighet og perspektiv, jeg vet det er vanskelig og jeg sliter med det selv når det går dårlig, men faktum er at klubben fortsatt er i en fase der vi bygger om troppen, vi har masse unge lovende spillere og resultatene vil komme til å fortsette å svinge en stund til. Og for å ha det nevnt: i Spurs-kampen mener jeg Solskjær var ekstremt taktisk naiv.

Kjedelig og irriterende ord å høre: tålmodighet. Spesielt etter så ræva vi har spilt i det siste. Men dette kommer fortsatt til å ta litt tid.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enig med deg i mye, og jeg tror heller ikke at Ole blir byttet ut. Jeg luftet bare mine ønsker i hva jeg vil ha av en ny manager om de bytter ut Ole.

Ingen andre klubber i England ville ansatt Ole, hverken før vi gjorde eller nå, det er jeg ganske sikker på. 

Jeg synes også du gir Ole for mye skryt over at vi hadde en god periode samtidig som du fritar han hver gang vi har dårlige perioder.

Kjøper heller ikke at Ole identifiserte at Bruno var akkurat hva vi trengte men klarer ikke å identifisere at spillere som feks Pogba har spilt elendig i lang tid nå. Og vi har alternativer til Pogba, for vi har klart oss uten ham i lange perioder før. Og der gjelder ikke bare Pogba, men flere spillere. 

En annen ting er jo at spillere som er kjøpt inn og gjør det bra er Ole sine kjøp, men frem til de spiller bra er det tydeligvis ED sine spillere mot Ole sine ønsker, han blir tross alt ikke støttet på overgangsmarkedet sies det. (Påstår ikke at du har sagt det) 9 spillere har vel kommet inn til nå siden Ole tok over? Ble vel også sagt at Bruno ble hentet med tanke på at Poch skal ta over osv.

Og det er ikke bare tre kamper vi har vært dårlige, det er fortsettelsen fra sist sesong vi ser nå, en trend som de ikke har klart å snu.

Ja vi hadde en periode vi spilte bra, men vi hadde også en periode etter det hvor vi spilte dårlig og likevel fikk med oss poeng. Nå spiller vi hverken bra eller får med oss de samme poengene. Det var kjekt å se United når Ole tok over, samt en periode i andre halvdel av sist sesong. Men det har vært like mye dårlig spill med umotiverte spillere. 

Jeg er nok uenig med mange om Ole er riktig person som manager for United eller ikke, og spesielt nordmenn er fast bestemt på at han er et godt valg. Uansett så ønsker vi jo det beste for klubben, uavhengig av hvem som er manager.

Lenke til kommentar

image.png.ca05e3a25fff13934a045ffe74c3dd78.png

Fortsetter vi formen fra de forrige kampene, taper vi alle de fem kampene der. Og da sitter ikke Ole veldig trygt...

Men jeg trodde jo at Ole kom til å få sparken før jul - på denne tiden i fjor også, etter det som vel var tidenes dårligste PL start for United. Men da klarte han å snu det, ved å blant annet vinne endel av de (antatt) vanskeligere kampene. Så vi får se om han klarer det i år også.

Lenke til kommentar
1 hour ago, blured said:

image.png.ca05e3a25fff13934a045ffe74c3dd78.png

Fortsetter vi formen fra de forrige kampene, taper vi alle de fem kampene der. Og da sitter ikke Ole veldig trygt...

Men jeg trodde jo at Ole kom til å få sparken før jul - på denne tiden i fjor også, etter det som vel var tidenes dårligste PL start for United. Men da klarte han å snu det, ved å blant annet vinne endel av de (antatt) vanskeligere kampene. Så vi får se om han klarer det i år også.

Vi har bedre lag enn Newcastle og Leipzig, Arsenal kan diskuteres. Forventer ingenting, blir fornøyd om vi vinner to av de og uavgjort en.

Lenke til kommentar
Jakobk skrev (17 timer siden):

Ingen grunn til å bli provosert før vi har sett ham spille. Han har jo blitt scouted over lang tid.

om han slår til og blir god, så er jo £37,2m en grei pris. Om han blir en flopp, så må vi neppe ut med mye mer enn grunnsummen på rundt 60% av summen inkl add ons.

united.no rapporterer €31m nå, og €20m i add ons. Dette er et av de største talentene i Italia.

Hot prospects er ikke det vi trenger nå, vi trenger forsterkninger. Hvor mange talenter har vi sett komme og gå? mange. Jeg hadde ikke tatt det så tungt om vi hadde fått på plass spillere der skoen trykker først. Det er uansett mye penger for en spiller som har tre kamper for Atalanta. Dette overgangsvinduet virker lite gjennomtenkt, ikke at det er noe nytt.

Tydelig at vi har penger å bruke, men hva hjelper det.

Lenke til kommentar

Vi trenger alltid hot prospects, men vi trenger ikke bare det. Det vil alltid være mange talenter som kommer og går, nåløyet er jo så trangt. Men vi må jo uansett prøve, slik at vi kan få frem spillere som Rashford, Greenwood, Williams, class of 92 osv. Vi kan ikke gi opp.

Selv om Amad kun har spilt tre kamper for Atalanta, så har visst klubben scoutet ham siden 2016, så regner med at de vet hva de gjør når de betaler såpass mye for å sikre seg ham. Tror han kommer til å bli bra jeg, så jo ha litt tillit til dem som scouter, selv om vi ikke har tillit til styret...

 

Fortsetter samtalen fra ryktetråden her.

blured skrev (14 timer siden):

Av de som spiller bak Martial/Cavani, dvs Rashford, Bruno og Greenwood, har vi vel bare tre spillere, James, Donny og Mata, om vi låner ut Lingard.

Litt knapt vil jeg si. Så om det skjer må det vel bety at Ole ser for seg at Pellistri vil få muligheten ganske så raskt, og/eller at Cavani også kan brukes ikke bare som ren spiss.

Amoralsk skrev (27 minutter siden):

Selvfølgelig vil Pellestri få muligheten. Er det en ting Solskjær har vært rå på siden han kom til klubben så er det å gi sjansen til unge spillere. 

Enig i at vi trenger bredden. Spørsmålet er jo om vi har gitt opp Lingard eller ikke. Om vi har gitt ham opp, så må han gjerne gå på lån, slik at spillere fra akademiet eller andre på førstelaget kan ta minuttene hans. Om vi ikke har gitt ham opp, er det da smartest å la han få noen minutter her og der for oss, eller la han få mange 90-minuttere for et annet lag? Kommer vel an på hvor hardt vi trenger bredden, men jeg tror ikke jeg er veldig imot et utlån. Han har fått mange sjanser som han ikke har tatt vare på, selv om han har sett bedre ut i det siste enn på et par år.

Pellistri vil mest sannsynlig for muligheten fort, og ofte. Vi skal spille et lass med kamper, og trenger bredden. Han vil få sjansen til å slå gjennom om han har ferdighetene. Gleder meg til å se ham. Er visst et av de største talentene fra Sør-Amerika. Ble anbefalt av Forlan. Skal være god med ballen i beina rettvendt, men ikke så god foran mål.

Tviler på at Cavani kommer til å spille noe annet enn spiss, enten alene eller i tospann med Marial, Rashford eller Greenwood. Om Rashford skal spille spiss, så passer han nok best i tospann med en annen, slik at han enklere kan drifte ut brett og gå i bakrom uten at vi mister trusselen i boksen(for eks Cavani). Blir spennende å se om vi prøver oss på den smale 442-varianten med  diamant på midten. Tror det kan fungere bra med Telles som er god offensivt, og har en god innleggsfot. Cavani er god i boksen, så passer bra i så måte.

 

Lenke til kommentar

Cavani må mest sannsynlig i karantene i 14 dager til 18. oktober, og kan derfor ikke spille kampen mot New Castle 17. oktober. Passer meget dårlig pga. Martials røde kort. Det er unntak for toppidrettsutøvere som har vært i en såkalt "sikker boble," hvor de blir testet jevnlig, slik som blant annet landslagsspillerne. Klubben kommer nok til å se om de finnes en mulighet til å få ham klar, men det virker lite trolig.

 

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke man skal legge for mye vekt på det horrible tapet mot Spurs alene. Ja, det var for enkle mål som kom imot (før utvisningen), men laget fungerte tross alt ganske bra en god stund. Og man får gi Tottenham litt cred for at de fikk til det de gjorde etter å ha fått en straffe i mot før kampen egentlig hadde kommet i gang.

Det mest urovekkende i Spurs-kampen var at de samme tendensene som i de første kampene bare fortsatte. Og ble tydeliggjort så til de grader etter utvisningen. Energien, troen og selvtilliten virker å være fraværende. Og dette laget har vist gang på gang at det takler motgang dårlig. Det er først og fremst derfor jeg får lyst til å gi bort Pogba etter hvert tap. Han er en begavet spiller som ikke innehar egenskapene som behøves for å rent mentalt dra med seg medspillere opp. Han drar dem med seg ned. Bruno Fernandes, som ingen ønsker å kritisere, er en spiller over samme lest. Takler motgang dårlig. Maguire er ingen ekte kaptein.

Så jeg skal dra fram klisjeen Roy Keane som eksempel. Han evnet ikke å syndes synd på seg selv og syte - og aksepterte aldri at hans medspillere ikke ga alt. Han hadde ikke nedverdiget seg til en beklagelse på sosiale medier etterpå. Dette er kanskje ikke et sympatiske trekk i alle sammenhenger, men det behøves ofte i fotball. Fra 'min tid' fantes denne spilleren i ethvert engelsk (topp)lag. Nevnte Keane, David Batty, Dennis Wise, Patrick Viera, Vinnie Jones.. Kunne nevnt i fleng. Dette noen rasshøl av noen spillere som ikke aksepterte å bli pissa på. Gjorde du som Lamela var det bare å gå av banen eller få tolv skruknotter i hver takling etterpå. Selv etter seieren forlengst var borte, kunne du garantere at ingen gikk med et kroppsspråk som Pogba av ren redsel for hva som kom til å komme fra medspillerne etter kampen. Da var det uinteressant om du var best betalt, toppscorer, hva som helst. Sett deg selv over laget og få de samme tolv skruknottene på trening - og et mulig vink til karrieren din.

Nå kommer Telles, Cavani og noen unge gutter fol å gi en innsprøytning med friskt blod. Da Fernandes kom ga det full uttelling. Kanskje det samme vil skje nå. Kanskje ikke. I begge fall kommer det til å komme tøffere tider hvor de samme, veike, sytende spillerne vil måtte lære seg å takle motgang. Enten må de trenes i det eller så får de kjøpe noen som viser hvordan. En kandidat jeg hadde lyst på var Doucoure fra Watford, men han ble hentet til Everton for rundt 20 mill pund. Declan Rice kan kanskje bli en slik. Dessverre har De Rossi lagt opp og Gary Medel er kanskje ikke god nok. Men Sven-Eirik Utsi på benken hadde vært noe. Det løser ingenting å sette inn McTominay hver gang det går dårlig, bare fordi han gir absolutt alt, alltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...