Gå til innhold

Asrock 939DUAL-SATAII tråden


dkvam

Anbefalte innlegg

Ehhh, en ting jeg ikke har fått med meg enda. DEt er de derre buss speedene som ikke skal være over 1000mhz. MIn x2 3800+  kjører 2.63 ghz for øyeblikket, men så var det buss speed da, den kjører 1052mhz. Skadelig?

6942701[/snapback]

Funker det så funker det. Det er nok ikke mer skadelig enn annen overklokking. Men blir maskinen ustabil så vet du i vertfall om dette.

 

Når det er sagt så er forskjellen ikke eksisterende ved å sette bussen til 800MHz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er vitsen med så høy frekvens viss den er unødvendig høy da? Det må jo være et lite ytelse tap viss jeg setter ned.

6944376[/snapback]

Det kan sies at det er litt overkill, men denne Hypertransportbussen kan brukes til så mangt. Når vi snakker om et Opteronsystem med flere prosessorsokkler så blir det mer å bryne seg på for hypertransporten. Slik jeg har skjønt dette, men andre har sikkert noe mer konkret svar.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjøpt S-ATA disk og havnet i uføre..

Bytta igår ut CPU med en X2 4600+ og la inn XP på en ny WD Raptor. Jeg fikk ikke XP til å identifisere disken på S-ATAII controlleren under installasjon, men det funka fint på S-ATAI. Alt gikk vel og bra intill XP var ferdig installert. Da dukket to problemer opp:

 

- Flyttet raptoren over på SATAII controlleren og XP begynte innlasting, restart midt i XP-logoen og spørsmål om å starte i Safemode. Dette gikk bare rundt og rundt, men gav seg da jeg satt disken tilbake i SATAI sporet

 

- XP fryser helt umottivert etter alt fra fem til ti miutter, gjerne midt i en installasjon eller under nedlasting. Jeg har kun lagt inn Comodo brannmur og Avast antivirus, samt skjermkortdrivere og div XP-oppgraderinger. Jeg kan bare ikke skjønne hva som kan forårsake probelmet som ender med at jeg blir nødt til å trykke restart. Dritirriterende, jeg kjøpte nemlig min første lovlige XP-lisens sammen med harddisken..

 

Noen som har vært borti samme problemstilling?

 

*edit*

Fant noe i manualen som jeg egentlig ikke helt skjønner:

2.11 SATAII Operating in “IDE” Mode

If you want to install ... Windows XP, or

Windows XP 64-bit OS on your SATAII HDDs operating in IDE mode, you don’t need

to make a SATAII driver diskette before OS installation.

 

2.12 Making a SATAII Driver Diskette For SATAII Operation in “SATA” Mode

If you want to install Windows 2000, Windows XP, or Windows XP 64-bit OS on your

SATAII HDDs, you will need to make a SATAII driver diskette before you start the OS installation. You need to copy the SATAII driver package to a diskette and use it while OS queries for other boot device driver diskette. (Please see the “Readme.txt” in SATAII driver directory on the support CD for the files needed to copy to the diskette.)

 

Er det noen som vet forskjellen på IDE-mode og SATA-mode? Kan det kanskje ha noe å si for oppstartsekvensen som stopper og rebooter..

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Nå har jeg kjøpt S-ATA disk og havnet i uføre..

Bytta igår ut CPU med en X2 4600+ og la inn XP på en ny WD Raptor. Jeg fikk ikke XP til å identifisere disken på S-ATAII controlleren under installasjon, men det funka fint på S-ATAI. Alt gikk vel og bra intill XP var ferdig installert. Da dukket to problemer opp:

Noen som har vært borti samme problemstilling?

Er det noen som vet forskjellen på IDE-mode og SATA-mode? Kan det kanskje ha noe å si for oppstartsekvensen som stopper og rebooter..

6947863[/snapback]

Har 2 av disse hovedkortene, kjøpt med ca. ett års mellomrom. Det første kom med bios v1.10. Her måtte jeg sette inn diskett med ny SATA driver når installasjonen spurte etter evt. driver. Her ble Win XP Pro uten SP2 lagt inn på en http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=69528. Det andre kortet kom med bios v1.80. Her la jeg inn Win XP 64 Edition på en http://www.psdata.no/ps.asp?it=129037&mlevel=060500 uten å trenge ny driver.

Hos meg lar jeg for ordens skyld settingene i IDE Configuration Advanced stå slik: OnBoard SATA Controller: Auto | SATA Operation Mode: non-RAID | OnBoard SATAII Controller: Auto | SATAII Operation Mode: SATA | SATAII Driving: Normal

Dette stemmer med mitt oppsett. Evt. IDE-disker vil oppfattes korrekt automatisk.

Endret av vidaremil
Lenke til kommentar
Nå har jeg kjøpt S-ATA disk og havnet i uføre..

Bytta igår ut CPU med en X2 4600+ og la inn XP på en ny WD Raptor. Jeg fikk ikke XP til å identifisere disken på S-ATAII controlleren under installasjon, men det funka fint på S-ATAI. Alt gikk vel og bra intill XP var ferdig installert. Da dukket to problemer opp:

 

- Flyttet raptoren over på SATAII controlleren og XP begynte innlasting, restart midt i XP-logoen og spørsmål om å starte i Safemode. Dette gikk bare rundt og rundt, men gav seg da jeg satt disken tilbake i SATAI sporet

 

- XP fryser helt umottivert etter alt fra fem til ti miutter, gjerne midt i en installasjon eller under nedlasting. Jeg har kun lagt inn Comodo brannmur og Avast antivirus, samt skjermkortdrivere og div XP-oppgraderinger. Jeg kan bare ikke skjønne hva som kan forårsake probelmet som ender med at jeg blir nødt til å trykke restart. Dritirriterende, jeg kjøpte nemlig min første lovlige XP-lisens sammen med harddisken..

 

Noen som har vært borti samme problemstilling?

 

*edit*

Fant noe i manualen som jeg egentlig ikke helt skjønner:

2.11 SATAII Operating in “IDE” Mode

If you want to install ... Windows XP, or

Windows XP 64-bit OS on your SATAII HDDs operating in IDE mode, you don’t need

to make a SATAII driver diskette before OS installation.

 

2.12 Making a SATAII Driver Diskette For SATAII Operation in “SATA” Mode

If you want to install Windows 2000, Windows XP, or Windows XP 64-bit OS on your

SATAII HDDs, you will need to make a SATAII driver diskette before you start the OS installation. You need to copy the SATAII driver package to a diskette and use it while OS queries for other boot device driver diskette. (Please see the “Readme.txt” in SATAII driver directory on the support CD for the files needed to copy to the diskette.)

 

Er det noen som vet forskjellen på IDE-mode og SATA-mode? Kan det kanskje ha noe å si for oppstartsekvensen som stopper og rebooter..

6947863[/snapback]

Slike stabilitetsproblemer er som regel RAM, HDD eller dårlig/instilling på hovedkort (også BIOS relatert). Jeg tenker RAM er i orden, så er full overflatescan av raptoren (se etter verktøy hos Western Digital) kanskje lurt å ha gjort. Ellers så kan jo også manglende driver være årsak til ustabilitet, at ikke windows sine standard drivere ikke er gode nok. Er disken fin og grei så er det BIOS oppdatering og kanskje en overhaling av innstillinger som kan gjøre susen. Ser de fine ut så er det mellom himmel og jord. Windows trollet? Noe sært som logisk sett ikke skal ha noe med omstarter å gjøre?

 

IDE-mode og SATA-mode? Ved IDE-mode kjører man disken i en slags kompatiblitets modus, slik at Windows vil gjenkjenne SATA-disken like lett som alle andre vanlige IDE disker. Derimot, visst du velger SATA-mode så vil disken tolkes som om at den er koblet til en egen diskkontroller som Windows nødvendigvis ikke har drivere til. Derfor må disse som regel legges inn i begynnelsen av installasjonen av Windows ved å trykke F6 (når tasten er trykt så skjer ikke driverinstalleringa før senere i installasjonen). Windows må ha drivere til denne kontrolleren visst operativsystemet skal installeres på en disk som er tilkoblet samme kontroller. Hvorfor velge SATA-mode? Da får man flere muligheter i henhold til RAID. :)

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt.

Jeg bruker bios v.2.20 så den tror jeg skal være ok.

XP versjonen er XP SP2, i og med at det legges inn så burde det funke, men windowstrollet her er nevnt.. ;)

 

IDE/SATA modus.. Mister man muligheten for NQC ved IDE modus? Modusvalg er dessuten kun for SATAII kontrolleren og den er det kun en av, dvs ikke noe raid. Ble ikke helt klok på det der.

Jeg har kanskje en diskettstasjon liggende et eller annet sted, men disketter er jo antikitet. Kanskje det er mulig å lage en non-attended XP installasjon med SATA driverene i nlite eller noe sånt. Jeg får teste ut litt. Aller først legges i alle fall XP inn på nytt, det tar ikke allverdens tid tross alt. Jeg lar høre fra meg.

Lenke til kommentar
Takker for svar så langt.

Jeg bruker bios v.2.20 så den tror jeg skal være ok.

XP versjonen er XP SP2, i og med at det legges inn så burde det funke, men windowstrollet her er nevnt.. ;)

 

IDE/SATA modus.. Mister man muligheten for NQC ved IDE modus? Modusvalg er dessuten kun for SATAII kontrolleren og den er det kun en av, dvs ikke noe raid. Ble ikke helt klok på det der.

Jeg har kanskje en diskettstasjon liggende et eller annet sted, men disketter er jo antikitet. Kanskje det er mulig å lage en non-attended XP installasjon med SATA driverene i nlite eller noe sånt. Jeg får teste ut litt. Aller først legges i alle fall XP inn på nytt, det tar ikke allverdens tid tross alt. Jeg lar høre fra meg.

6952905[/snapback]

Visst du vil ha mer lesestoff å lete i så kan jeg anbefale dette forumet:

http://www.ocwforums.com/bbs/forumdisplay.php?f=31

Forumet gjelder Asrock hovedkort generelt, men det er vårt hovedkort som er mest populært.

 

Disketter er kjedelig å bruke, synd at Windows XP ikke har mer muligheter enn A:. Har alltid en diskettstasjon til slike tilfeller og de få seige BIOS oppdateringene som finnes.

Lenke til kommentar

Problemet er løst, men jeg aner ikke helt hvorfor det oppstod. Skulle legge inn Xp på nytt og fikk beskjed om at ekisterende installasjon var korrupt, noe som avklarer at det frøys litt innemellom ;)

 

Jeg fikk i alle fall XP til å finne disken på SATAII kontrolleren under installasjon. Jeg satt SATAII i IDE-mode og 'strong' samt flyttet disken opp til 1.plass under advnaced hd-setup (husker ikke i farte ordrett hva den menyen het).

Etter installasjon av XP la jeg inn SATAII driverne fra jmicron og endret så bios tilbake til SATA-mode. Nå funker det som ei kule :)

Det eneste jeg reagere på er at kontrolleren kommer opp som scsi i enhetsbehandling og at jeg ikke får kjørt chkdsk under oppstart uten å bytte tilbake til IDE-mode. Men hvor ofte trenger man det..

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Jeg skal sette opp en rigg med dette Asrock-kortet. Noen gode tips for å unngå typiske "fallgruver" med dette kortet? Hvis det er noen da...:)

 

Vet det ligger en del gode tips i denne tråden, men den er liksom blitt så lang.

 

Skal kjøre en Opty 175 (!) med Corsair TwinX XMS3200C25 på dette kortet. Tror jeg begynner med original kjøler til DC Opty og tester den litt. Erfaringer?

Lenke til kommentar

Den største fallgruven jeg har vært utfor er vel i forbindelse med AGP-skjermkort. Installer AGP-driverene med en gang XP starter og FØR skjermkortdrivere. Da slipper du mye frustrasjon.

Utover det er det igrunn lite problemer med kortet. Mulig OC-folket her har endel innspill, jeg har ikke orket å begynne med klokking.

Lenke til kommentar

Har et ganske vanlig 939Dual-SATA2 oppsett med AGP skjermkort.

 

ASRock 939Dual-SATA2 2.10 bios

AMD Athlon 64 X2 4200+

2GB PC3200 DDR CAS2 minne

Connect 3D 9550 256MB@9600 PRO 256MB

 

Dette viste seg å bli et problem i Vista RC1. Selv om den intallerer en AGP kontroller driver(v3.0) kan jeg ikke få skjermkortet til å funke.

 

Hvis det ikke kommer noen nye drivere kan det se ut som at ytterst få som har ATI AGP skjermkort på 939Dual-SATA2 kan kjøre Windows vista.

 

Jeg har laget en egen tråd om dette her. Ettersom responsen i min tråd var heller laber vil jeg gjerne introdusere denne problemstillingen i denne tråden også.

 

Så har noen andre støtt på dette problemet i Vista? I så fall fikk du løst det, og hvordan?

Lenke til kommentar

Den årlige reinstallesjonen av Windows nærmer seg.

 

Var nettopp ute å shoppet en Raptordisk, har fra før av 2 x 200 barracuda sata disker på dette kortet. Noen som vet noe om effektiviteten / cpu-bruken til den innebugde raid-kontrolleren ?

 

Om det er en kvasi-kontroller, tror jeg ikke jeg gidder å evt. miste mye data (serveren min har bare 250 gig) på å raide de to diskene jeg allerede har...

Lenke til kommentar

Er det noen som har problemer med X2 CPU? :no:

 

Hei!

Jeg har store problemer med at maskinen fryser etter å ha byttet fra single core til X2 CPU. Jeg har forsøkt 3800+ og nå en 4200+. Men samme frys hele tiden. PSU er byttet ut til 530W, og det meste av drivere er installert på nytt?

 

Noen som har vært borti det samme? Tips?

 

Skal jeg likesågodt bare kjøpe meg et nytt HK og installere XP på nytt?

 

Takker for innspill fra dere eksperter! :thumbup:

 

Jim

Lenke til kommentar
Er det noen som har problemer med X2 CPU? :no:

 

Hei!

Jeg har store problemer med at maskinen fryser etter å ha byttet fra single core til X2 CPU. Jeg har forsøkt 3800+ og nå en 4200+. Men samme frys hele tiden. PSU er byttet ut til 530W, og det meste av drivere er installert på nytt?

 

Noen som har vært borti det samme? Tips?

 

Skal jeg likesågodt bare kjøpe meg et nytt HK og installere XP på nytt?

 

Takker for innspill fra dere eksperter! :thumbup:

 

Jim

6995374[/snapback]

 

Jeg har ingen problemer med x2 3800+... Du er sikker på at det ikke er noe annet som forårsaker det da? hket har store problemer med command rate 1T, hvis ikke det er fiksa i nyere bioser(?). Lenge siden jeg har overklokka med det hovedkortet her nå, det er degradert til kontorpc :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...