Gå til innhold

Jeg skal kjøpe meg en heftig bærbar! XPS Gen 2?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal nå gå til innkjøp av en heftig bærbar, men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken. Har i en god stund lest tester og masse annet om Dell Inspiron XPS Gen 2. Dette virker som en monster-PC, for mobile entusiaster. Eneste ulempen i mine øyne er batteritiden(ca 2 timer) og vekten (den skal jeg klare å overleve med).

 

Jeg skal bruke maskinen til skolearbeid, samt jobb(en del Photoshop) og litt spilling. Derfor vil jeg ha en så kraftig mulig PC som overhodet mulig, samtidig som jeg vil ha en maskin jeg får mest for pengene for.

 

Har også tittet på Asus W2, den har litt lavere spec, men helt klart en heftig maskin det også. Her er batteritiden på 4 timer, noe som er ca dobbelt så mye som XPS Gen 2. Dårligere skjermkort (X700 med 128 MB) og lavere oppløsning, men ellers ganske lik.

 

Akkurat nå er jeg veldig usikker, så jeg tar imot alle de tips jeg kan få. Det finnes sikkert flere der ute som er på utkikk etter en heftig bærbar...

 

Dell Inspiron XPS Gen 2

http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...s&sbc=inspn_xps

 

Asus W2

https://www.ad.no/text/asusw2.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Skal nå gå til innkjøp av en heftig bærbar, men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken. Har i en god stund lest tester og masse annet om Dell Inspiron XPS Gen 2. Dette virker som en monster-PC, for mobile entusiaster. Eneste ulempen i mine øyne er batteritiden(ca 2 timer) og vekten (den skal jeg klare å overleve med).

 

Jeg skal bruke maskinen til skolearbeid, samt jobb(en del Photoshop) og litt spilling. Derfor vil jeg ha en så kraftig mulig PC som overhodet mulig, samtidig som jeg vil ha en maskin jeg får mest for pengene for.

 

Har også tittet på Asus W2, den har litt lavere spec, men helt klart en heftig maskin det også. Her er batteritiden på 4 timer, noe som er ca dobbelt så mye som XPS Gen 2. Dårligere skjermkort (X700 med 128 MB) og lavere oppløsning, men ellers ganske lik.

 

Akkurat nå er jeg veldig usikker, så jeg tar imot alle de tips jeg kan få. Det finnes sikkert flere der ute som er på utkikk etter en heftig bærbar...

 

Dell Inspiron XPS Gen 2

http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...s&sbc=inspn_xps

 

Asus W2

https://www.ad.no/text/asusw2.htm

Jeg har xps, og er kjempe fornøyd. :!: Men den asusen så jo rimelig digg ut da. med tv tuner og fjernkontroll. Dessuten er den litt lettere også. Men hvis du er en spill entuiast hadde jeg valgt xps. X700 skårer mye dårligere enn 6800 ultra. Jeg ser fredriku anbefaler fs maskin, den har derimot en 6800 go, jeg vet ikke hvor stor forskjell det er mellom ultra og go kortet. Men regner med at ultra kortet har endel mer krefter. Til gjengjeld har fs to disker da....

 

Vet du hvor stor forskjell det er mellom ultra og go kortet fredriku?

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har skjønt så er forskjellen at Ultra-kortet har DDR3 minne, mens Go-kortet har DDR minne. Uten at jeg vet hvor stor forskjell det er på ytelsen på dem...

 

Kanskje det er noen andre som vet?

 

Bestiller i løpet av neste uke regner jeg med, så det hadde vært greit å funnet ut av dette først. Det er så vanskelig å bestemme seg hehe :)

Lenke til kommentar
Har satt sammen med XPS nå som endte på litt i underkant av 30 lapper. Tror jeg ender opp med å trykke "Bestill" nå snart hehe :D

 

Noen som kjenner til Dell sin leveringstid? Altså ikke den som står på siden, men den som faktisk er reel? Klikker inn en bestilling i løpet av natten tipper jeg...

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du bestiller den så dyr når du kan spare så mye penger. jeg fikk min for 3 uker siden. Den kom på ca., 21 lapper, men næremere 30???? kjøp ram et annent sted og klikk på servicen til 1 år... det sparer du mye på ass...

Lenke til kommentar

Jeg bor ikke så veldig langt fra Oslo akkurat nå, så da kommer den sikkert fort.

 

Er det ikke veldig kronglete å bytte RAM på en bærbar da? Eller er det en enkel affære? Har hørt at det er ganske kronglete å bytte ut komponenter på en bærbar, men det kan jo hende det er verdt det. Er tross alt en god slant med penger det er snakk om. Bestille med 512, også kjøpe 2048 et annet sted og montere i selv.

Lenke til kommentar
Jeg bor ikke så veldig langt fra Oslo akkurat nå, så da kommer den sikkert fort.

 

Er det ikke veldig kronglete å bytte RAM på en bærbar da? Eller er det en enkel affære? Har hørt at det er ganske kronglete å bytte ut komponenter på en bærbar, men det kan jo hende det er verdt det. Er tross alt en god slant med penger det er snakk om. Bestille med 512, også kjøpe 2048 et annet sted og montere i selv.

Har gjort det, med en kompis som har peil. Følte det var like lett som å bytte simkort i mobilen...Han sulle bere lære meg så jeg har fortsatt bare 1024 ram :( Men når den tid kommer, så kan jeg hvertfall utføre det selv, barnemat!

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en xps2 for ei stund siden med 2.0ghz cpu og 512mb ram og billigste hardisken.

Har oppgradert den til 2 x1024 kingston ram fra komplett , veldig lett å bytte tar 5min vil tro alle greier det ,er lokket mitt under.

Har også byttet harddisk til hitachie k760 60gb også veldig enkelt.

Vil anbefalle 2048 mb ram hvis du skal spille BF2 , ser ut til att bærbare bruker litt mer ram enn stasjonære.

 

Er veldig fornøyd med maskin stort sett.

klart den er stor til å være laptop men det er bare en vanesak.

 

Slik jeg vurder den :

posetivt+

Veldig bra ytelse i spill(BF2 går på 1024x768 alt på high 90-100fps)

Utrolg bra skjerm

Bra kjøling , bråker ikke så mye til å ha så kraftige saker innabords,

er ikke noe varm å ha på fanget i forhold mange andre.

Bra med usb utganger osv.

Ok lyd , veldig fin betjening av volum.

Virker veldig solid.

 

Negative-

Litt stor (men det viste jeg når jeg kjøpte den) den er ikke så tung synnes jeg.

Litt dårlig batteri tid , denne kan forlenges noe med å bruke centrio hw kontrol.

Synes tastaturet ligger litt for langt inn mot skjermen ,men det er min personlige mening ,en smak sak begynner å venne meg til det.

(jeg bruker vanlig tastatur når jeg spiller)

Aluminumsplata bak skjermen blir velig fort rippete, men det lar seg polere bort.

 

Slik jeg vurderte når jeg kjøpte den, fant ikke noe annet som matchet den på pris og ytelse som var tilsalgs her i landet .¨

Hadde den med på lan og det vekte ganske stor oppsikt att en laptop kjørte BF2 og var blandt de kjappeste til å laste bretta.

Det er i grunn hovedårsaken til att jeg kjøpte den er avgårde å spiller på minilan i en clan hver uke ,var lei av å drasse på stasjonært utstyr.

 

Anbefaler maskin til den som spiller mye , god spillmaskin fult på høyde med mye stasjonært utstyr.

 

4 dager tok det fra jeg betalte til jeg fikk den (bor i vestfold.)

Mener det er kjapt levert fra Irland , betale på en torsdag og fikk maskin mandags kveld på døra :thumbup:

Mitt oppset kosta i juni (sikkert billigre nå) 15000+mva=20.000 ca

Harddisk og og ram kom på ca 3200,-

Så totalt kom min på ca 23200,-

Endret av Razer63
Lenke til kommentar

Kingston rammen til Komplet har er raskere også har testa begge deler i Awia32.

Samsung ram er orginalt i Dell. :innocent:

Corsair og Crucial har også ram som passer hvor bra de anner jeg ikke.

Kjøpte Kingston for den var billigst også er det ett kjent merke med livstid garanti.

 

Mitt råd er kjøp den så strippa som mulig fra Dell og kjøp ram og HD eventuelt extrautstyr hos andre.

Endret av Razer63
Lenke til kommentar

Oki, da kjøper jeg RAM-brikker hos komplett. Ser at deres 533 MHz-brikker har CL4, mens de som er CL3 har bare 400. Etter hva jeg har hørt så er jo mindre CL-verdi, jo kjappere er brikkene. Hvor mye har det å si her? Har ikke den helt store kunnskap om minne, så det hadde vært veldig kjekt hvis noen her inne med kunnskap om dette kunne informert meg litt :)

 

Bestiller maskinen i kveld...

Lenke til kommentar
Oki, da kjøper jeg RAM-brikker hos komplett. Ser at deres 533 MHz-brikker har CL4, mens de som er CL3 har bare 400. Etter hva jeg har hørt så er jo mindre CL-verdi, jo kjappere er brikkene. Hvor mye har det å si her? Har ikke den helt store kunnskap om minne, så det hadde vært veldig kjekt hvis noen her inne med kunnskap om dette kunne informert meg litt :)

 

Bestiller maskinen i kveld...

Du bør absølutt ikke bestille over nett. Det er endel å spare over tlf, hvertfall gjorde jeg det. + At man kan forhandle seg til andre stæsj.....Sekk, batteri osv...

Lenke til kommentar

Sånn, nå er maskinen bestilt :)

 

Dette endte jeg opp med til slutt:

Pentium M 2,26 MHz

2048 RAM (bestilt hos komplett)

nVidia 6800 Ultra 256 MB skjermkort

60 GB harddisk + 400 GB USB harddisk (komplett), så totalt 460 GB

DVD-brenner

Dell 942 alt-i-ett-printer

Sånt blankt cover bak på skjermen

4 år Skadeforsikring, sånn i tilfelle noe skjer ;) Skal ha med meg PCen overalt, så det kan fort skje noe med den.

+++ masse standardting

 

Det ble ingen billig maskin, men det var ikke planen heller hehe :) Gleder meg som en liten unge på julaften nå :p

Lenke til kommentar

Qoute Razer63

 

"Jeg kjøpte en xps2 for ei stund siden med 2.0ghz cpu og 512mb ram og billigste hardisken.

Har oppgradert den til 2 x1024 kingston ram fra komplett , veldig lett å bytte tar 5min vil tro alle greier det ,er lokket mitt under."

 

Mister du ikke forsikringen visst du åpner en dell maskin ?

 

Link til den ramen du kjøpte ?

 

Mvh Oystein

Lenke til kommentar
Qoute Razer63

 

"Jeg kjøpte en xps2 for ei stund siden med 2.0ghz cpu og 512mb ram og billigste hardisken.

Har oppgradert den til 2 x1024 kingston ram fra komplett , veldig lett å bytte tar 5min vil tro alle greier det ,er lokket mitt under."

 

Mister du ikke forsikringen visst du åpner en dell  maskin ?

 

Link til den ramen du kjøpte ?

 

Mvh Oystein

Har ikke forsikring på den , men det er kanskje garanti du tenker på.

Er ikke sikker hva garanti tilater eller ikke men bytta av ram og hd vil jeg tro går ok siden en ikke åpner selve maskin , det er ett litt lite lokk.

Har tatt vare på den gamle rammen ,kan jo alltids putte den inn igjen hvis havari.

Dell selger jo ram i løs vekt de også.

 

Komplett ram

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305758&cks=PRL

Endret av Razer63
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...