Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer på en bil som har stått i 7 år


Anbefalte innlegg

Hei, jeg fikk tilbud om å kjøpe en bil som har stått rolig i en garasje i 7 år.

Husker ikke helt hva slags bil det var, men det var av nyerer årstall, rundt 92-93 tror jeg.

Hva bør jeg være obs på når jeg ser på en slik bil?

Tviler på at den har stått på bukker, så demperene er nok byttbare, men dette koster vel ikke så fryktlig mye om jeg gjør det selv?

Får jeg prøvekjørt denne bilen? Den har vel ikke skilter og er sikkert ikke eu godkjent.

 

Tusen takk

 

UPDATE: Bilen er en escort fra 80-tallet eller tidlig 90.

Bilen har tilhørt bestefaren av en kammerat av meg.

Den har stått i 5 år pga dødsfall. Alle servicer har vært fulgt, kun en eier, og han mekka alldri på bilen selv, den ble sendt til verksted for alt sikringsbytte til full service.

For fem år siden ble den erklært 100% rustfri på en naf kontroll.

I dag har den fortsatt ingen synlig rust, og da har jeg lett bak alle mulige deksler og under og over alt.

 

Lurer veldig på om dette er et godt kjøp eller ikke.

Min mekkekunskap er jo meget begrenset, men litt kan jeg da..

Endret av Darksun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det har stått såpass lenge må du regne med å få "den ene feilen etter den andre" den første tiden du bruker bilen. Først og fremst slanger som sprekker, reimer som ryker og dynamo- og starterbørster som kan ha irret. Skru ut starteren og sjekk at den ikke sitter fast, for ellers kan den brenne fort. Sjekk dessuten at bremsene virker før du gjør noe som helst forsøk på å kjøre - stemplene i bremsesylindrene kan ha satt seg. Den har sikkert heller ikke vondt av om du skrur ut pluggene og tømmer litt olje i sylindrene, og kjører på starteren uten plugger i noen sekunder. Hvis den er vanskelig å starte, er startgass en fin ting. Sjekk dessuten om det er vann i giroljen og motoroljen, og bytt hvis nødvendig.

Lenke til kommentar

Du må kjøpe prøveskilter og dermed få testet den. Det spiller ingen rolle om bilen ikke er eu-godkjent.

 

Vær oppmerksom på om det er skyldig årsavgift på bilen. Er årsavgiften det året den ble avskiltet ikke betalt, må dette gjøres. Sjekk også at den ikke ble begjært avskiltet, da blir det dyrere å få skiltene på den igjen.

Endret av Hauge
Lenke til kommentar

Jeg ville iallefall ha tatt greie på grunnen til at den har stått så lenge.

 

Men dekk, oljer og vesker og batteri bør iallefall byttes. Muligens også reimer.

 

Dessuten så er det ikke bra at motoren ikke har gått rundt og fått smurt og kjørt seg varm på så lenge. Kan være mye rust og dritt du ikke har sett.

 

I bunn og grunn kan dette bli et farlig kjøp.... dvs dyrt

Lenke til kommentar

Motorer er ikke bygd for å stå lenge men å bli brukt. Liker generelt dårlig biler som har stått lenge fordi det kan fort bli dyrt. Ting kan ha satt seg fast\ rustet fast etc.

 

Men hvorfor har den stått så lenge da? Du kan ihvertfall prute bilen ned i tilfelle siden den har stått så lenge.

Lenke til kommentar

Eg hadde en eldre Toyota som hadde gått daglig fra dag 1.

 

Men så lot eg den stå i 2 mnd. Etter dette var bilen så å si ubrukelig.

Eg merket godt at mottoren ikke hadde vært brukt, og diverse

tekniske funksjoner fungerte dårlig/tregt(brems, ratt, håndbrekk).

 

Nå hadde eg den stående ute, men denne har da til sammenligning

stått i beskjedne 7 år.

 

Men som nevnt, finne ut hvorfor den har stått i ro. Og først nå skal

selges. For 7 år siden var denne da ca 5-6 år, og å la en såpass

ny bil være ubruk/ikke solgt er litt rart. :hmm:

Lenke til kommentar

Kan jo være et bra kjøp, men som det nevnes her så er det ikke heldig at den bare har stått uten å være brukt. Ideelt sett så holder vel en bil 'som ikke brukes' mye lengre selv om den bare kjøres et par korte turer i året istedet for bare å stå slik at ting tørker ut o.l.

 

Sjekk ihvertfall grunnen til at den har stått så lenge.

Lenke til kommentar
Hei, jeg fikk tilbud om å kjøpe en bil som har stått rolig i en garasje i 7 år.

Lekasjer er veldig vanlig på slike tilfeller, simeringer, slanger, pakninger osv.

Alle gummi o.l kan fort gå i oppløsning når det tas i bruk, irring og el-feil vil også bli en plage i mange tilfeller. Får du den ekstermt billig og kan mekke selv så kanskje.

Lenke til kommentar

Vel prisen er fire tusen, og den kan diskuteres.

Skal se på den en gang til uka.

Som sagt rustfri og jeg regner med at den ikke har gått så mange km.

Noen som har erfaringer med å vekke en bil som har sovet så lenge?

Er dette en god deal?

Jeg kan ikke mekke sånn kjempe mye selv, men klarer litt.

Lenke til kommentar

Først ville jeg fått dratt motoren noen runder (f.eks ved at du setter bilen i gear og noen drar deg rolig, dette for å ikke tørrstarte motoren + at du ikke får så mange rpm's som om du drar den på starteren)

 

Men her kan du få MYE bil for pengene, så gjør det...

 

I værste fall så skrur du litt, lærer litt, skrur litt, å får pengene fra høgger'n ;)

 

Har lært mye av mine småstunt, å nå går bilen på hvite skilt ;)

Lenke til kommentar

At en bil har stått lagret i garasje i fem år behøver nødvendigvis ikke by på andre problemer enn litt støv og flatt batteri! Det er store sjangser for at bilen fint har tålt å stå lagret uten tilsyn i fem år. Man kan riktignok oppleve at det er treghet i bremsepumper, eller at disse sitter fast. Å overhale pumper og kalipere eller fornye delene er ingen stor jobb, ikke er det noen stor kostnad heller. Motoren har også klart seg fint, så lenge glykolprosenten i kjølevæska har vært tilstrekkelig høy. Motorolja konserverer motorens indre så bra at fem års lagring i en tørr garasje, normalt ikke er noe problem. Jeg kjøpte for 6 år siden en bil som hadde stått lagret UTENDØRS siden 1983, altså i 16 år. Etter små grep, som rens av forgasseren og bytte av bensinledninger, startet den snilt. Så vær ikke redd for fem år! Påstander om at dekk, støtdempere og liknende må byttes er bare tull :D

 

Tips til hvordan å starte en motor som har "sovet" en stund:

 

1) Sørg for å ha med deg et friskt, toppladet batteri, startgass, 1 liter motorolje og i nødsfall slepetau.

2) Dra bilen ut av garasjen (dels for å se bedre, dels for å være på den sikre siden hvis det mot formodning skulle oppstå uhell med feilkobling av batteri o.s.v.)

3) Peil motoroljestanden og etterfyll hvis standen er under max-merket. Sjekk at det er vann på radiatoren og at viftereima er hel.

4) Montér batteriet og pass på at man ikke forveksler +/- pol.

5) Koble fra coil-ledningen og kjør motoren på starteren i 10 sek. (alternativt til oljetrykkslampa slukker). Da er man sikker på at vitale deler i motoren har fått smørning. Koble på coilledningen igjen, gi full choke og gjør et startforsøk. Ikke belast starteren mer enn ca. 5 sek. om gangen. Det er naturlig at det vil kunne ta en stund før bilen fyrer, da bensin må pumpes frem og opp i forgasseren

6) Hvis motoren etter dette ikke vil gi tegn til liv, prøv med en dusj startgass i luftfilterhuset evnt. direkte i gasseren.

 

Jeg vil av erfaring tro at dette tro at disse grepene vil puste liv i selv den mest søvnige motor!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...