Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det lov å snylte på andres nettverk?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Leste nylig om en person i Storbritannia som hadde blitt arrestert fordi han hadde koblet seg til et usikret nettverk og surfet på det via sin laptop.

 

Jeg lurer på åssen reglene er rundt dette i Norge? Har lest en del artikler om det, hvorav ingen beskriver det som ulovlig. Noen som vet noe mer om dette?

 

Mvh. Håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke ulovlig enda, men den dagen noen blir tatt og anmeldt for det vil vi nok få en avklaring på saken som kommer med en av følgende dommer vil jeg tro:

 

a) En hver person er selv ansvarlig for sitt eget nettverk, og må selv sørge for å passe på det. (noe jeg tror resultatet vil bli)

 

b) Selv om man finner åpne nettverk har man ikke lov å bruke det uten eierens samtykke. (noe som kan bli vanskelig siden Windows fint kan koble seg opp uten at eieren selv er klar over det)

Lenke til kommentar

Leste en artikkel i avisen i dag (tror det var databilaget til Finansavisen) hvor det stod at det ifølge 2 lover var ulovlig å bruke andres nettverk, ifølge en uttalelse fra politiet. Imidlertid var ikke disse lovene beregnet på akkurat dette, og var ikke tilpasset denne nye problemstillingen.

 

Derfor er jeg sikker på at vi kommer til å få avklart saken idet noen blir dømt for å ha brukt nettverk uten tillatelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...