Gå til innhold

Småprat om/rundt WoW


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var med på å drepe M'uru prenerf og det er jeg ganske stolt av.

Men det blir nok den nerfa versjonen. De har jo hittil kun lansert de nerfa utgavene av raidsa. Kanskje ikke de aller mest nerfa versjonene, men på ingen måte slik de var ved release. 

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Er det Classic eller "vanlig" det går i?

Har ikke spilt WoW siden betaen, så er _noen_ år siden sist. Lastet ned Classic i går for moro, så får vi se hvordan det går.

Spilt meg opp til level 15, kan ikke si at jeg er veldig oppslukt enda. Likte "New World"-MMO'et fra Amazon veldig mye bedre i early game hvert fall.

Lenke til kommentar

Flasks er vel enkelt å lage i Retail?

Alle flasks i Classic krever Black Lotus som selger for 120g++
Svært få som har råd til sånt, med tanke på alt det andre man også må ha med seg

Var aldri blakk i Retail
Etter AQ40 kom så har jeg vært konstant blakk, så nå er jeg nødt til å farme ting selv, mer jobb enn morro

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Cappo said:

Jeg var med på å drepe M'uru prenerf og det er jeg ganske stolt av.

Men det blir nok den nerfa versjonen. De har jo hittil kun lansert de nerfa utgavene av raidsa. Kanskje ikke de aller mest nerfa versjonene, men på ingen måte slik de var ved release. 

Mener du pre nerf eller pre-pre-pre nerf? Den ble nerfet 3 ganger. Hvis du mener før nerfen i september 2008 er det ikke den nerfen jeg snakker om. Det var bare 4-5 laug i verden som tok den før første nerf, 7X før andre nerf og hundrevis før pre-nerf. 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 timer siden):

Mener du pre nerf eller pre-pre-pre nerf? Den ble nerfet 3 ganger. Hvis du mener før nerfen i september 2008 er det ikke den nerfen jeg snakker om. Det var bare 4-5 laug i verden som tok den før første nerf, 7X før andre nerf og hundrevis før pre-nerf. 

Drepte M'uru 5. Juni 2008. Så var nerfet 1 gang, men før den store hp nerfen i 2.4.3 som kom 15. Juli.

13. Mai var første fix, som fjernet noe spellinterruption greier på negative energy spells. 7 guilds drepte M'uru før det. Og hvis jeg ikke telte feil så var det 145 guilds som drepte M'uru før 2.4.3 nerfen.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Sansynligvis Sunwell jeg gleder meg mest til, da det er den eneste BC instance jeg ikke har fullført

Litt som AQ40, som jeg heller aldri gjorde
Godt mulig jeg drepte den første bossen, men ikke noe mer
Egentlig ikke gjort så mye i Vanilla, selv om jeg spilte siden Beta, så var jeg kun i MC som 40 man raid
Gjorde ZG og AQ20, som var nokså vanskelig i Vanilla når man ikke hadde BWL gear, og knapt MC gear

Lenke til kommentar
On 9/12/2020 at 12:52 AM, BadCat said:

Nerf som da alt fikk 1/3 mindre HP eller hva det var? Den nerfen som kom rett etter at achievements ble innført?

Det var ikke mange laug som hadde tatt Kil'Jaeden før alt ble nerfet til et punkt der ikke var vits. Omtrent 200 laug i verden. 

Det var flere nerfs ja. Helt pre-nerf var det ikke mange som tok Muru. 0-2?

Vi drepte KJ kvelden før 30% HP nerfen på Sunwell. Det føltes ekstremt godt.

Lenke til kommentar
8 hours ago, BadCat said:

Litt meningsløst når det er lett. Det som gjorde Wow artig var hundrevis av forsøk før en boss gikk ned.

Helt enig. Mine beste minner fra spillet var bosser vi hadde 200-300-400 forsøk på før de falt. Lei Shen var kanskje høyepunktet. 350 wipes om jeg husker korrekt. World #23, 25-man Heroic. Neeeeeesten forsiden på wowprogress, som var målet vårt.

Jeg hadde det aller mest morsomst med raiding under Cataclysm og MoP. Jeg syntes på den tiden at WoW ble bedre og bedre hver expansion. Raiding var omtrent det eneste jeg gjorde. Raidet 25 timer i uken i guilden min på den tiden.

Sluttet som sagt å spille fordi tiden brukt utenfor raids begynte å bli lengere og lengere dersom man skulle være konkurransedyktig. 

Lenke til kommentar

Er jo selvsagt helt urealistisk med slike tilstander på WoW Classic i all den tid det er et spill alle kjenner til fra før av og selv de som ikke kjenner til det har jo all mulig av informasjon lett tilgjengelig på Internett. Ting er optimalisert for maksimal effektivitet og ytelse fra selv før det er ute og da går det jo som det går.

Kan jo selvsagt kritisere Blizzard for å levere RAID post-patched, så ting er ikke like vanskelig som det var når det ble sluppet i Vanilla men det gjøres jo først og fremst fordi ting ble sluppet i broken state så ting var jo rett og slett bugget som resulterte i at det ble umulig og det er jo temmelig teit å slippe det sånn i Classic bare fordi de gjorde en rææva jobb med kvalitetskontrollen tilbake i Vanilla.

Burning Crusade og Wrath of the Lich King vil uansett ha potensiale for å bli vanskeligere som resultat av at World Buffs ikke lenger er en ting. Folk spilte med langt mindre kunnskap i Vanilla så det var ikke sånn at alle og enhver satt å stacket world buffs før RAID's osv.. Denne kunnskapet og min/max'ingen har jo resultert i at Classic blir langt enklere enn hva folk flest opplevde Vanilla.

Det er ikke helt det samme potensiale for "misbruk" av diverse mechanics i TBC og WotLK da spillet rett og slett ikke inneholdt like mange "loop holes" sammenlignet med Vanilla.

 

Men folk vil jo fremdeles ha langt større kjennskap til alle aspekter av både TBC og WotLK nå enn de hadde da så ting blir jo automatisk enklere som et resultat av at alle er bedre forberedt, innehar bedre kunnskap og alt og ingenting i spillet osv. Men det har i det minste potensiale for å fungere bedre enn hva det gjør i Classic i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen her som er hypet for Shadowlands? Må vel ærlig innrømme at dette er første utvidelse til spillet hvor jeg egentlig ikke føler noe som helst hype på forhånd og nærmest kommer til å spille av gammel vane. Jeg koster meg mest ved lansering da det er ekstra mye liv og ståhei, helt nytt innhold og kaos så jeg kommer til å spille ved lansering også denne gangen.

Men Shadowlands har ikke klart å engasjere meg i det hele tatt. Nå synes jeg Battle for Azeroth har vært den kjedeligste utvidelsen til spillet så langt. Det kan vel argumenteres for at Warlods of Draenor var en dårligere utvidelse men personlig så finner jeg BfA langt kjedeligere. WoD synes jeg at på tross av at jeg ikke er noen stor tilhenger av tidsreiser da det bare skaper idiotiske paradokser og problemstillinger var en relativt underholdene utvidelse. Hovedproblemet med WoD var hvordan Garrison gjorde det til en langt mer "single-player" opplevelse selv om jeg likte en del av aspektene ved Garrisons og ikke minst hvordan Blizzard rett og slett forlot utvidelsen halvveis igjennom så det ble lagt til alt for lite innhold og det attpåtil alt for tregt og alt for sjeldent utover i utvidelsen.

Det som faktisk ble levert i WoD synes jeg egentlig ikke var så ille og om Blizzard hadde hatt samme holdning til WoD som de har hatt til BfA hvor de desperat forsøker å holde en dårlig utvidelse i livet med nye patcher så hadde WoD blitt rangert over BfA uten tvil spør du meg. Må heller ikke glemme at WoD kom i 2014, BfA kom i 2018. Det skjer mye på fire år og det forventes bedre ting i 2018-2020 sammenlignet med 2014-2016 så alt i alt synes jeg BfA er det svakeste og mest skuffende Blizzard har prestert så langt.

 

Sånn sett så har de veldig gode forutsetninger for å kunne få meg hypet på en ny utvidelse da jeg knapt har orket å forholde meg til BfA på år og dag. Men den gang ei. Jeg synes det som har blitt vist frem fra Shadowlands så langt har vært veldig meh og hele dette "afterlife" konseptet virker litt fjernt fra WarCraft. Jeg hadde også håpet at Blizzard etter braksuksessen til WoW: Classic skulle sette seg ned å forsøke å se litt på hva som gjorde Vanilla/Classic til en suksess og forsøke å sette seg litt inn i hva som gjør at folk selv i 2019 strømmer tilbake til det gamle og storkoser seg med det så mange år etterpå.

Men for meg ser det ut som Shadowlands nærmest går i motsatt retning. Vi får en utvidelse som har helt minimalt med fokus på klasser, klasseidentitet osv. Alt skal shuffles inn og fokuseres på ekstra systemer som lappes på spillet ved end-game. Så fremfor å fokusere på min karakter, min karakterfantasi og min rase og rasefantasi så skal all progresjon av min karakter i denne utvidelsen handle om Covenats og diverse systemer som springer ut fra det og alt er borte til neste utvidelse.

Jeg begynner å gå litt lei denne formelen. Med Legion så var det nytt og interessant, og der spilte jo hvertfall Artefact systemet på min klasse og klasseidentitet. Når jeg som Mage skaffet Artefactvåpen og gjorde Class Order Campaign så bar det et sterkt preg av klasseidentitet. Det var dritt når jeg mistet våpenet osv når Legion var over men det var nytt, spennende og underholdene og alt rundt systemet spilte på alt jeg liker med min egen karakter og klasse i spillet.

I BfA så blir vi servert Heart of Azeroth og ingenting handler om min karakter eller klasse. Hele systemet omhandler en overordnet historie og blir for det meste det samme helt uavhengig av rasen og klassen du spiller. Det finner jeg langt kjedeligere og langt mindre engasjerende. Det hjelper jo heller ikke at alt føles som en kopi av Artefactsystemet fra Legion bare dårligere gjennomført og kjedeligere på egentlig alle områder.

Nå virker det som Shadowlands blir utvidelse nummer tre på rappen som bygger på mye av den samme tankegangen og prinsippene. Og det gjør meg fryktelig skeptisk for å si det mildt. Jeg er ikke noe mindre lei av denne formen for systemer og progresjon nå for å si det sånn. Det som må bli Shadowlands sin fordel er hvordan det i det minste er fire forskjellige Covenants så alt blir ikke shufflet igjennom ett og samme system sånn som med BfA. Med Legion så hadde vi egen Artefact per klasse og spesifisering. Det var rett og slett bøttevis av de og selv om hvert våpen innenfor samme klassen føltes relativt lik i progresjonen etter intro questet hvor du fikk våpenet så føltes det nå hvertfall temmelig unikt og solid gjennomført på tvers av forskjellige klasser. I BfA så var det jo en slags "one-size-fits-all" løsning.

Det virker ikke som Shadowlands drar det like langt som vi hadde det i Legion men det virker nå hvertfall som det blir noe bedre enn det var i BfA så det er da noe. Men samtidig så synes jeg det er fryktelig kjedelig at spillet har kommet inn i denne syklusen hvor egentlig alt du bygger opp i en utvidelse blir fjernet til neste.

Du kan jo argumentere for at sånn har det alltid vært. Naxx utstyret ble erstatter raskt i TBC, Sunwell utstyret ble erstatter raskt i WotLK osv osv.. Men samtidig så følte jeg hvertfall en viss form for progresjon på karakteren min fra utvidelse til utvidelse. Jeg hadde nye kule abilities fra en utvidelse til en annen. Karakteren min føltes ikke lik i starten av WotLK som den gjorde i starten av TBC. Noe den på mange måte nå gjør etter at alt har blitt dyttet inn i end-game systems fra og med Legion. Karakteren min når jeg startet BfA føltes nærmest lik som karakteren når jeg startet Legion og nå når Azerite Essences, Corruption osv forsvinner med Shadowlands pre-patch så er egentlig karakteren min rett tilbake sånn som han var i starten av Legion og BfA med unntak av alle justeringene Blizzard har gjort med min klasse i mellomtiden da vel og merke. Men det er liksom ingen følelse av progresjon fra den ene utvidelsen til den andre. All tid shuffles i midlertidige end-game systemer som skal forsvinne fullstendig når neste utvidelse kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...