Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorvedlikehold: Hva bør jeg gjøre?


Anbefalte innlegg

har et tips når det gjeller bytte av oljefilter.

For å få så lite søl som mulig ta en gammel spiker

å slå et hull i toppen av oljefilteret, dette får oljen

som er i filteret til å renne ned i bunnpanna. Dette gjøres

5min FØR du bytter filter for at oljen skal rekke å renne ned

Eller, for å gjøre det ennå enklere.

Tapp av all olje.. og start motoren. la den gå i 5 sekunder ca.

Da er all olje i systemet borte, og filteret skrues av uten litt oljesøl engang.

 

Og nei, det er ikke skadelig for motoren.. ikke litt en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et par spørsmål til ;) Inne i bilen min går det luftrør over alt, de går frem og tilbake i motoren og bare bruker plass.

Hadde det vært mulig å korte ned disse? Vil dette i så tilfelle kanskje gi bedre ytelse?

 

Takker på forhånd.

Méndel

Fabrikken lager ikke en mm for lange rør så jeg ser ikke poenget med og endre på dem.

Lenke til kommentar

Ok, bare lurte. Jeg har så liten peil på bil :p Det er bare hvær gang broderen og jeg skrur på bilen så klager han over at luftesystemet går frem og tilbake uten å være borte i noe, untatt endene. For meg så virker jo det ganske unødvendig når en kunne ha spart plass med å ha litt kortere rør.

 

Edit: Leif in the morning, Leif in the night. When will he ever stop?

Endret av Meendel
Lenke til kommentar
Ok, bare lurte. Jeg har så liten peil på bil :p Det er bare hvær gang broderen og jeg skrur på bilen så klager han over at luftesystemet går frem og tilbake uten å være borte i noe, untatt endene. For meg så virker jo det ganske unødvendig når en kunne ha spart plass med å ha litt kortere rør.

 

Edit: Leif in the morning, Leif in the night. When will he ever stop?

Hva om han hadde turbo og intercooler... Blir en del slanger av det. samt at det skal jo gå inn luftslange til inntaket som regel sitter fremst i motorrommet...

Lenke til kommentar
For meg så virker jo det ganske unødvendig når en kunne ha spart plass med å ha litt kortere rør.

 

Har du tenkt å sette inn noe mer i motorrommet? :roll: Kan du poste et bilde så vi kan se hvordan det ser ut? Ble litt nyskjerrig her :hmm:

Endret av skinner
Lenke til kommentar

CorVette:

Nei jeg har ikke turbo eller intercooler (Hva en det er :p ), helt vanlin 1.8i bil :p

 

Skinner:

Har ikke tenkt å sette no inn i motorrommet nei, men av og til virker bilen litt dau, akkurat som om motoren ikke skulle fått nok luft eller noe, dette er spesielt når det regner. Lurte egentli på om motoren ville gå bedre uten alle disse røra.

Ja kan ta bilde og legge ut, men er på jobb atm, kjeder meg litt :p Får bli i kveld eller noe fordi jeg blir opptatt hele dagen.

 

Edit: Desutten med kortere rør så vil det være litt lettere å mekke ;)

Endret av Meendel
Lenke til kommentar

Kan være at den trekker/begynner å trekke falsk luft.

 

Mye av "rør og kabelleggingen" mener jeg å ha hørt er predefinerte lengder for å gi optimal ytelse fra fabrikk... Men så var det dette med defineringen av optimal og perfekt :hmm:

 

Noe slark/ekstra lengde skal det være, du vet sikkert hvordan det er når noe "bare passer akkurat" og en liten bevegelse utøver kraft på festet?

 

Hør med et verksted, kanskje? Det er kanskje det greieste, eller skaffe noe fra høggeren og prøve før du går løst på de du allerede har?

Endret av skinner
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hmm.. kanskje jeg burde gå over slik på min motor og.. men har jo bare gått 297.000km..

har skifta tennplugger, tennkabler, batteri, coil, stift, rotor, fordelerlokk, membran til forgasser.. og seff oljebytte hver 10.000 km.. :)

Burde kanskje skifte clutchen snart, har sittet i siden bilen var ny :p

 

Må skifte pakninga til eksosmanifolden og, den lekker eksos der.. noe jeg ser for meg å bli en drittjobb, for skruene er vel rusta og alt mulig.. kommer ikke til å få den av uten å borre de opp.. men da skal den sandblåses og fikses fin :)

Lenke til kommentar
hmm.. kanskje jeg burde gå over slik på min motor og.. men har jo bare gått 297.000km..

har skifta tennplugger, tennkabler, batteri, coil, stift, rotor, fordelerlokk, membran til forgasser.. og seff oljebytte hver 10.000 km.. :)

Burde kanskje skifte clutchen snart, har sittet i siden bilen var ny :p

 

Må skifte pakninga til eksosmanifolden og, den lekker eksos der.. noe jeg ser for meg å bli en drittjobb, for skruene er vel rusta og alt mulig.. kommer ikke til å få den av uten å borre de opp.. men da skal den sandblåses og fikses fin :)

Kjører du mye kan du bytte olje hver 7500km og filter hver 15000km. Dog jeg anbefaler å skifte filter samtidig med olje.

Lenke til kommentar

Den har passert 250.000 gode kilometer, og still going strong. Har en arbeidsliste som desverre minner om når de bygget Romeriksporten - så i mars (ved neste periodisk) er det desverre stopp for dem gamle bilen (hvis den holder så lenge vel og merke) :cry:

 

Tror registerreima tar knekken på den før noe annet; den går på luft og kjærlighet om dagen :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...