Jump to content
Sign in to follow this  
Darksun

Motorvedlikehold: Hva bør jeg gjøre?

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en 86 Corolla 1,3liter som begynner å nærme seg 270 000km nå.

Er det noen ting jeg kan gjøre for å forlenge levetiden?

Eneste jeg gjør nå er å skjekke at den har nok olje.

Noe mer jeg bør gjøre?

300 000km er jo en ganske god levetid for en hvilken som helst motor, og jeg vil virkelig ikke at min skal dø nå.

 

Takk!

Share this post


Link to post

Føyer meg inn etter CorVette, min 86 Carina nærmer seg 250' og har gjort det som CorVette nevnte her. Merket stor forskjell før og etter på motorytelsen. Nå gidder den faktisk å dra opp bakker i 5 gear og motoren høres ut til å kose seg

 

Det er ikke så mye som skal til; litt luft, omtanke og kjærlighet så holder den lengre enn du tror :grin:

Edited by skinner

Share this post


Link to post

Sry at jeg kaprer inlegget ditt litt ;) , men jeg har selv en Citröen ZX 1.8i og har en stund nå opplevd at bilen "hopper" litt og har en tendens til å daue på lav turtall, jeg har skifta luftfilter, helt på olje (lekker litt), skifta vann, helt på dyserens og en del kondensfjerner (hadde litt vann i tanken tidligere). Dette har hjulpet en del, men vil det hjelpe å skifte olje filter, hva mer er lurt å skifte i samme slengen?

Share this post


Link to post

Bytt olje og oljefilter, kobberringen til oljepluggen og tennplugger.

 

Sjekk kablene fra fordeler til tennplugger, rust og irr fjernes. Sjekk batterikontakt og poler, fjern irr og smør med fett.

 

Ikke mye arbeid og gir gode resultater.

Edited by skinner

Share this post


Link to post

Tennplugger skiftet jeg i vinter ;)

Hva mener dere med kabler? Strømkabler da? Skal strekke noen kabler til et anlegg jeg skal installere i dag, kanskje jeg kan skifte noen andre kabler i samme slengen da ;)

 

bensinfilter har jeg liggende etter besøk på biltema så det er planlagt å skifte den, må bare legge seg på ryggen og begynne :p

 

Hvordan skifter en olje? Har hørt at det er en plugg under som en skrur ut så kommer oljen ;) Hvilken olje bør jeg kjøpe? Hel/halv syntetisk? finnes det andre?

 

Kobberring? Skal spørre broderen om hvor den er ;)

 

Beklager at jeg maser folkens, men jeg har svært liten kunnskap om bil.

Share this post


Link to post

Du kan skru ut tennpluggene og se hvordan dem er. Hvis du har kjørt 20' km siden du byttet dem kan du fint sette inn nye. Byttet mine etter 36' km, ikke mye igjen der :D

 

Kablene som gir strøm til tennpluggene, sorte med gummihetter. Ta dem ut og se på metallfestet inni dem, er det rust og irr her hindrer det overføringen av strøm fra fordeler til tennplugg og gir dårligere effekt.

 

Oljeskift er "bare" å skru ut pluggen fra bunnpanna, sette noe under for å samle opp oljen og la det renne tomt. Kobberringen sitter på denne pluggen som ekstra tettning. Skru i pluggen, hell på olje til det er på midten av peilepinnen/som spesifisert i brukerveiledningen til bilen og that's it. Bytt filter før du heller på olje. Her kan det renne litt så ha noe for å fange opp søl. Bruk litt gammel olje på gummiringen til oljefilteret før du skrur det på for å gi bedre tettning.

 

Vær obs på at oljen kan være varm når du tapper den.

 

Bruk den oljen som er anbefalt i brukerveiledningen. Syntetisk er grei for vinteren, bruker 10w-40 mineral på min pga motorens alder og kjørelengde. Kunne sikkert brukt noe annet, Uniflow fungerer godt for min motor og har ikke giddet å eksperimentere.

 

La bilen stå i gear og håndbrekket på forresten... :innocent:

Edited by skinner

Share this post


Link to post

har et tips når det gjeller bytte av oljefilter.

For å få så lite søl som mulig ta en gammel spiker

å slå et hull i toppen av oljefilteret, dette får oljen

som er i filteret til å renne ned i bunnpanna. Dette gjøres

5min FØR du bytter filter for at oljen skal rekke å renne ned

Edited by zandro

Share this post


Link to post

Smart det der zandro, skal prøve det ved neste bytte. Har bare brukt "trakt-og-kuttet-spyleveskedunk-holde-alt-med-to-hender-uten-hjelp" prinsippet.... :roll:

Edited by skinner

Share this post


Link to post

Fant ut i dag på veien hjem at det hadde gått hull på den ene vannslangen og dette var heldigvis i enden, sånn at det var bare å korte ned litt ;)

Motoren lå på over 100 grader før jeg fant ut at det var litt varmt :(

 

Sjekket pluggene til batteriet, null irring ;) Men smurte ikke med fett, hva slags fett anbefales til dette?

 

Motoren høres nå nesten ut som en bilmotor og ikke snekke som før er så gla nå ;)

 

PS. Kobla anlegg i samme slengen :p

Share this post


Link to post
For å få så lite søl som mulig ta en gammel spiker

å slå et hull i toppen av oljefilteret, dette får oljen

som er i filteret til å renne ned i bunnpanna.

Jasså må spikeren være gammel også? Går det ikke med en ny spiker? :p

 

Sjekket pluggene til batteriet, null irring wink.gif Men smurte ikke med fett, hva slags fett anbefales til dette?

Vanlig vaselin funker supert!

Edited by MicrolaXx

Share this post


Link to post

Trenger ikke å bruke en ny spiker hvist en har en gammel

liggende :p

 

Det heter rett å slett polfett (som i fett til batteripolene)

fås kjøpt på alle bensinstasjoner og bilrekvisitaforettninger

og vaselin? ville aldri brukt vaselin.

Share this post


Link to post
Fant ut i dag på veien hjem at det hadde gått hull på den ene vannslangen og dette var heldigvis i enden, sånn at det var bare å korte ned litt ;)

Motoren lå på over 100 grader før jeg fant ut at det var litt varmt :(

 

Sjekket pluggene til batteriet, null irring ;) Men smurte ikke med fett, hva slags fett anbefales til dette?

 

Motoren høres nå nesten ut som en bilmotor og ikke snekke som før er så gla nå ;)

 

PS. Kobla anlegg i samme slengen :p

Har du flaks så har ikke toppen slått seg! Men ikke kjør motor uten kjøling ivertfall når den ikke koker.. Jeg ville ha tettet slangen eller satt på en ny og helt varmt vann/kjøleveske på motoren. Ikke kald for da kan den slå seg med tanke på toppen...

 

Hvis den tikker mye på ventilene kan du justere den litt men hold deg etter målene...

 

På batteri polene kan du bruke vanlig fett ville jeg tro..

Share this post


Link to post

Det er viktig at spikeren er gammel; den må kjenne seg verdiful selv etter den har kommet ut av veggen :D

 

Polfett til batteriet som nevnt, kanskje bytte batteriklemmer dersom de begynner å bli slitne.

 

Motoren høres nå nesten ut som en bilmotor og ikke snekke som før er så gla nå

 

Er ikke så mye som skal til, vet du :thumbup:

Edited by skinner

Share this post


Link to post
Har du flaks så har ikke toppen slått seg! Men ikke kjør motor uten kjøling ivertfall når den ikke koker.. Jeg ville ha tettet slangen eller satt på en ny og helt varmt vann/kjøleveske på motoren. Ikke kald for da kan den slå seg med tanke på toppen...

Ja det å korte ned slangen er bare midlertidlig, vi skar bort en bit på tuppen og fikk festet dette igjen på motoren, null lekasje :D

 

Motoren var kald da vi fikset dette, så vannet var vanlig romtemp da vi helte det på.

 

Det som er igjen nå er vel å se hvor mye bensin motoren bruker, om den enda bruker for mye må jeg nesten skifte bensintrykkregulator. Er ikke sikker på at det er det den heter, men folk har i allefall kalt den for det ;)

Share this post


Link to post

Sjekk alle vakumslanger, min gamle saab med 285000 på ryggen ble mye bedre etter at jeg skifta ut alle vakumslangene, lufta clutchen og kjøpte helt nytt batteri.

 

Edit: ellers virker det som om den liker å bli polert i ny og ne...

Edited by gorber

Share this post


Link to post

Hva heter en sånn bensintrykk regulator på fagspråket? Skulle gjerne ha kjøpt en på hoggeren om det viser seg at denne er gåen.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...