Gå til innhold

Hvilket OS burde jeg bruke?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har tenkt å sette opp en server. til bruk på Hjemmenettverk. Lan Etc.

 

Hva burde jeg bruke av Windows Server 2003 Standar?, Enterprise, eller web? :blush:

 

tenkte å kjøre DC Hub, og Cs server når jeg er på lan.

 

så tenkte jeg å ha Remote Admin control. Men er usikker på hvordan jeg får til å bruke det *sette opp". For jeg fikk ikke til med Windows 2000 server. :hmm:

 

Takker på forskudd ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva burde jeg bruke av Windows Server 2003 Standar?, Enterprise, eller web?

 

Å kjøpe WS2003 vil være det samme som å kaste penger i do!

Men ikke hvis du skal kjøre servern som en domene kontroller med active directory.

 

Windows XP vil fungere utmerket til dc-hub og cs-server, hvis du skal kjøre windows.

 

Eller så vil jeg anbefale ClarkConnect, linux distro som er meget enkel å sette opp, enkelt å sett opp cs-server også!

Lenke til kommentar

.. eller du lastar ned ein 180-dagers trial på WS2k3.. Det kostar deg intet, bortsett frå litt bandbreidde.

 

Du har nok med standard-versjonen, men det er vel (kun) enterprise som ligg for nedlasting.. Er ikkje sikker. Om du har ei maskin med meir enn fire cpu-kjerner treng du enterprise. Standard støtter opp til fire.

 

Etter at du har installert OSet, samt nettverkskortet, kan du fjernstyre den, ja. All konfigurering kan då tas over nettverk. Men sjølve installasjonen må tas lokalt.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å sette opp en server. til bruk på Hjemmenettverk. Lan Etc.

 

Hva burde jeg bruke av Windows Server 2003 Standar?, Enterprise, eller web?

 

tenkte å kjøre DC Hub, og Cs server når jeg er på lan.

 

så tenkte jeg å ha Remote Admin control. Men er usikker på hvordan jeg får til å bruke det *sette opp". For jeg fikk ikke til med Windows 2000 server.

NMedaas kom med et godt forslag om prøveversjon. Hvis du likevel går til skrittet å skulle kjøpe en lisens i etterkant vil jeg råde deg til en av to løsninger:

 

- Windows XP, ikke Server. Uten at jeg kjenner til alt du skal kjøre så vil jeg tro at det fungerer fint på Windows XP, som vil være billigere.

 

- Small Business Server. SBS er vesentlig billigere enn Windows Server 2003, og har garantert den funksjonaliteten du trenger, og mye mer til.

Lenke til kommentar
Hvordan man setter opp Remote Admin control på Windows 2003server?

1. Sørger for at Terminal Services går.

2. My Computer | Properties | Remote | Enable Remote Control

 

Det er fristende å be deg finne en passende bok på sikkerhet/adminstrasjon, uten at jeg har noen bestemt tittel jeg kan trekke fram her og nå (Jeg ser mest på kursmateriale).

Lenke til kommentar
Det er også andre fordeler med enterprise enn kun maks antall cpu'er, men de er ikke relevant for deg

Siden likevel har alle versjonene, så kan det jo tenkes han vil legge litt penger i hardware også, slik at han kan kjøre cluster :)

Endret av roac
Lenke til kommentar
.. korleis lastar ein ned maskinvare frå nettet? Programvare forstår eg, men ikkje maskinvare.. Om nokon vil være så vennlige å instruere meg.. :D

Ok for det første! Jeg har ingenting i denne posten å gjøre. MEN, laste ned maskinvare over internett er da teknisk umulig.

Eller har jeg gått glipp av noe essensielt?

Lenke til kommentar
Nå hører det til historien at Win*, etter mange sin mening, ikke er det mest gunstige å kjøre servere på. Rett svar etter min mening vil derfor være "Ingen av de overnevnte".

Nja.

Personleg meinar eg at Windows Server System er fint til sitt bruk, noko du gjerne ikkje gjer, men deg om det.

 

Trådstarter spør da verkeleg "Hva burde jeg bruke av Windows Server 2003 Standar?, Enterprise, eller web?"... Så svaret blir i dette tilfellet ein av dei. :)

 

Gjerne unødvendig av meg i det heiletatt å svare på (den unødvendige) posten din, men eg gjer det aligavel..

Lenke til kommentar
Nå hører det til historien at Win*, etter mange sin mening, ikke er det mest gunstige å kjøre servere på. Rett svar etter min mening vil derfor være "Ingen av de overnevnte".

Ja, men det er da mange som synes at det det er det mest gunstige OSet også. Som nevnt flere ganger i diverse fora må man blant annet se på TCO, som ikke nødvendigvis er spesielt bra for Linux.

 

Videre kommer valget av OS selvfølgelig helt an på hvilke tjenester som skal/kan kjøres, hvilket i noen tilfeller kan utelukke Windows, men som like gjerne kan utelukke Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...