Jump to content
Sign in to follow this  
efikkan

Hvordan lage en millitær-beret?

Recommended Posts

Hei!

En jeg kjenner har lyst til å lage en militær-beret(som på det vedlagte bildet), men jeg kan ikke finne noen mønster på internett. Så derfor spørr jeg om det er noen som har en idé om hvordan en slik kan lages.

Vær oppmerksom på at det er snakk om millitær-beret, ikke den typen som mange piker går rundt med.

Jeg takker for alle svar.

Til moderatorer: Om dere mener at denne diskusjonen passer bedre i en annen kategori, så flytt den gjerne.

Edited by efikkan

Lage? Hva mener du? ..fra bunnen av? Kjøpe stoff og sy selv? :ermm:

Jeg, eller rettere sagt personen jeg kjenner, har lyst til å sy en slik beret. Problemet er at vi ikke har funnet noe mønster.

Joine heimeværnet så får du gratis og du slipper å lage selv. Bøff en når du er på sesjon eller spær noen som jobber i militæret om de kan ta med til deg, er ikke så vanskelig å skaffe.

Lage? Hva mener du? ..fra bunnen av? Kjøpe stoff og sy selv?  :ermm:

Jeg, eller rettere sagt personen jeg kjenner, har lyst til å sy en slik beret. Problemet er at vi ikke har funnet noe mønster.

Hva med å spørre en som dere kjenner som er i, eller har vært i militæret; han (eller hun) har sikkert en slik liggenes. Ta den med hjem til mamsen din, eller hans, og bruk henne som det oppslagsverket hun bør fremstå som! :p

Tror kanskje hun kan svare på slikt bedre enn oss.. ;)

Husk at du bør "forme" den skikkelig når du kjøper den, eller blir den seende ut som en fransk "padde"... mener å huske at vi dyppa hele greia i vann og så satt på hodet og "forma" slik vi skulle ha dem... og oppbevarer dem sammenrulla..

Jepp, man bør dyppe bereten i varmt vann og forme den. Etter hvert som den har tørket så tar du frem barberhøvelen og barberer den slik at du blir kvitt alt av lo og lignende. Gjenta prosessen et par ganger. Til slutt vil du få en temmelig stiv sak som beholder formen selv etter å ha blitt rullet sammen.