Gå til innhold

Hvor mange bøker leser dere i året?


Hvor mange bøker leser du pr. år?  

517 stemmer

  1. 1. Hvor mange bøker leser du pr. år?

    • Ingen
      73
    • 1 - 5
      146
    • 6- 20
      157
    • 21 - 50
      77
    • Over 50
      64


Anbefalte innlegg

Da lurer jeg på hvorfor dere gjør det?

Tja, for det første er jeg generelt glad i lister, egentlig. Når det gjelder bøkene mine, er jeg litt ekstra ivrig, og har komplett liste over alle sammen, alfabetisk etter forfatter og inndelt i sjangre. Jeg synes det er gøy å kontinuerlig holde styr på hvor mye jeg leser, og i etterkant er det kjekt å kunne gå tilbake og finne interessemønstre og rett og slett minne meg selv på bøker jeg tidligere har lest. Lesing er dessuten en såpass stor hobby for meg at det gir meg en viss tilfredsstillelse å se hva jeg har "oppnådd". ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsomt :D Selv har jeg alle bøkene fint på hylla alfabetisk, og det holder egentlig for meg. Nå har jeg dog begynt å lage en liste over alle bøkene jeg har her i kåken for å holde orden på hvilken som er mine og hvilken som jeg har lånt av mine foreldre, samtidig som det er kjekt å kunne skrive det ned dersom noen låner en bok.

I tillegg har jeg såpass bra hukommelse at jeg har oversikt over mine trender. Jeg kan f. eks. si at jeg for 3 og 1/2 år siden var inne i en "trashy sci-fi" periode som deretter gikk over i en "John Irving" (jeg aner ikke hva jeg skal kalle den) periode, etc. Forøvrig husker jeg også nok til å kunne vite om jeg har lest en bok eller ikke i løpet av de siste 20 årene ved å lese "blurb" på baksiden.

Selv føler jeg at hvert minutt jeg evt. skulle brukt på å lage lister over hvilke bøker jeg leser til enhver tid er et minutt mindre lesing, og den tanken liker jeg ikke :D

 

Dessuten tror jeg at jeg hadde blitt skremt av en slik liste. Jeg leser periodevis altfor mye (om det er mulig). F. eks. har jeg lest ca 15 bøker på litt under 2 mnd nå.

 

Dog skal jeg ikke si noe negativt om lister. Selv har jeg TODO fetisj. Skrivepulten er full av TODO-lister, som på mystisk vis bare blir lengre og lengre helt frem til de kastes og jeg starter med blanke ark.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvor mange bøker jeg leser i året, tror det kan variere endel, fra noe under 50 til noe over 50.

Har perioder der jeg leser veldig mye, flere bøker i uka, og andre perioder der jeg knapt leser i det hele tatt.

Lister over hva man har lest hørtes forresten ut som en veldig god ide :thumbup:

Lenke til kommentar
Er flink om jeg klarer 3-4 per år.

 

Tror for eks jeg har brukt 2 år på å lese Don Quijote, men så skal man jo hvisnok bruke lang tid på å lese den :p

 

Prøver å få tid til å lese flere bøker, men det skjer likssom bare ikke :/

 

Ikke dårlig. Jeg brukte riktignok en dag på å lese de første 200 sidene, men når jeg skjønte at historien gjentar seg på de neste 600, så la jeg den vekk. Men jeg skal prøve å få lest hele greia en gang. Foreløpig har du brukt mindre tid enn meg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Leser hvertfall ei bok i uken, kanskje to og tre. Mye krim, men også skjønnlitteratur. Elsker å lese :)

 

Går også på høyskole, og leser en del fag (akkurat nå mye matte)

 

Greit å koble av innimellom :):whistle:

 

tyra

 

Jeg leser som regel to bøker i uken. Noen ganger flere, andre ganger ingen. Jeg tror nok at mitt snitt også ligger på en bok i uken.

 

Derfor har jeg også funnet ut at jeg leser ca. 52 bøker i året.

 

 

Coriander: Godt å se at det finnes flere lesehester :)

 

Hva leser du da?

 

Ha ei fin helg ! :thumbup:

Lenke til kommentar
tyra_: Det går nok mest i fantasy hos meg. Ringenes Herre, Harry Potter, Den Mørke Materien osv. Ellers liker jeg også gamle klassikere eller bøker der handlingen finner sted for noen århundrer tilbake :)

 

Gamle klassikere er jeg med på. Kan være litt tunge de, dog. Mye interessant å finne.

 

Keep up the good work. ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg stemte "6-20" en gang i tiden, men jeg har lest godt over 20 bøker til nå i år. Det kan virke som om antall bøker øker med tiden. Jeg har alltid lest en god del, men i løpet av de to siste årene har det mer eller mindre eksplodert. Skulle jeg stemt i dag, hadde jeg nok valgt det nest nederste alternativet. Jeg kan nok ikke måle meg med de største lesehestene av noen forumbrukere her, men jeg skal nok komme meg dit en gang!

Endret av Uin Viel
Lenke til kommentar
  • 10 år senere...

Jeg leser ikke bøker. Jeg finner det bare ikke underholdende. Har lest èn og en halv bok i hele mitt liv.

Siterer meg selv for 14 år siden. Godt at ting har forandret seg litt. Nå leser kanskje 2-3 bøker i året.

 

Problemet jeg hadde den gang var at jeg trudde bøker kun var skjønnliteratur. Det synes jeg egentlig fortsatt er ganske kjedelig. Får mer ut av en god film, enn en god bok. Men nå har jeg oppdaget sakprosa, og dét synes jeg er morsomt, interessant, og lærerikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...