Gå til innhold

Apple/Intel betyr døden for OS 9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener jeg leste et sted at MACOS på en vanlig PC ikke var en selvfølge... Windows på en MAC skulle derimot gå bra...

 

Mener alle MACer har en hardware-chip som må være tilstede for at man skal kunne installere MACOS (kilde: Dinside.no/data m.fl.)

 

Spørsmålet blir vel om Apple har planer om å ta opp kampen med Microsoft på PC-markedet, eller om de fremdeles vil satse på egen hardware/design....

Lenke til kommentar
Mener jeg leste et sted at MACOS på en vanlig PC ikke var en selvfølge... Windows på en MAC skulle derimot gå bra...

 

Mener alle MACer har en hardware-chip som må være tilstede for at man skal kunne installere MACOS (kilde: Dinside.no/data m.fl.)

De sa vel egentlig bare at de ikke kom til å støtte OS X på vanlige PCer, altså nekte kundesupport og slikt. Om de innfører noen sperrer for å gjøre det enda vanskeligere gjenstår å se, men jeg tror ikke det. Det skal i så fall være ganske lett å omgå. ;)

Lenke til kommentar

Er ikke OS9 død for lenge siden? ;)

 

OS X vil på sin side fungere på vanlige PC-er og kan utgjøre en stor trussel for Windows.

OS X vil _ikke_ kjøre på "vanlige" PC'er, OS X vil bare fungere på Apple maskiner. Apple er en HW produsent og det vil de alltid være. Grunnen til at de valgt å gå over til Intel akkurat nå er p.g.a. DRM som sammen med sin egen BIOS gjør det umulig (alt er relativt) å bruke OS X på "vanlige" PC'er.

Lenke til kommentar
Det blir spennende å se om OSX faktisk vil fungere på vanlige PCer når alt kommer til alt, historiene har vært mange på dette punktet.

Helt enig, stiller meg også sterkt i tvil til dette.. Bare det at man skifter prosessorarkitektur betyr jo ikke at det er så enkelt... Det betyr jo at Apple må utvide hardwaresupporten sin dramatisk..

 

Ikke så rart at VG og andre nettaviser kommer med slike antakelser, men forundrer meg litt at rene IT nettsider også er så overbevist om dette..

 

Flere som også påstår at Windows skal kunne kjøre på de nye Macene, dette er langt mer sannsynlig, men er ikke så sikker på at Apple er interessert i det heller...

Endret av cyberpet
Lenke til kommentar
Det virker derfor sjokkerende for mange at Apple vil flytte flesteparten av sine maskiner over på Intel-prosessorer i løpet av 2006/2007.

 

Det er vel ikke bestemmt om det blir Intel eller AMD? Dere mener vel at de skal bytte til x86(-64)?. Er ikke Tiger 64-bit? Har ikke settt dere har nevnt 64-bit i artikklene deres enda.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt mac, men har lenge ønsket en hovedsaklig på grunn av arkitekturen de kjørte på, og ikke operativ systemene deres.. Men rundt dette arkitekturbyttet, samtidig som OS X er kryssplattform kompatibel vil det gi en klar konkuranse mot Microsoft windows over tid? Longhorn er forsinket, osv. Denne annonseringen fra Apple har vært godt timet.

 

Men på operativ system fronten stiller jeg meg et lite spørsmål, som kan berøre meg som endel andre..

 

Konkuranse er bra, får Apple det til vil Microsoft og Apple slåss til fillene fyker på OS fronten inn mot 2010? - og utover..

Forbrukerne får det til gode, med solide (forhåpentligvis) produkter, god 3partsstøtte, spillstøtte osv..

 

Det som derimot gjør meg bekymret for desktop OS markedet er "lille" GNU /Linux. Apple og MS er store velkjente aktører på dette markedet, og har en vond følelse på at denne "striden" kan føre til at GNU/ Linux som desktop OS kan bli en smule overdøvet. Og i "worst case scenario's", hele opensource miljøet generelt.. Antar både Microsoft og Apple vil jobbe på spreng framover på OS fronten. Iallefall om de er rivaler på samme plattform.

 

For "fellow gnu/ linux, *bsd. etc. users.." :

Er dette bra for oss? -Vil Apple og Microsoft kunne lage solide OS fremover, eller vil det hele ende med at vi blir slept tilbake i tid med ustabilitet, usikkerhet osv. Kort og greit, har GNU/ Linux, *BSD etc. desktop OS alternativene noe å frykte fremover?

 

PS. Hadde litt liten tid når jeg skrev dette, beklager litt "rush" skriving og dårlige formuleringer her og der. Håper jeg skrev et noelunde saklig og forståelig innlegg. Ser frem til å lese tilbakemeldinger senere på dagen.

Lenke til kommentar
Det virker derfor sjokkerende for mange at Apple vil flytte flesteparten av sine maskiner over på Intel-prosessorer i løpet av 2006/2007.

 

Det er vel ikke bestemmt om det blir Intel eller AMD? Dere mener vel at de skal bytte til x86(-64)?. Er ikke Tiger 64-bit? Har ikke settt dere har nevnt 64-bit i artikklene deres enda.

Er bestemt at det er Intel nå jo.. De bærbare kommer først, og planlagt tidspunkt for lansering stemmer etter hva jeg har forstått bra overens med lansering av 64-bit Pentium M..

Lenke til kommentar
Er bra at Mac OS X kan snart kjøres på andre maskiner enn Apple!

Det vil jeg stille meg sterkt kritisk til.. tror dette er basert på antakelser fra journalister som ikke helt vet hva de snakker om.. Apple har ikke sagt noe om at hardwaresupporten i OS X skal utvides slik at den funker på alle PCer, kun at de nye Macene skal benytte seg av Intel arkitektur.

 

Er tross alt mer enn bare prosessor som må støttes i OSet, tipper Apple fortsetter med en tilnærmet like god hardwarekontroll som tidligere..

Lenke til kommentar
Det som derimot gjør meg bekymret for desktop OS markedet er "lille" GNU /Linux. Apple og MS er store velkjente aktører på dette markedet, og har en vond følelse på at denne "striden" kan føre til at GNU/ Linux som desktop OS kan bli en smule overdøvet. Og i "worst case scenario's",  hele opensource miljøet generelt.. Antar både Microsoft og Apple vil jobbe på spreng framover på OS fronten. Iallefall om de er rivaler på samme plattform.

Flere "mainstream" operativsystemer betyr at utviklere er nødt til å forholde seg til standarder når de lager programvare, plutselig betyr POSIX noe utenfor unix-/bedrifts-markedet og det er BRA, ikke bekymringsfullt. Dersom spillutviklere kan få det samme spillet til å fungere med minimale forskjeller på en intel-Mac og Windows bokser bare man holder seg til SDL og OpenGL vil det være utelukkende positivt for oss som liker pingviner/demoner (Død over DirectX :devil: )

 

Alt er jo avhengig av at de nye fruktkurvene slår an hos flere enn de som bruker Mac i dag, men hvis Apple får ned prisene sine til rundt Dell-nivå skal man ikke se bort fra at de kan vokse litt. Hvis man klarer å hacke OSX inn på en standard-pc vil man uansett være begrenset av at det bare finnes drivere for Apple-godskjent HW, tror det blir mer en kuriositet enn noe som kan brukes til noe.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Er bra at Mac OS X kan snart kjøres på andre maskiner enn Apple!

Det vil jeg stille meg sterkt kritisk til.. tror dette er basert på antakelser fra journalister som ikke helt vet hva de snakker om.. Apple har ikke sagt noe om at hardwaresupporten i OS X skal utvides slik at den funker på alle PCer, kun at de nye Macene skal benytte seg av Intel arkitektur.

 

Er tross alt mer enn bare prosessor som må støttes i OSet, tipper Apple fortsetter med en tilnærmet like god hardwarekontroll som tidligere..

Men støtter OS X tredjepartsdrivere, slik Windows gjør? I så fall regner jeg med det ikke tar så alt for lang tid før noen lager drivere for de mest populære skjermkortene og mest populære chipsets. Where there's a will, there's a way. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...