Gå til innhold

Blogg: Den første kjærligheten


Anbefalte innlegg

Ah *mimre*

 

Neste så jeg må ned på rommet å spille på min 8086 Olevitti

http://www.mikewalder.com/MCM/m24.jpg

 

This is Olivetti's popular 8086 based machine, it it fitted with an 8087 numeric co-processor or FPU. It has a proprietry Olivetti Mono CGA monitor, and 640K of Ram. It also has a 20Mb 5.25" HH Hard Disk and Western Digital Controller. This machine is fitted with the Keyboard 2 (F keys along top), although Keyboard 1 (F keys down side) was also available. Olivetti has now launched a new range of M24 pc's, snappily titled M24 NEW. They come with the current Pentium processors... along way from the original M24!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min første, siden jeg ikke er så gammel, var en nintendo, med Zelda: A link to the past, glemmer aldri de dagene med action for første gang gjennom en skjerm, aaaaaaa, gleden!

INGENTING slår "den første", det var da man ble gamer, aaaaa. *dra frem nintendo'n igjen* :D

Lenke til kommentar

Min aller første spillemaskin var en Atari 2600 som jeg fikk i 1983:

 

sys_Atari2600.jpg

 

På denne spilte jeg klassikere som Space invaders, Pole position og Breakout.

 

Den første datamaskinen jeg fikk leke meg med var en brukt Texas Instruments TI-99/4A som min far hadde med seg hjem en dag:

 

ti-994a.jpg

 

Dette monsteret fra 1981 hadde 3MHz(!) CPU, 16K RAM, 26K ROM. Oppløsningen var på 192 X 256 og kunne vise hele 16 farger på skjermen samtidig.

 

Senere fulgte jeg på med Commodore 64, NES, Sega Master System, Amiga 500 osv osv. Man kan vel trygt si jeg har vært multiplatform gamer helt fra starten :)

Lenke til kommentar

Intellivison spillkonsoll med Astrosmash og Tennis. Den kunne vise 16 farger mot Atari sine 4 eller 8 (litt vag hukommelse her). Ca. 1983 tenker jeg. Første data var Commodore AMIGA 500 seint 1986. Senere AMIGA 1200 i 1992 (har denne enda, med Blizzard 1230-50 IV kort, 66 MB ram og 850 MB harddisk). Først i 1999 kjøpte jeg min første Windows PC.

Lenke til kommentar
Første pc'n min var en IBM PC/XT. Fikk den i 1985. Den hadde 10MB harddisk, 512K med ram, en intel 8088 cpu på 4.77mhz, 4 fargers cga grafikk og sånne store deilige 5.25-inch floppydisker. Spillte NetHack, Forbidden Castle og Pinball Construction Kit på den :love:

Det var akurat en sån jeg hadde også, men jeg fikk min rundt 97/98. Kjøpte den for 50 spenn på loppemarked. Spilte California Games, Noe DX-ball-lignende og centipede.

Lenke til kommentar
Min første kjærlighet var ei søt, blond jente på 12 år. For ordens skyld: Jeg var naturligvis like gammel.

 

Er jeg unormal?

Hva var specsa?

Det føles noe ubehagelig å skulle beskrive attributtene til ei 12-årig jente, selv om jeg riktig nok var like gammel da dette skjedde. :-) Men du vet. Specsa var gode. Typisk norsk jente med langt blondt hår, krystallklare blåe øyne og søtt smil.

 

Bare synd hun ikke likte meg. Men venninna hennes gjorde det heldigvis!

 

Ah, memories.

 

For å ikke spore helt av her nå: Min første spillmaskin-kjærlighet aner jeg ikke navnet på. En venn av meg hadde en orange-farget greie som jeg i ettertid har lurt mye på hva var. Det tidligste jeg husker var Commodore 64 og Amiga.

Lenke til kommentar
For å ikke spore helt av her nå: Min første spillmaskin-kjærlighet aner jeg ikke navnet på. En venn av meg hadde en orange-farget greie som jeg i ettertid har lurt mye på hva var. Det tidligste jeg husker var Commodore 64 og Amiga.

Hmm....rar orange-farget greie? Var det noe liknende denne? Link

Nope.

Lenke til kommentar

Min første var en Commodore 64 med "Final Cartridge 3" og kassettspiller. Disketstasjon fikk jeg låne av en kamerat som hadde fått ny maskin. Dette tror jeg var i 1990. Min første PC kjøpte jeg sammen med broren min i 1994. Det var faktisk en Commodore PC med Intel 486DX33, 4MB RAM,120 MB HD. Etter noen mnd kjøpte vi Lydkort og CD-ROM 2x (Soundblaster 16) og 4MB Ram til. Alt i alt kostet dette 15000,-

 

Den spilte jeg mye DOOM 1 og 2 og Syndicate på. På gamlemaskinen var Giana Sisters en favoritt!!

 

 

Mimre :yes:

Lenke til kommentar
Ah *mimre*

 

Neste så jeg må ned på rommet å spille på min 8086 Olevitti

http://www.mikewalder.com/MCM/m24.jpg

 

This is Olivetti's popular 8086 based machine, it it fitted with an 8087 numeric co-processor or FPU. It has a proprietry Olivetti Mono CGA monitor, and 640K of Ram. It also has a 20Mb 5.25" HH Hard Disk and Western Digital Controller. This machine is fitted with the Keyboard 2 (F keys along top), although Keyboard 1 (F keys down side) was also available. Olivetti has now launched a new range of M24 pc's, snappily titled M24 NEW. They come with the current Pentium processors... along way from the original M24!

Sånn en var min første også. Jøje meg det var mye bra, husker vagt at vi spilte noe på den allerede før skolen.

 

Fine saker, den holdt jo til langt ut på 90-tallet den :D

 

(Selv om det vel dukket opp noen nymoderne 286er etterhvert)

Lenke til kommentar

Min første datamaskinerfaring var da jeg var fire år, med en Amiga 1000 :love: :

a1000.jpg (Mer her)

 

32 farger, 4 kanals stereo lyd.. masse kule spill. :) Senere ble det Amiga 500+ og 1200, før jeg ble PC-bruker til slutt. Amiga har alltid hatt en plass i mitt hjerte, og jeg har tonnevis av gode minner fra oppveksten. Kan vel trygt si at uten Amiga hadde jeg nok ikke jobbet med IT idag. :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...