Gå til innhold

Oppgradere pc. Hva skal jeg prioritere?


Anbefalte innlegg

Slik er min data pr.27.05.05:

 

Hovedkort MSI KT4V (MS-6712)

Minne type DDR SDRAM

Minne hastighet PC2100 (133 MHz)

Modul størrelse 512 Mb (2 rows, 4 banks)

Hovedkort chipset KT400

CPU type AMD Athlon XP, 2033 MHz (12.5 x 163) 2400+

BIOS type AMI (02/12/03)

CPUID CPU navn AMD Athlon XP 2600+

AGP enhet Gainward GeForce FX 5200 128 mb

Lydkort VIA AC'97 Enhanced Audio Controller

Nettverkskort 3Com EtherLink XL 10/100 PCI For Complete PC Management NIC

PSU en 280W mean mtf unknown name

19" hansol skjerm

 

Dette vet jeg selv at jeg burde:

-oppgradere psu

-bedre skjermkort:!:

-dobble minne (minst)

-bedre kjølingen+litt klokking eller (oppgradere cpu (men dette er ikke så viktig))

 

Men jeg har ikke råd til å gjøre alt så da spør jeg dere, hva burde jeg prioritere? For her begynner jeg å bli uenig med meg selv.

Maskinen brukes en god del til spilling og bilde\videoredigering.

Jeg kan strekke meg til bruk av 4k,- til dette.

Litt seriøse svar helst :dribble:

Tusen takk

 

 

 

 

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja for 4000kr kan det bli knapt.

 

Asus nf3 s754 - http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305391&s=sc

amd64 3000? - http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300492&cks=PRL

Billig psu - http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122488&cks=PRL

Corsair value - http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118737&cks=PLC

Gainward 6600 - http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305561&cks=PRL

 

Det ble 3891kr. Hvis du bruker 500kr mer får du et 6600gt kort. Strømforsymingen er nok også ganske skitt, men hva får man for under 400kr.

Lenke til kommentar

Hmmm.

Som de andre her også har gitt inntrykk av, så spør du egentlig et "umulig" spørsmål. :(

 

(Denne kan muligens oppfattes som et slag i ansiktet, men ikke ta det så tungt): Ingen av komponentene (med unntak av skjermen) du har duger til spilling. :dontgetit:

 

Du trenger et helt nytt system.

Problemet er at et nytt system vil koste rundt 5600kr.

(GeForce 6600GT, Athlon 64 3000+ Venice, socket 939, 1GB DDR400, 450W PSU (en skikkelig PSU for sikkerhets skyld), kabinett) <---ca det svakeste systemet jeg kan anbefale til spilling.

 

Ikke kjøp billig dritt når du først skal kjøpe et nytt system. Du vil med stor sannsynlighet angre før eller siden.

 

Det du kan gjøre er å prøve å selge hele kassa til en "gutt borti gata" for rundt 1600kr. Du klarer det hvis du er flink/heldig/sleip. <--- Stryk det som ikke passer ;)

 

Jeg kan ikke, hverken med en overklokkers eller en gamers hjerte, anbefale deg noe dårligere system. Det ville gjort vondt i sjela. :w00t:

Lenke til kommentar
En viktig ting dere har glemt.."flaskehalsen i systemet" HD'en.

Hjelper ikke med ett skikkelig fancy ny pc, når du har en sliten hd.

prøver nå få ut hdd passet fra en grillet xbox... tenkt jeg skulle bruke den seagate 160 sammen med wd 160 som kjøres akkurat nå, det skulle vel virke?

Lenke til kommentar

Da har jeg skrapt i sammen en liten pc jeg kunne tenke meg, siden jeg hadde glemt skattepengene så kan jeg tillate meg litt mer :innocent:

 

2x512MB Ddr PC3200 (400MHZ) 734,-

Amd Athlon 64 3200+ 2.0GHZ socket 939 1550,-

Aspire Xplorer Black kabinett 695,-

Msi K8N NEO4-F S939 Hovedkort 995,-

Northq Powersupply 4775 500W Silent 850,-

Xfx Geforce 6600 256MB passive Cooling 1 295,- Men er ikke sikker på om jeg skal gå opp til gt utgaven?

 

tot= 6 119,-

 

Synspunkter??

Lenke til kommentar
bra det oppsettet, men ville gått for 6600GT

tenkt kanskje å klokke litt på kortet siden jeg har bra kjøling og strømforsyning, men om denne versjonen er god til å klokke med er jeg ikke helt sikker, vet at gt er bra men hadde håpet denne dugde også...

Lenke til kommentar

Hadde J E G vært deg, så hadde jeg bare spart og kjøpt meg en helt ny maskin. Du har sikkert klart deg en god stund med den der, så hva er vel noen måneder til?

Nå er det sommer uansett, og ikke tid til å sitte inne foran skjermen (med mindre du er en hardcore gamer, noe som jeg tviler på når jeg ser hva du har i maskina).

 

Rett etter jeg skrev dette, så jeg at du hadde satt opp en maskin selv. Mine kommentarer:

 

Gå for socket 754, da sparer du penger både på hovedkort og prosessor. Skal du kjøpe 1GB minne, er minstepris 1500kr... Kjøp for all del IKKE minne til under 1200kr. Kjøp deg Beantech Igloo kabinett. Kjøp 6600GT, minne er ikke alt...

 

Og hva du enn gjør, IKKE waste 200-300kr på en 500W PSU. Til dét systemet trenger du ikke mer enn 350W, personlig anbefaler jeg 400W for å være på den sikre siden.

 

Åja, kjøp fra komplett.no.

Endret av Stigma2K
Lenke til kommentar
Skal du kjøpe 1GB minne, er minstepris 1500kr... Kjøp for all del IKKE minne til under 1200kr.

 

 

 

hva er galt med de til under 1200,-?

 

Og hva du enn gjør, IKKE waste 200-300kr på en 500W PSU. Til dét systemet trenger du ikke mer enn 350W, personlig anbefaler jeg 400W for å være på den sikre siden.
, med en på 500w så har du i lang tid fremover..., som ikke ryker etter et par mnd fordi den blir overbelsastet, snakket jeg om overklokking..ja. kunne kanskje ha funnet en mindre en, men denne er VELDIG stillgående og er jeg ute etter.
Lenke til kommentar

ja også en ting til 939 serien er jo mer fremtidsrettet en 754 serien, hvorfor skulle jeg velge den når jeg har råd til 939?

Edit: en ting jeg lurer på er om mitt nåverende kabinett passer atx standarden ?? har miditiwer jnc-52shl 300w??

Endret av regga
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...