Gå til innhold

Politiskuddene i Larvik- Unødvendig?


Anbefalte innlegg

På Onsdag ble en 33 år gammel vitnameser skutt i magen og hjertet og drept av politi i Larvik. Vitnameseren løp rundt med en kjøttøks og truet sivile og politiet.

 

Samleside hos VG

 

 

Selv tror jeg politimannen gjorde det rette, men frem til nå har kun vitner forklart hendelsen. Så egentlig venter jeg med min mening frem til Spesialenheten for politisaker er ferdig med etterforskningen.

 

Hva mener dere?

Rett å drepe vitnameseren?

Endret av stian123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke fulgt 100% med i hele saken, men er jo klart at det som har skjedd er trist for alle innvolverte..

 

Men NEI - jeg mener ikke at det var riktig å drepe han.

 

Personlig undres jeg litt hvorfor han ikke skøyt i bena f.eks, eller som Staff sa "bare løp sin vei".. Tipper denne vanlige politimannen ikke er drillet godt nok til å håndtere slike situasjoner og derfor gjør han det som er mest naturlig instinkt for å forsvare seg selv..

Lenke til kommentar

En dyktig politimann burde ikke ikke ha nødt til å skyte for å drepe sånn, men kjenner ikke sakens fakta at jeg kan utale meg helt bombastisk på om det var rett eller galt.

 

 

Det som bekymrer meg er retningen samfunnet tar. Dette kan føre til at fler og fler "småkriminelle" tar med seg våpen på "jobb" og at dette blir mer vanlig.

 

Huff, vold er trist :no:

Lenke til kommentar
Personlig undres jeg litt hvorfor han ikke skøyt i bena f.eks, eller som Staff sa "bare løp sin vei".. Tipper denne vanlige politimannen ikke er drillet godt nok til å håndtere slike situasjoner og derfor gjør han det som er mest naturlig instinkt for å forsvare seg selv..

Politiet har ikke bare ansvaret for å beskytte seg selv mot øksemenn, men også samfunnet. Hadde politimannen stukket av ville det medført at det var en stk gærning med øks løpende rundt i gatene blandt ubevæpnede sivilister.

Lenke til kommentar
Han kunne nå i det minste prøvd å skyte et par vådeskudd eller skyte han i beina..

FYI:

vådeskudd ~skott eller ~skudd (skadelig, drepende) skudd avfyrt av vanvare, ved et uhell bli drept av et v-

 

Varselsskudd er ordet du leter etter :) Og forøvrig - Politiet skjøt varselskudd.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar
Hadde politimannen stukket av ville det medført at det var en stk gærning med øks løpende rundt i gatene blandt ubevæpnede sivilister.

Når jeg mener "løpe sin vei/stikk av/o.l" så mener jeg ikke da å beine for livet lengst mulig unna, men bare for å få han litt på avstand for å få kontroll på han.. I.o.m. det var flere politifolk der, så hadde vietnameseren umulig klart å fulgt etter alle..

Lenke til kommentar
Har ikke fulgt 100% med i hele saken, men er jo klart at det som har skjedd er trist for alle innvolverte..

 

Men NEI - jeg mener ikke at det var riktig å drepe han.

 

Personlig undres jeg litt hvorfor han ikke skøyt i bena f.eks, eller som Staff sa "bare løp sin vei".. Tipper denne vanlige politimannen ikke er drillet godt nok til å håndtere slike situasjoner og derfor gjør han det som er mest naturlig instinkt for å forsvare seg selv..

Vitner mener at de kun var 5 meter avstand mellom de to da skuddene ble fyrt av.

Man kan lett kaste en øks så man dreper med en kule i låret...

Man kan også kaste en øks og drepe en som løper.

 

Hva om politiet løp, elle stod og så på at mannen drepte en sivil?

Hvilke overskrifter ville dette fått?

Lenke til kommentar
Hadde politimannen stukket av ville det medført at det var en stk gærning med øks løpende rundt i gatene blandt ubevæpnede sivilister.

Når jeg mener "løpe sin vei/stikk av/o.l" så mener jeg ikke da å beine for livet lengst mulig unna, men bare for å få han litt på avstand for å få kontroll på han.. I.o.m. det var flere politifolk der, så hadde vietnameseren umulig klart å fulgt etter alle..

Det var vist bare en politimann der..

En annen satt i bilen lenger unna

Lenke til kommentar

Prinsippielt sett så var det undødvendig ok skyte. Nå kjenner eg ikkje til alle detaljene i akkurat denne saken men det virker som det meste blei gjort etter "boka", med untak av varselskudd. Politimannen følte seg sikkert truet og hadde då sin rett til å forsvare seg og dei andre sivile. Ein anna ting er det at å skyte noken i beina ikkje alltid er noke bedre alternativ sidan eit slikt skudd like gjerne kan være dødelig og/eller gjere store skader, og eit slikt skudd ikkje nødvendig vis vill stoppe gjerningsmannen.

Lenke til kommentar
jeg mener det var helt rett av politimannen.

når en mann løper mot deg med en hevet kjøttøks, får alle normale personer mer eller mindre panikk. jeg vil tro det er hovedgrunnen til at politimannen skjøt.

å for meg er det grunn nok. jeg ville gjort det samme.

Jo, men politifolk skal være trent til å handle annerledes en oss andre i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Jo, men politifolk skal være trent til å handle annerledes en oss andre i slike situasjoner.

det er sant, men når en mer eller mindre gal person, med kjøttøks løper mot deg, og er under 5meter unna. da skyter du. da har du ikke tid til å sikte på føtter eller i været eller hva det skal være.

Lenke til kommentar

Av alt jeg vet nektet mannen å la seg avvæpne etter gjentatte advarsler. Da er det rimelig at politiet skyter for å drepe.

 

Hvis mannen var mindre enn et par sekunder unna politimannen, er det helt klart sikrest å skyte angriperen/initiativtakeren i mageregionen enn i føttene. Ingen vil risikere å få en flyvende kjøttøks rett i melonen.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hvis mannen var mindre enn et par sekunder unna politimannen, er det helt klart sikrest å skyte angriperen/initiativtakeren i mageregionen enn i føttene. Ingen vil risikere å få en flyvende kjøttøks rett i melonen.

Enig.

 

De vitnene jeg har hørt uttale seg om saken, har vel unisont støttet politimannens avgjørelse. Men det var jo mange vitner.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Det plager meg at det skal stilles spørsmål om dette.

 

Dere sier denne mannen skal være trent til og skyte en person i benet isteden for kroppen, men denne mannen er også trent til å bedømme situasjonen å hva som er nødvendig. Å btw hvis denne mannen hadde vært ruset/ i sjokk å politimannen hadde skutt han i benet er det stor sannsynlighet for at mannen ikke ville ha stoppet av det.

 

Jeg mener han skulle vært skutt i hodet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...