Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brist/brudd i ribbein. Hvordan føles det?


endrebjo

Anbefalte innlegg

Jeg var litt uheldigÆ/uforsvarlig i en sånn karusellgreie på tivoli i dag (se vedlagt tegning). Vognene var nok beregnet på to personer, men jeg og to relativt store kamerater greide å presse oss inn. Jeg kom da ytterst, noe som resulterte i at jeg fikk to store guttekropper presset hardt mot meg ca. 1/3 - 1/4 av turen (i hver akselerasjon ut av en sving), og da snakker sikkert om vekt på 100-150 kg pga. g-krefter (de veier 75 kg hver).

 

Etter turen har jeg følt meg litt øm i øvre område av venstre side av brystkassen der kameraten min greide å plassere skulderen sin iløpet av turen (jeg og han satt og klynket/offet og ropte av smerte/ubehag siste halvdel). Jeg kjenner det når jeg puster veldig dypt inn, og når jeg bruker brystmuskulaturen. Når jeg slår på det kjenner jeg omtrent ingenting.

 

Så spørsmålet: Er det muskulaturen eller ribbeina som har tatt skade av turen? Det er ikke direkte smerte, men mer at jeg kjenner at jeg har fått en trøkk. Hadde jeg kjent det veldig godt hvis det hadde vært ribbeina?

 

:)

 

(Tivoli på Nygårdstangen i Bergen hvis noen lurer. Ca. halv 6, 6-tiden hvis noen så på.)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har fått en brist eller brudd gjør det ikke skikkelig vondt før i morra.

Da er du isåfall ikke i tvil. ;)

En muskelbrist kan forresten gjøre like vondt.

Med mindre du har punktert en lunge eller beinpipene spriker gjør kroppen repareringa sjøl.

Lenke til kommentar

Haha, slik har jeg kjørt en gang, og ALDRI igjen. Vi satt 3 eller 4 i den uten å være spesielt edru, så klarte han ene å finne på å ta med ei plastflaske og legge mellom seg og han som satt i midten. Jeg satt seff ytterst, og fikk all krafta pressa mot meg, og begge de to veide mer enn meg. Plastflaska kom etterhvert bak meg, og enda opp mellom det beinet som stikker litt ut på toppen av beinet (ca 90 grader bort fra navlen, om ikke kroppen min er deformert) og kanten på karusellen. Fytti pokker det var smertehelvette. Klarte såvidt å gå etterpå, samt at jeg moste mobilen min.

Aldri mer.

Lenke til kommentar

Gjorde det samme i dag, dog med to litt lettere kamerater.

Gjorde passelig vondt, så om det noen gang blir en neste gang skal jeg sørge for at jeg sitter innerst og at vi bare er to i samme greie :p

Ingen skade tatt, men var vondt der og da.

 

EDIT: Du kommer fra Bergen ja, var ikke tilfeldigvis tivoliet i Nygårstangen du var på?

Endret av PT
Lenke til kommentar
EDIT: Du kommer fra Bergen ja, var ikke tilfeldigvis tivoliet i Nygårstangen du var på?

Jo, skrev det i første innlegget. Turen tok vel sted i ca. halv 6, 6-tiden.

 

Flere av publikummerene la merke til at jeg ikke hadde det helt godt. :p

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
EDIT: Du kommer fra Bergen ja, var ikke tilfeldigvis tivoliet i Nygårstangen du var på?

Jo, skrev det i første innlegget. Turen tok vel sted i ca. halv 6, 6-tiden.

Ahh, så det nå. Tok turen sånn rundt klokken fem vil jeg tro. Var der ganske lenge med 'gjengen', men vi gjorde egentlig ganske lite :p

Lenke til kommentar
Skal en brist/et brudd gjøre vondt når man tar/presser/slår på det?

Brudd, ja/brist, ikke nødvendigvis. Ikke faglært, men snakker av egen erfaring.

 

 

Det gjør heller ikke vondt (smert), men jeg føler at jeg har fått en trøkk.

 

Hadde en liten lei greie i vinter, brakk armen oppe ved skulderen og bristet et eller fler ribbein. Ribbeinet(ene) kjente jeg ikke før en uke etter (derfor jeg svarte deg i stad, egentlig) mens bruddet gjorde at jeg hadde en, og etterhvert flere søvnløse netter.

 

Får ikke gjort noe med ribbeinsbrudd, legen bare sender deg hjem igjen, så bare å ta det med ro og ikke utsett deg for mer påkjenninger på en stund hvis dette er tilfelle.

Lenke til kommentar

Jeg hadde uansett ikke tenkt til å gå til legen, men ville få litt oppklaring i om det er brist eller om det bare er en forslått muskel.

 

Ble litt verre utover dagen i dag. Meget mulig det er brist. Holder meg unna trening i dag for å skjekke status i morgen.

 

Huff... allerede 3 dager uten trening, og det blir nok flere. :(

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Heisann, jeg er en jente på 15 år og har skadet ryggen min i skiheisen.. skulle være med noen venner og ta en skogsløype, også på slutten så kom vi til ett stup/drop. og da er det jo meningen å lene seg ganske så langt bak da. men jeg tror jeg lente meg litt for langt bak så jeg klarte å lande feil.. nå de siste dagene har det gjort vondt i ryggen når jeg hoster, nyser, ler og går.. om natta nå jeg ligge litt høyt og ligger nesten hele dagen. hvis jeg sitter gjør det mest vondt i ribbein på venstre side bak på ryggen.. kan dette være en brist?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...