Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lover og regler angående oppbevaring av tørris?


Dahl

Anbefalte innlegg

Under 17. mai-feiringa på en skole hvor jeg bor skjedde det en tragisk ulykke.

En liten guttegjeng (deriblant min egen lillebror) fikk tak i en del tørriselementer. Denne tørrisen ble brukt til å fryse ned is som ble solgt i en liten bod.

Barna (de er alle 12-13 år), fikk tørrisen av foreldrene som stod der i boden, og de ante tydeligvis fred og ingen fare.

 

Det som da skjedde var at denne guttegjengen tok tørrisen oppi en flaske, for så å ta varmt vann oppi. Når man gjør dette skjer det en reaksjon med tørrisen (enten utvider tørrisen seg eller så skjer det en kjemisk reaksjon, er ikke sikker).

De skulle kaste flasken med tørris som en slags morrobombe, men uheldigvis var ikke gutten rask nok, så flasken eksploderte i hånden hans.

Det florerte mange rykter om at han hadde mistet hele hånden, men når luftambulansen kom ca. 30 minutter senere fikk vi vite at han hadde røket tre sener, samt at hånden hans hadde fått store kutt og andre skader.

Han mistet nesten tommelen, og det er fortsatt sjangser for at han kan få varige mén. Han var heldig som ikke ble skadet værre.

 

Nå har det seg slik at noe lignende har skjedd to ganger tidligere ved samme skole; i forfjor eksploderte en flaske når en skulle kaste den, slik at personen fikk blåmerker og kuldeskader i mageregionen. Året etter eksploderte en flaske med tørris som folk trodde hadde smeltet, slik at en kvinne fikk flasken hardt i hodet.

 

Ja, selvfølgelig var gutten dum og han skulle aldri gjort noe slik, men har ikke de som hadde ansvaret for tørrisen en god del skyld?

Tørris er jo meget farlig, ettersom det holder en ekstremt lav temperatur, og kan dermed gi frostskader. Som det går frem av denne historien kan det også brukes til andre ting, andre ting som er ekstremt farlig.

Det værste er jo at de ansvarlige ga tørrisen til barna.

 

Det jeg da lurer på er om det finnes noe lover og regler angående innkjøp og oppbevaring av tørris og andre liknende stoffer?

Endret av @kd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vaskepulver er også farlig, gitt at du oppbevarer det på en slik måte at de reagerer med andre stoffer. kunstgjødsel er EKSTREMT farlig av samme grunn. Så også med Tørris. Det aller meste her i livet er igrunnfarlig om det gjøres/plasseres i "feil" kontekst (noen ganger kan jo feil for noen være rett for andre).

 

og nei... jeg synes IKKE at folk som oppbevarer tørris skal lastes for at folk oppfører seg som idioter. Slike fortjener en nominering til Darwin Awards.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ikke gitt tørris til barn som leketøy men jeg tror ikke det finnes noen som helst lovregulering av dette. Det ville vel blitt like snodig som om man skulle hatt lover og regulering for oppbevaring/bruk av kokende vann... :shrug:

Edit: Men de som gir barna slike ting så de kan leke seg med det bør selvfølgelig ta denne episoden kraftig innover seg og vurdere sine egne handlinger litt mer i fremtiden. Barn synes sikkert det også er gøy å leke med fyrstikker også men dersom man som voksen oppmuntrer til slik lek er man også ansvarlig for skader som måtte oppstå menr jeg.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Enig med dere, men nå har det seg slik at tørris er langt farligere enn både kokende vann, vaskepulver og kunstgjødsel.

Ren tørris kan lett gi varige kuldeskader, ettersom det ikke smelter like fort som vanlig is, og det holder en mye lavere temperatur.

Lenke til kommentar

Det som skjer er at tørrisen går fra fast form til gassform, og dermed tar mer plass, slik at det blir trykk i flasken.

 

Men det var dumt å gi tørris til barna. Hvertfall hvis det ikke var noen voksne der som kunne sørge for at ting gikk riktig for seg. På samme måte som at alle vet at man ikke skal gi våpen eller andre farlige ting til barn, burde de skjønt at tørris også kan bli farlig.

Endret av Josten
Lenke til kommentar
Om oppbevaring vet jeg ikke, men om guttene led noen skade av dette så er det meget mulig at de som ga isen er erstatningsansvarlige.

Så om jeg skulle gitt en et hoppetau til en guttunge og han hengte seg med det så skulle jeg være erstatningsansvarlig (evt bli dømt for medvirkning til selvmord)?

 

"Er man tynn i toppen blir det tyn på kroppen".

Lenke til kommentar
Om oppbevaring vet jeg ikke, men om guttene led noen skade av dette så er det meget mulig at de som ga isen er erstatningsansvarlige.

Så om jeg skulle gitt en et hoppetau til en guttunge og han hengte seg med det så skulle jeg være erstatningsansvarlig (evt bli dømt for medvirkning til selvmord)?

 

"Er man tynn i toppen blir det tyn på kroppen".

I utgangspunktet, nei, men det kommer jo ann på omstendighetene. Håper du uansett ser forskjellen.

 

Når man behandler farlige stoffer (om det så måtte være tørris, sprengstoff eller syrer) så forventes det at man utviser høyere aktsomhet enn normalt. Det å gi fra seg slikt til en 12 åring tror jeg nok mange ville karakterisere som uaktsomhet, mye fordi de sannsynligvis ikke kjente til virkningene av stoffet, men at en normal person ville handlet annerledes.

 

Om du er medskyldig i drap når det gjelder hoppetauet tviler jeg på, det jeg snakket om var erstatningsansvarlig for eventuellt økonomisk tap, eller menerstatning (skader hindrer guttens livsutfoldelse) som går på skader på kroppen.

Lenke til kommentar
Det jeg da lurer på er om det finnes noe lover og regler angående innkjøp og oppbevaring av tørris og andre liknende stoffer?

Er vel flere varianter av tørris afaik, men for den "vanlige" tørrisen er det ingen lover/regler for innkjøp/oppbevaring afaik..

Lenke til kommentar
Det som da skjedde var at denne guttegjengen tok tørrisen oppi en flaske, for så å ta varmt vann oppi.

da jeg var yngere, var foresten også på 17'ende mai, gjorde jeg og en kamerat tilsvarende ting. bi puttet tørris i en brusflaske og helt litt vann oppi. jeg ble så hentet av moren min og hadde derfor ingen kontroll over flasken.

 

senere samme dag, møtte jeg kameraten min på et tivoli, hvor han fortalte at en mann hadde prøvd å åpne flasken. da hadde flasken sprengt og mannen måtte sy 18sting. moren til kameraten min hadde stått nærme, og smellet være så sterkt at hun mistet hørselen i det ene øret.

Lenke til kommentar
Enig med dere, men nå har det seg slik at tørris er langt farligere enn både kokende vann, vaskepulver og kunstgjødsel.

Ren tørris kan lett gi varige kuldeskader, ettersom det ikke smelter like fort som vanlig is, og det holder en mye lavere temperatur.

Tørris er ikke farligere en kokende vann og kunstgjødsel da. Med salpeter holdig kunstgjødsel kan man faktisk lage kl 2 eksplosiver og det er litt farligere en tørris på flaske. Med litt Kjemi kunskaper ser du veldig fort at det meste av kjemikaljer kan være potensiellt meget skadelige. fks klor og ammoniakk

Men de voksen personene som ga dette til ungene burde ta dette innover seg.

Lenke til kommentar
Enig med dere, men nå har det seg slik at tørris er langt farligere enn både kokende vann, vaskepulver og kunstgjødsel.

Ren tørris kan lett gi varige kuldeskader, ettersom det ikke smelter like fort som vanlig is, og det holder en mye lavere temperatur.

Tørris er ikke farligere en kokende vann og kunstgjødsel da. Med salpeter holdig kunstgjødsel kan man faktisk lage kl 2 eksplosiver og det er litt farligere en tørris på flaske.

Ren tørris er mye farligere enn kokende vann og kunstgjødsel... Det kan gi varige kuldeskader.

Lenke til kommentar
Enig med dere, men nå har det seg slik at tørris er langt farligere enn både kokende vann, vaskepulver og kunstgjødsel.

Ren tørris kan lett gi varige kuldeskader, ettersom det ikke smelter like fort som vanlig is, og det holder en mye lavere temperatur.

Tørris er ikke farligere en kokende vann og kunstgjødsel da. Med salpeter holdig kunstgjødsel kan man faktisk lage kl 2 eksplosiver og det er litt farligere en tørris på flaske.

Ren tørris er mye farligere enn kokende vann og kunstgjødsel... Det kan gi varige kuldeskader.

Artig at litt kunstgjødsel og litt diesel sprenger bygninger til H***, da.. Jeg tror nok at det er lit farligere, gitt.

Jaja, ei kuldeskade og et par arr er vel værre enn at du er spredt utover en kvadratkilometer, tross alt.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Hva er egentlig det verste som kan skje med noen som leker seg med tørris på flaske?

Jo de kan få noen avrevne sener og noen stygge kutt. Men om du leker deg med Kunstgjødsel og disel kan du fort miste MYE mer.

For og svare på topic så er det ikke noen bestemte regulasjoner for lagring av tørris, hvorfor skulle det egentlig være det? Er ikke noen spesielt mye farligere en mye annet. Skulle det være strenge lagrings prosedyrer for varmt vann å da :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...