Gå til innhold

Guide for Hjelp til kjøp av DVD brenner


Anbefalte innlegg

Guide for Hjelp til kjøp av DVD brennere

 

Ofte har man visse krav som:

 

Dual Layer: De fleste Brennere støtter DVD+R double layer i dag.

Et fåtall støtter også DVD-R dual layer, men ser ikke noe problem med å ikke støtte det da grunnet dårlig kompatibilitet.

 

16X Brenning på DVD+/-R: De fleste støtter dette, men BenQ er helt klart i tet på DVD+R grunnet god kvalitet og bitsetting av DVD platene.

 

Takler Ripete Cd/Dvd-plater: De beste brennerene til dette er BenQ sine, men LG og Lite-On er også ganske ok på lesing av Ripete plater.

Pioneer og NEC som har vist seg svært dålige til og takle ripete plater.

 

Brenner på alle slags plater (Cd/Dvd+/-R og +/- Dual layer): Skal du ha en brenner som tar alle formater, samt lightscribe må du vente på LG GSA-4167B. dette er en brenner som skal takle alle formater (inkludert DVD-RAM og -R Dual Layer) formater samt lightscribe.

Ellers er de fleste brennere ganske like med tanke på støttede formater, forskjellen ligger i om de støtter -R DL eller ikke.

 

Noen funderer kanskje på og skaffe seg en ekstern DVD-brenner:

Eksterne DVD-brennere er ikke like vanlige som interne brennere, men det finnes en håndfull tilgjengelige modeller. Disse er praktiske der det av en eller annen grunn ikke er plass til en brenner i PCen, hvis man har en bærbar PC eller i de tilfellene hvor flere vil dele tilgangen til en DVD-brenner, men er også og anbefalle for folk på farten.

 

Hvilken brenner og Plater skal jeg ha?

Jeg henviser til OC-Freak sin DVD-Brenner/DVD-plater tråd. For Anbefallinger av Brennere og Plater, der får du all hjelp du trenger av forumets ypperste Brenner tester, OC-Freak.

 

Programvare

 

Ofte ser jeg at mange ønsker programvare med brenneren sin, nesten alle brennere du kjøper i dag har et brenneprogram kalt Nero OEM som er medfølgende, altså en redusert versjon av Nero 6 eller redusert brukerfunksjonalitet.

 

Hvis du kjøper Plextor brenner sa har den med et program som kalles PlexTools der kan brukes til ripping og brenning av musikk cd-er og er meget enkelt og bruke.

 

Forklaringer:

 

Lightscribe:

 

Lightscribe er basert på ein spesiell laser som avgir lysenergi til dei tynne fargelagene på overflaten av dei spesielle CDene.

Denne energien skaper ein kjemisk forandring i fargepigmentene, slik at den endelige fargen avhenger av laserstrålen sin intensitet.

På denne måten blir tekst og bildedesignen du allerede har designet på din pc overført til oversiden av CDen eller DVDen.

Når du har brent CDen/DVDen skal du derfor snu CDen/DVDen, så oversiden kan bli "trykket".

 

Ekstern:

 

At noe er eksternt vil det si at det er for seg selv eller har et eget kabinett (bilde)

140481.jpg

 

Formater:

 

DVD står for Digital Versatile Disc

 

DVDR står for DVD Recordable (skrivbar)

 

DVDRW står for DVD ReWritable (overskrivbar)

 

Tester:

*Det kommer mer etterhvert*

Endret av Omy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DVD står for Digital Versatile Video Disc

 

det blir vel DVVD det hva? Digital Versatile Disc er riktig

 

syns ikke den var stor og informativ nok til å være sticky det er min mening men den blir sikkert bedre etterhvert.. :yes:

Jeg vil komme med mer info om de ulike tingene etterhvert, men for tiden er jeg dypt opptat..

Noe som du vil ha med så PM me :thumbup:

Lenke til kommentar

Jepp det stemmer jeg ba om hjelp til kjøp av ny brenner og med det lærte jeg såpass at jeg turde og begi meg ut på en Guide for og lære de uvitende det jeg har lært, men forstå meg rett så har jeg nok ikke lært nok enda så det kommer mer som sagt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...