Gå til innhold

Bærbar fra USA - tastaturoppsett


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Lurer på om jeg skal kjøpe meg bærbar pc fra USA - kan muligens få det litt billigere... Det jeg lurte på, er om det finnes en løsning, slik at jeg kan få bokstavene æ,ø,å selv om det er amerikansk tastatur? HAr hørt det skal være mulig å sette opp med norsk tastaturoppsett, er dette sant? Noen som vet åssen det vil funke og evnt hvilke begrensninger det vil gi?

 

Håper noen vet noe om dette, på forhånd takk for svar!

 

P.S. Noen som vet om noen billige forhandlere (nettbutikker) i USA som selger laptop? Den skal leveres til USA, kjenner en som bor der...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal vel gå ann på de fleste maskinene, hvilken maskin har du tenkt å kjøpe?

Har muligheten til å ta inn Asus maskiner til en bra pris i forhold til prisen i Norge...hvis det blir aktuelt for deg da. Ellers finnes det jo anitec.ca, istnc.com osv bare ta et søk på google ;)

Endret av chaiphrom_nick
Lenke til kommentar

Du kan sette opp OSet ditt (Windows/linux osv) til å bruke norsk tastaturoppsett selv om du har et amerikansk tastatur (slik at du bla. får æøå). Men et amerikansk tastatur er ganske anderledes de de norske. Mange av spesialtegnene har helt annen plassering enn det vi har her i norge.

Lenke til kommentar

Hei

 

Teknisk sett er tastaturet likt uansett, men forkjellen ligger på hvilke tegn som er skrevet på selve tasten alttså spesialtegn, har selv en engelsk tastatur på en ibm thinkpad, og den eneste endringen jeg gjorde er på tastaturoppsettet i windows.

 

Hvis det er hvanskelig for deg å huske hvor de ulike spesial tegnene ligger kan du kjøpe gjennomsiktige lapper og skriv på dem !

 

Ps! kan du touch metoden trenger du uansett ikke å se hva som står på tastene !

Mvh

Abedin

Endret av abedin
Lenke til kommentar

Heisan,

Har selv kjøpt en Ibm T42 fra Usa.

Koster meg ca 5-600 å få norsk tastatur.. skal bytte en gang i sommer...

 

På denne pcn er det enkelt, bare 4 skruver å løsne.. og vips har jeg byttet...

 

Min pc ble ganske mye billigere fra usa enn hva den koster i norge.. har vel spart over 5000... :)

 

Nb! det er endel forskjeller på tastaturene. men det er for det meste en vanesak.. er ikke mye plaget med at jeg ikke finner tegnene...

 

mvh Espen

Lenke til kommentar

Takker for alle svar! Har ikke tenkt på noen spesiell maskin, men tenkte å gå for en som ikke er så dyr, da jeg går på skole. Har sett på en del modeller til rundt 6000 ,-, ønsker ikke å bruke så altfor mye.

 

Nå vet jeg ihvertfall hvilke muligheter jeg har mht. tastatur... Noen andre forslag til gode og billige nettforhandlere i USA?

Lenke til kommentar

Handlet T42n fra denne siden... de har flere merker, også "refurbished" pc`r

 

https://www.eritech.com/index.php

 

Overførte penger.. og vips var pcn påvei i posten.. kom ganske kjapt med fedex..

 

God oppfølging... fin service... bestilte med ett ekstra batteri, da jeg fikk sakerne viste det seg at det ikke passet til maskina... sendte det tilbake og fikk riktig batt kjapt og enkelt...

Endret av Npvk_X
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

:w00t: Jeg kjøpte min bærbare i USA nylig (AMD 2800+, 512MB RAM, 60GB HD, DVD/CDRW++) for kr 5200,- :D Billig og bra!! Har endret til norsk tastaturoppsett i Windows. Det går fint så lenge jeg bruker touchmetoden!

 

Kanksje det går an å få kjøpt nye klistremerker til tastaturet... Noen som vet?

Lenke til kommentar

Syns ikke dollaren er så lav at det gjør. Men når det gjelder å bestille fra Usa så må du regne med 25% mva. Frakten kan også bli veldig dyrt. Når det gjelder garanti så er det mange produsenter som har internasjonal garanti. Det er bare å sjekke det opp før man eventuelt bestemmer seg for å kjøpe.

Lenke til kommentar
Hei igjen...

 

Har nå kjøpt meg en IBM X40 fra USA, og kjøpt nytt tastatur via IBMs partner KK88. Kostet meg 1300,- og da må jeg sette det inn selv(noe som ikke er vanskelig, men ville ha kostet 3-400 kr i tillegg).

 

Takker for alle svar!

hvor mye ga du for den?

Lenke til kommentar
åsen skal du finne norske taster til aleinware bærbar da?

Hvem har sagt noe om Alienware her? Det er ikke alle som er like sugen på Alienware bare fordi de vil bestille fra Usa. Husk at man kan kjøpe bærbare fra alle produsenter i Usa, og det kan jo hende de vil ha noe annet enn Alienware.

Lenke til kommentar
Hei igjen...

 

Har nå kjøpt meg en IBM X40 fra USA, og kjøpt nytt tastatur via IBMs partner KK88. Kostet meg 1300,- og da må jeg sette det inn selv(noe som ikke er vanskelig, men ville ha kostet 3-400 kr i tillegg).

 

Takker for alle svar!

hvor mye ga du for den?

Hei!

 

Jeg skulle egentlig gi rundt 10 000, men det var mye surr med IBMs nye Lenovo partner, de klarte ikke engang å matche prisene på sin egen webside ved bestilling. Endte opp med å betale 18-1900 dollar, noe som tilsvarer 12 000 kroner. I tillegg kommer jo tastatur til 1300 kr, altså total pris omlag 13 500 kroner. Dette er ca 1500 kr billigere enn den billigste modellen i Norge(har ikke samenlignet specs ennå).

 

Har kanskje ikke spart så mye som jeg egentlig skulle, men får snart en liten knallpc! gleder meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...