Gå til innhold

Problem med filmavspilling


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et problem, som etterhvert har blitt ganske irriterende, som jeg håper noen har et bra svar på.

 

Saken er den at cpu`en løper helt løpsk når jeg har sett en stund på film via dataen. Dette gjelder både divx, mpg, eller dvd i spilleren. Det som blir resultatet når cpu`en blir "overarbeida/varm" er at filmen begynner å hakke, gir delay. Jeg trykker da på pause, venter 5-10 sekunder, så spiller jeg videre på filmen. Da går det kanskje 2-3 minutter før det samme er i gang.

 

Til å begynne med trodde jeg dette skjedde fordi jeg downloadet samtidig, men nå skjer det selv om jeg bruker maskinen til annet eller ikke.

 

Dette kan jo ikke stemme. Det skal ikke kreve så mye av dataen å spille av en divx film.

 

Dette gjelder fler programmer, wmp, winamp, divx osv.

 

Kan dette ha noe med noen intstillinger på skjermkortet å gjøre? Eller har avspillingsprogrammet en feil??

 

 

Som dere sikkert forstår er dette et ganske kjedelig problem.

Har en laptop av merke compaq, evo n1020v

 

mvh

 

Jonassen

Endret av Jonassen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om VLC player ikke fungerer eller du vil fortsette å bruke media player kan dette være en løsning. (Eventuelle codec problem blir da ofte løst av VLC player.)

Du kan starte med å sjekke hvilken prosess det er som eventuellt bruker all CPU tiden. Gjøres enkelt i Task manager (ctrl+alt+del). Kanskje explorer.exe.

Om det er denne prosessen så er et enkelt svar at windows bruker all cpu tid på å lese igjennom hele .avi filen. Ser du har samme problem med flere format, men dette er kanskje en løsning NB! litt farlig om du sletter feil entry.

1. åpen regedit

2.gå til: HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler

3. Fjern default verdien som bør være:

"{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}"

4.reboot (antagelig ikke nødvendig)

 

 

(du må åpne filmen som hakker før du åpner Task manager.)

Lenke til kommentar

Vil anbefale å teste ut Media Player Classic istedet for VLC. Selv om jeg personlig har VLC i backup ettersom det er den mest kompatible playeren jeg vet om, har den en god del mangler: F.eks utrolig dårlig seeking, og mangel på aspect ratio option (slik at man ikke kan bli kvitt black borders).

 

Vet ikke hva slags codecs du bruker, men om du skal reinstallere en annen gang, vil jeg anbefale FFDshow istedet for vanlig divx, xvid osv. Det er et filter som gjør jobben til mange codecs, og har man virkelig peiling finnes det ikke noe bedre for å finjustere bildekvaliteten med.

Utenom ffdshow trenger man bare codecs for ac3, ogm og mkv.

 

Finner også MPC på den siste linken. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...